به گزارش عصر توریسم از پایین میدان حسن آباد و پارك شهر هم بوی دود را به راحتی می توان استشمام كرد، دودی كه بخشی هرچند كوچك از خاطرات تهرانی های قدیم را كه از اول بامداد دور میدان حسن آباد جا خوش كرده اند و به كلاه فرنگی های سوخته شده ضلع شمال غربی میدان چشم دوخته اند، با خود به هوا برده!
میدانی است كه بین تهرانی های قدیم به خاطر پوشش فلزی گنبدهایش، به «هشت گنبد» معروف بوده و حالا سال هاست به خاطر میرزا حسن مستوفی الممالك و پدرش كه مالك زمین های وسیعی در این محدوده بوده اند «حسن آباد» نامیده می شود، اما حالا جداره ی ضلع شمال غربی میدان را آتش سیاه كرده، سقف طبقه بالای جداره كاملا فرو ریخته و علاوه بر اجناس سوخته شده ی انبارهایی طبقه بالا، آب هایی كه در زمان خاموش كردن آتش روی بدنه ریخته شده، به مرور سقف طبقه پایین را هم تهدید می كند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، از زمان وقوع آتش سوزی در این بخش از میدان حسن آباد هر خبری كه در رسانه های مختلف به روز رسانی می شود، از حضور افراد و مسئولان و كارشناسان حوزه های مختلف مرتبط خبر می دهند، مسئولان شهری، شورای شهر و میراثی ها و پیگیری هایی كه به قول معاون میراث فرهنگی استان تهران، علی اصغر مونسان – رئیس سازمان میراث فرهنگی – در زمان وقوع آتش سوزی داشته است.
قطعا یكی از خوش شانسی های میدان حسن آباد در زمان وقوع چنین اتفاق هایی را قرار گرفتن ایستگاه آتش نشانی در چند قدمی این میدان می توان دانست، هر چند نشانه های صدمه از سیم گاز گرفته تا سیم برق، شیشه ها و طرق های رنگی شیشه ای روی جداره ها و طبقه ای پر از كالای انبار شده روی هم را همین كارشناسان كه پس از وقوع فاجعه پلاسكو چند ساختمان مشابه را بررسی و به ان ها هشدارهای لازم را دادند، باید بررسی و گوشزد كنند.
صبح پنج شنبه ۲۷ تیر، چند ساعت از خاموش شدن آتش گذشته، نیروهای آتش نشانی همچنان در حال لكه گیری اند، بازار سلفی گرفتن داغ است و چند نفری هم از جلال ملكی – سخنگوی آتش نشانی – درخواست گرفتن عكس یادگاری دارند و مردم دور میدان و در گرمای بالای ۴۰ درجه ایستاده به ویرانه های آتشی كه خوشبختانه این دفعه صدمه چندانی نسبت به اتفاقات مشابه در نقاط مختلف، نداشت، نگاه می كنند.

۴۰ درصد صدمه به جداره بنای تاریخی وارد شد
محسن شیخ الاسلامی – معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی استان تهران – و یكی از كارشناسان این اداره كل هم در حال بررسی وضعیت این جداره تاریخی میدان اند.
او در گفتگو با ایسنا می گوید: هر چند هنوز آتش نشانی علت اصلی این اتفاق را مشخص نكرده است، اما آن چه كه واضح است روی نمای جداره های اطراف میدان، پر از سیم و برق است كه با یك جرقه و اتصال كوچك منجر خطرساز می شوند. سیم گازی كه كنار آن سیم برق است، نوری كه هر روز در گرمای تابستان به آنها می خورد، هر كدام یك عامل برای وقوع چنین آتش سوزی می توانند باشند، از جانب دیگر در طبقه بالای ساختمان این ضلع از میدان هم انباری بوده كه می توانسته اند قابل اشتعال باشند.
وی با اشاره به این كه طبقه دوم این ساختمان به صورت كامل درگیر آتش شد، اظهار می كند: با وقوع این آتش سوزی، كار خاموش كردن آن از حدود ساعت ۲۱ و ۳۰ شروع می شود و تا ساعت ۲۴ كه به میدان رسیدم، نیروهای آتش نشانی در حال لكه گیری بودند و از جانب دیگر همچنان برخی ماشین های بزرگ، روی جداره آب می ریختند.
او توضیح می دهد: خرپای چوبی در وهله ی اول سوخته و از بین رفته است، در ادامه سقف طبقه بالا هم به صورت كامل فرو ریخته است. از جانب دیگر به واسطه ی آب زیادی كه بهره برده اند، در بعضی از نقاط در طبقه اول مانند بانك شهرو بانك صادرات، آوارهایی ریزش است، اما خوشبختانه پوسته ی نما و جرزهای بارور سالم هستند و صدمه زیادی ندیده اند.

شیخ الاسلامی با اشاره به از بین رفتن كاملِ المانِ شرقی این ضلع از كلاه فرنگی، ادامه می دهد: المان بخش غربی این ضلع حدودا سالم می باشد و در واقع چیزی حدود ۴۰ درصد از بدنه ی بنا صدمه دیده است.
معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی استان تهران، با تاكید بر استفاده از آب زیاد و دودزدگی هایی كه به بنده صدمه وارد كرده اند، ادامه می دهد: سرستون ها و تزئینات روی نما خوشبختانه سالم هستند، اما به نظر می رسد كه باید نخست آواربرداری طبقه بالا صورت گیرد و سپس بازسازی كامل از راه خرپای چوبی یا هر سیستمی كه مبحث حریق هم در آن دیده شود.

متاسفانه روی كاربری نظارت دقیقی نشده بود
وی درباره ی هشدارهایی كه احیانا میراث فرهنگی در گذشته برای پیشگیری از وضوع چنین هشدارهایی به بناهای تاریخی و تجاری اعلام می كند، هم می گوید: ما به صورت معمول، این موارد را اعلام می نماییم، سوابقی در این زمینه وجود دارد، حتی در اوایل دهه ۸۰ كار ترمیم میدان به طور گسترده انجام شد، كه در ضلع جنوب شرقی پوسته نما روی بانك ملی هم نصب گردید و نظارت آن با سازمان میراث فرهنگی بود و هر آن چه كه از ما استعلام شده، همیشه اعلام نموده ایم كه باید برپایه طرح مصوب باشد.
ضلع جنوب شرقی میدان حسن آباد و پوسته ای كه بانك ملی روی این بخش از بدنه ی تاریخی میدان كشید