عصر توریسم: مركز پژوهش های مجلس در گزارشی به بررسی وضعیت بخش وزارت میراث فرهنگی در لایحه بودجه 99 پرداخت طبق این بررسی اعتبار پیش بینی شده برای جذب هر توریست در حدود 10 هزار تومان است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از روابط عمومی مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مركز در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ كل كشور ۴۷. بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» آورده است: در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ مجموع اعتبارات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (كد ۱۱۳۷۰۰)، ۱۲.۷۲۸.۷۱۸ میلیون ریال است كه ۱۰/۳۹ درصد (حدود ده درصد) نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۸ افزایش داشته است.

بر طبق این گزارش ۴۰ درصد اعتبارات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هزینه ای و ۶۰ درصد آن اعتبارات تملك سرمایه ای است. مجموع اعتبارات هزینه ای ۵.۱۲۴.۶۶۲ میلیون ریال است كه نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۸، معادل ۱۶/۱ درصد رشد داشته و مجموع اعتبارات تملك سرمایه ای وزارتخانه در لایحه برابر ۷.۶۰۴.۰۵۶ میلیون ریال است كه نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۸ معادل ۶/۷ درصد رشد نشان میدهد.

برمبنای مطالعات مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی سه برنامه تامین، حفاظت، مرمت و معرفی میراث منقول، ناملموس، طبیعی و فرهنگی (۲۳ % اعتبارات)، جذب گردشگران ورودی (۱۷ % اعتبارات) و گسترش خدمات موزه ای (۱۴ % اعتبارات) مهم ترین برنامه های وزارتخانه هستند و افزایش دو برابری سهم وزارتخانه از عوارض خروج از كشور نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۸ (از ۴۰۰.۰۰۰ ریال به ۸۰۰.۰۰۰ ریال) از نكات مثبت لایحه تلقی می شود كه پیش بینی می شود از این محل حدود ۲۸۰ میلیارد تومان به وزارتخانه تعلق بگیرد.
در رابطه با تطبیق لایحه پیشنهادی با قانون برنامه ششم توسعه با وجود برخی تمهیدات قانونی، درمجموع لایحه پیشنهادی نمی تواند متناسب انتظارات مصرح در سیاست های كلی برنامه ششم توسعه، قوانین بالادستی و قانون برنامه ششم (به ویژه مواد (۲)، (۹۷)، (۹۸)، (۹۹) و (۱۰۰)) را درباب استفاده از ظرفیت های این حوزه پوشش دهد بااینكه تلاش شده است تا به تمامی موارد اشاره شود و از ردیف معین برخوردار شوند لكن اعتبارات پیش بینی شده برای كارهای تعریف شده ذیل برنامه های وزارتخانه نمی تواند به تحقق اهداف قانونگذار بینجامد.

بررسی لایحه سال ۱۳۹۹ در موضوع پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نشان میدهد كه حدود ۵۰ درصد از بودجه این پژوهشگاه كه باید زمینه تقویت بنیه علمی برنامه ها و سیاست های گردشگری و میراث فرهنگی را فراهم آورد، به موضوع اكتشاف و دیرینه شناسی تاریخی اختصاص می یابد كه نوعی موازی كاری با حوزه معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه تلقی می شود و با وظایف تعیین شده پژوهشگاه در اساسنامه مغایرت دارد.
نكته قابل توجه در مورد برنامه جذب گردشگران ورودی این است كه باتوجه به هدف كمی ۸ میلیون توریست ورودی در لایحه سال ۱۳۹۹ اعتبار پیش بینی شده برای جذب هر توریست در حدود ۱۰ هزار تومان (یا به عبارتی كمتر از یك دلار است) كه این هزینه شامل همه كارهای تعریف شده برای جذب گردشگران ورودی است و با میانگین هزینه كرد كشورهای رقیب خصوصاً در حوزه بازاریابی برای جذب توریست بسیار فاصله دارد.

در گزارش مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تاكید گردیده است كه درباب گردشگری داخلی نیز باتوجه به هدف كمی ۷۵ میلیون نفر برای توریستهای داخلی در لایحه سال ۱۳۹۹ اعتبار اختصاصی برای هر توریست در حدود ۵ هزار تومان است كه این هزینه شامل همه كارهای تعریف شده برای توسعه گردشگری داخلی است. با وجود اینكه توسعه گردشگری داخلی اساس و پایه توسعه صنعت گردشگری در كشور است اعتبار این بخش كمتر از نصف مبلغ پیشنهادی برای جذب گردشگران ورودی است كه بنظر می رسد توسعه گردشگری داخلی باید از جایگاه و اهمیت بیشتری در لایحه و برنامه های پیشنهادی وزارتخانه متبوع برخوردار باشد. لازم است كه باتوجه به تحریم های اقتصادی مقابل ملت ایران و فشار اقتصادی بر خانوار ایرانی تمهیدات بهتری (مانند طراحی بسته های سفر ارزان و آسان) برای توسعه گردشگری داخلی بعنوان ركن اصلی توسعه پایدار گردشگری كشور در نظر گرفته شود.

منبع: