عصر توریسم: باستان شناسان اسكاتلندی، نقاشی های بی سابقه ای، از یكی از الهه های مصر باستان در تابوت 3 هزارساله یك زن اشرافی اهل «تبس» كشف كردند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا و به نقل از انشنت اوریجینز، این تابوت برای اولین بار به سبب بمب های غارتگران آثار باستانی در وضعیتی شكننده و لطمه دیده كشف شد و در سال ۱۹۳۶ به موزه و گالری هنری «پرت» اهدا شد. در سال ۲۰۱۳ این تابوت برای انجام سی تی اسكن و آزمایشات اشعه ایكس به بیمارستان سلطنتی كودكان منچستر منتقل شد.
باستان شناسان اسكاتلندی برای اولین بار در ۱۰۰ سال قبل این مومیایی را از تابوت خارج كردند و در جریان مرمت این اثر به نقاشی هایی از الهه ی مصر باستان «امنتت» یا «ایمنتت» ملقب به «بانوی غرب» در بخش داخلی و خارجی تابوت برخوردند.
دكتر «مارك هال» مدیر مجموعه موزه و گالری هنری «پرت» در گفت و گویی بیان كرد: « كشف این نقاشی ها بسیار غافلگیركننده بود. ما در گذشته هیچ دلیلی برای بلند كردن این مومیایی از تابوت تاحدی كه كف آن مشخص باشد نداشتیم و بدین سبب هیچگاه آنرا خارج نكردیم و انتظار این را نداشتیم كه اثر خاصی را در آن مشاهده نماییم.»
باتوجه به مقاله ای كه در سال ۲۰۱۶ توسط «بی بی سی» انتشار یافت، این تابوت در شهر «اخمیم» واقع در مصر ساخته شده و مومیایی حدودا ۲۷۰۰ ساله زنی كه در سال های ۷۶۰ تا ۵۲۰ قبل از میلاد زندگی می كرده در آن قرار داده شده است.

نقاشی كه در بخش داخلی این تابوت قرار دارد نسبت به نقاشی دیگر سالم تر باقی مانده و الهه مصر باستان را درحالی كه رو به سمت راست ایستاده و لباسی قرمز رنگ به تن دارد، به تصویر كشیده است. باتوجه به مطلب منتشرشده در «انشنت اجیپت آنلاین» نام «امنتت» به «غرب»، جایی كه خورشید غروب می كند و جایی كه برمبنای افسانه های مصر باستان دریچه دنیای مردگان قرار دارد، اشاره دارد.
انتظار می رود بعد از مورد بررسی قرار گرفتن نقاشی های كشف شده اخیر، این مومیایی اشراف زاده نیز در سال ۲۰۲۲ در سال موزه «پرت» به نمایش عمومی گذاشته شود.

منبع: