عصر توریسم: مدیر جهاد دانشگاهی شهرستان بیجار اظهار داشت: نخستین جشنواره ترشی هفت بیجار آذر ماه در شهرستان بیجار برگزار می گردد.
اعظم شریفیان، دبیر نخستین جشنواره ترشی هفت بیجار در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به برگزاری این جشنواره برای نخستین بار در شهرستان بیجار اظهار نمود: از ۱۵ مهر فراخوان این جشنواره داده شده است و تا ۳۰ مهر ماه سال جاری فرصت ثبت نام در این جشنواره وجود دارد.
وی ادامه داد: ترشی هفت بیجار در ۲ نقطه از كشور تهیه می گردد كه ترشی تهیه شده در بیجار كاملا متفاوت با ترشی تهیه شده در شمال كشور است چون كه ترشی هفت بیجار تهیه شده در این شهرستان شامل هفت میوه، هفت سبزی معطر، هفت نوع ادویه محلی و سركه هفت ساله محلی است كه نشان از قدمت بالای این ترشی دارد.
دبیر نخستین جشنواره ترشی هفت بیجار با اشاره به اینكه چندین آیتم برای داوری این جشنواره و معرفی ترشی برتر مد نظر قرار می گیرد، اظهار داشت: همچون این آیتم ها می توان به عطر و بوی ترشی، رنگ مواد استفاده شده، طعم ترشی، قدمت و اصالت ترشی عرضه شده مد نظر داوران اشاره نمود.
وی با بیان اینكه ترشی هفت بیجار از قدمت و اصالت بالایی برخوردار است، خاطرنشان كرد: روند اداری ثبت ملی ترشی هفت بیجار توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بیجار صورت گرفته است كه بزودی این مهم تحقق می یاید.
شریفیان با اشاره به هدف از برگزاری این جشنواره، افزود: دو هدف اصلی برگزاری این جشنواره شامل حفظ اصالت و معرفی ترشی هفت بیجار و همچین تولید زمینه اشتغال برای نفرات برتر توسط صندوق كار آفرینی امید است.
وی با تاكید بر اینكه فراخوان این جشنواره در شبكه های استانی و ملی صورت گرفته است، تصریح كرد: برای پوشش هر چه بهتر این جشنواره و شناساندن مكان های تاریخی این شهرستان تور خبرنگاران استان در كنار این جشنواره در نظر گرفته شده است.در خلل برگزاری این جشنواره، دوره آموزشی تهیه ترشی هفت بیجار به متقاضیان آموزش داده می شود.
متقاضیان می توانند برای ثبت نام با شماره تلفن ۳۸۲۳۷۴۶۵ تماس حاصل كرده و حداكثر تا تاریخ ۲۰ آبان ماه محصولات خویش را به دبیر خانه این جشنواره ارسال كنند، این جشنواه از یكم تا هفتم آذر ماه در تیمچه حاج شهباز واقع در بازار سنتی بیجار بر پاست.