عصر توریسم: نمایندگان مجلس در مناظره ای با معاون گردشگری گفتند: سازمان میراث فرهنگی هیچ طرح و برنامه ای برای ساماندهی تعطیلات زمستانی به مجلس عرضه نكرده است.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، برنامه مناظره با حضور نمایندگان مجلس، معاون گردشگری و یكی از اساتید دانشگاه، شب گذشته از شبكه یك سیما پخش گردید. در این برنامه معاون گردشگری كشور هم حضور داشت و مبحث مناظره این هفته درباره طرح تعطیلات زمستانی و نقش آن در صنعت گردشگری كشور بود.
در این برنامه، ولی تیموری معاون گردشگری كشور اظهار داشت: معمولاً افرادی كه در حوزه سفر برنامه ریزی می كنند، سفرهای خویش را بر طبق تعطیلات فرزندانشان هماهنگ خواهند كرد. ما در نظر داریم تا با اجرای این طرح، ساماندهی تعطیلات صورت گیرد و بخشی از تعطیلات به زمستان منتقل شده و در این ایام مردم بتوانند به سفر بروند.
در این حین جبار كوچكی نژاد رئیس فراكسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: تعطیلات ما در كشور مشخص است. در تمام دنیا هم تعطیلات را به تعطیلات زمستانی و تابستانی تقسیم كرده اند. سوال ما این است كه شما می خواهید كدام یك از تعطیلات موجود را حذف كنید؟ مذهبی یا تعطیلات عید؟
تیموری معاون گردشگری كشور به جای پاسخ به این سوال كه بارها، نمایندگان مجلس اعلام نمودند كه این سوال بسیار شفاف است و پاسخ شفاف هم می خواهند، توضیح داد: در كانادا، تعطیلات یك هفته در بهار، ۸ هفته در تابستان و در مالزی دو هفته در بهار و یك هفته در تابستان، یك هفته در پائیز و یك هفته در زمستان است.
تیموری تعطیلات كشورهای دیگر را مثال زد و خاطرنشان كرد: در قالب طرح تعطیلات زمستانی به دنبال این هستیم كه برای دانش آموزان یك تنفس تحصیلی تولید نماییم. بحث ما این بود كه شروع سال تحصیلی چند روز زودتر صورت گیرد.
در پاسخ به این سوال حمایت میرزاده نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متولی تعطیلات در كشور فقط سازمان میراث فرهنگی نیست. آیا شما درباره این مورد جلسه ای با نماینگان و یا سازمان های دیگر برگزار كرده اید؟ كه در پاسخ به این سوال، تیموری اظهار داشت: این مورد برای امروز و روز قبل نیست. به كرات با نماینگان كمیسیون های اجتماعی درباره آن بحث شده است.
میرزاده در پاسخ اظهار داشت: این طرح بارها در سالهای قبل به مجلس آمده و رد شده است.
جبار كوچكی نژاد هم بیان كرد: باید اول مشخص شود كه چقدر به داشتن تعطیلات زمستانی نیاز است. در قانون آمده كه دانش آموزان باید ۳۷ هفته به مدرسه بروند و تصویب شده كه از اول مهرماه كلاس ها شروع شود.
در پاسخ به این موضوع، علی یعقوب زاده عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: در عمل می گوییم دانش آموز باید ۳۷ هفته به مدارس بروند اما عملاً ۳۴ هفته زمان تحصیل وجود دارد كه یك تناقض در عمل وطرح است.
كوچكی نژاد در این برنامه اظهار داشت: شما جامعه را دچار تلاطم می كنید. هر كسی اظهار نظر شخصی خویش را در مورد طرح تعطیلات زمستانی مطرح می كند اما هیچ كدام از این افراد طرح و لایحه ای را به مجلس نداده اند.
میرزاده در مخالفت با طرح تعطیلات زمستانی بیان كرد: هر بار به بهانه های مختلف، مدارس تعطیل می شوند. یك بار به بهانه بارش برف و یك بار در قالب لایحه هوای پاك اعلام می كنند كه مدارس را تعطیل كنید كه البته این مورد رد شد.
در پاسخ به مبحث متلاطم كردن جامعه، یعقوب زاده جواب داد: شاید این طور بتوان نگاه كرد كه اگر اظهار نظر ها سر از رسانه و صدا و سیما درآورده به خاطر حساسیت جامعه است. جامعه به این حساسیت رسیده كه تعطیلات زمستانی وجود داشته باشد.
كوچكی نژاد پاسخ داد: بر چه اساس روش و اصولی این مورد را مطرح می كنید؟ اگر دولت مصمم است كه این طرح را اجرایی كند چرا لایحه ای به مجلس نمی دهد؟
تیموری در پاسخ اظهار داشت: آنقدر مجلس موانع و قوانین سخت و سفتی دارد كه به ما می گفتند اگر این لایحه آورده شود، رد خواهد شد. اگر بدانید كه این انعطاف وجود دارد كه تعطیلات جابجا شود و یا شروع سال تحصیلی از زمان دیگری باشد می توانیم آنرا به مجلس عرضه نماییم. امیدوارم در انتها این برنامه به این مسئله برسیم كه این انعطاف در مجلس برای تغییر قانون وجود دارد.
وی در انتقاد به این مورد اظهار داشت: همیشه برای هر قانونی تبصره و یا لایحه ای آمده كه آنرا تغییر داده است. آیا از این مورد اطلاع ندارید!؟
میرحمایت میرزاده هم بیان كرد: آیا واقعاً بحث تعطیلات و گردشگری با هم ارتباط دارد؟ اگر كشور تعطیل شود گردشگری رونق پیدا می كند در آن صورت شما با اقتصاد خانواده ها چه می كنید؟ آیا تنها كسانی كه به گردشگری نمی روند، فرزند دانش آموز دارند؟ آیا شما آماری دارید كه چند درصد از خانواده ها، فرزند دانش آموز ندارند، كارمند هم نیستند اما به نان شب محتاجند و در زمانی كه بلیت هواپیما بسیار گران است به سفر نمی روند. سازمان میراث فرهنگی آمار سفر نفر معرفی می كند و یك نفر را در صد جا می شمارد و در آخر اعلام می كرد كه این تعداد مردم به سفر رفته اند. مسائل ا قتصادی را در نظر بگیرید. از جانب دیگر باید این مورد را مدنظر قرار داد كه كشور ما كوهستانی است. هر بار سازمان های متولی می گویند كه اگر كار فوری ندارید از منزل خارج نشوید آن وقت ما می خواهیم مردم در زمستان به سفر بروند. كسی كه در آذربایجان است اصلاً نمی تواند از استان خود بیرون بیاید چون كه خیلی از طریق ها بسته است. در دی ماه روزی نیست كه به مردم نگوییم از ترددهای غیر ضروری خودداری كنید.
وی اضافه كرد: ما با حجم زیاد مطالب كتب درسی مواجه هستیم و معلمان نمی توانند یك كتاب را به صورت كامل در یك سال تدریس كنند چون كه هر بار به بهانه های مختلف، مدارس تعطیل می گردد. آیا سازمان میراث فرهنگی باز هم می خواهد به تعطیلات موجود اضافه كند؟ بهتر است مسائل اساسی تری را این سازمان حل كند. در حوزه كاری من حتی یك سوئیت وجود ندارد. ما می خواهیم مردم را به سفر بفرستیم كه كجا اقامت كنند؟ بهتر است این سازمان به وظیفه اصلی خود عمل كند نه اینكه به حوزه تعطیلات وارد شود.
تیموری معاون گردشگری كشور تصریح كرد: ما آنقدر در اجرای یك طرح وارد مشكلات حقوقی آن می شویم كه الزامات اجتماعی فراموش می گردد. در طول سال تحصیلی بهتر است یك تنفسی تولید شود. از این فرصت می توان برای رونق گردشگری بهره برد.
شركت كنندگان دیگر در این برنامه مناظره تلویزیونی هر كدام سوالات خویش را از حضار پرسیدند و به این مورد اشاره كردند كه هیچ طرح پژوهشی و دانشگاهی پیرو ساماندهی تعطیلات زمستانی انجام نشده است و تنها افراد اظهار نظر خویش را در این باره اعلام نموده بودند.