به گزارش عصر توریسم آرمین ایثاریان كه با فیلم «اسرار دریاچه» در بخش مستندهای بلند مسابقه ملی دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، رویكرد فیلمش را علمی پژوهشی معرفی نمود و اظهار داشت: این فیلم سه دستاورد مشخص علمی دارد كه در طول ساخت آن به دست آمده است.
این كارگردان درباره این فیلم به ایسنا توضیح داد: “اسرار دریاچه” به معرفی منطقه باستانی تخت سلیمان و بازمانده بناهای تاریخی این محوطه پرداخته و در طول این معرفی، مراحل اكتشاف و رسیدن به اعماق دریاچه به تصویر كشیده می گردد. ساختار فیلم در گونه مستند علمی پژوهشی و اكتشافی است و برای ساخت آن از دانش و تخصص حوزه های مختلفی از استادان دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه قزوین و موسسه دیرینه شناسی آلمان استفاده شده است.
وی با اشاره به مستندهایی كه پیش تر درباره منطقه تخت سلیمان تولید شده است، اضافه كرد: از آثارمهم و زیبایی كه درباره منطقه تخت سلیمان تولید شده می توان به فیلم “تخت سلیمان” ساخته استاد مرحوم “منوچهرعسگری نسب” درسال 53 و فیلم “غرقاب” ساخته “پیروز كلانتری” در سال 83 اشاره نمود كه هركدام خصوصیت های درخشانی از منظری خاص برای معرفی منطقه داشته اند.

این مستندساز با اشاره به مواجهه دانش نوین در رویارویی با افسانه ها، اسطوره ها و فرهنگ شفاهی منطقه تخت سلیمان بعنوان رویكرد اصلی فیلمش توضیح داد: مرز ظریف روایت با رویكرد علمی و ویران نشدن افسانه ها و اسطوره ها چالش اصلی من بود. هدف نهایی فیلم دست یابی به اعماق دریاچه و بستر نهایی آن برای نخستین بار در تاریخ بود و می خواستیم رازهای پنهان آنرا به تصویر بكشیم.
ایثاریان درباره سه دستاورد علمی فیلم اظهار نمود: این فیلم، سه دستاورد مشخص علمی و قابل مطرح كردن را با خود به همراه دارد كه در طول ساخته شدنش به دست آمده است. اول رسیدن به اعماق دریاچه و گرفتن تصاویر از آن كه با خطرات جانی بسیار و دشواری و آزمون و خطای بالایی به چنگ آمد. دوم، بدست آوردن نقشه دیواره و بستر دریاچه كه برای نخستین بار انجام شد و زمان بسیار زیادی را به خود اختصاص داد. سوم، كشف یك گونه جدید جانوری كه در آب مسموم با آرسنیك سازگار شده و در آن زیست می كند.

وی در ادامه اضافه كرد: افزون بر این دستاوردها می توان به ضبط نماهایی برای نمایش تغییرات تقویمی كل منطقه اشاره نمود كه به جرات می توان گفت برای نخستین بار در ایران انجام شده است. پلان های تایم لپس چهارفصل كه ضبط آنها یك سال كامل زمان برد و یك تیم 4نفره، 12 ماه، هر هفته از كوهی به ارتفاع 2000 متربالا می رفتند تا كارت حافظه را عوض كنند.
كارگردان «اسرار دریاچه» در انتها تصریح كرد: به گمان من مهمترین دستاورد فیلم، رویایی بود كه با لطف خداوند و همراهی و همدلی گروه پركار و شكست ناپذیرِمان بالاخره به حقیقت پیوست و توانستیم برای نخستین بار به اعماق دریاچه دست پیدا نماییم و تصویر بگیریم. این رویداد بی گمان وجه تمایز فیلم «اسراردریاچه» از دیگر فیلم های تولید شده است.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی كند.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/mp4

دسته‌ها: توریسم