عصر توریسم: سفیر بریتانیا در تهران اظهار داشت: برای مرمت و نگهداری از یكی از بناهای تاریخی سفارت، كارشناسانی را به ما معرفی كنید چون معتقدیم این بنا باید بر طبق استانداردهای میراث فرهنگی ایران مرمت شود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با راب مك كایر سفیر بریتانیا در تهران اظهار داشت: سطح روابط بین دو كشور ایران و انگلیس افزایش یافته است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.
او اشاره كرد: این سازمان وظایف و مسئولیت های فرهنگی (میراث فرهنگی) و اقتصادی (گردشگری و صنایع دستی) دارد، برهمین اساس موضوعات مختلفی برای همكاری و تعامل بین دو كشور وجود دارد.
مونسان با اشاره به اینكه روند ورود گردشگران انگلیسی به ایران افزایش یافته است، افزود: ایران تجربه خوبی در حوزه برگزاری موزه های مشترك با سایر كشورها دارد و در این حوزه موفقیت های بسیاری به دست آمده است، هم اكنون نمایشگاهی از آثار موزه ای ایران در هلند به نمایش درآمده است كه چند كشور دیگر هم متقاضی برگزاری این نمایشگاه هستند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: برگزاری نمایشگاه مشترك بین موزه ملی ایران و موزه ملی بریتانیا می تواند یكی از نقاط همكاری بین دو كشور باشد، همین طور آمادگی برگزاری نمایشگاهی از آثار صنایع ستی ایران در انگلیس باز وجود دارد.
معاون رئیس جمهوری اشاره كرد: شركت ها و فعالان گردشگری ایران سالانه در نمایشگاه گردشگری لندن شركت می كنند و زمینه حضور شركت های فعال گردشگری انگلیس در نمایشگاه گردشگری ایران كه در بهمن ماه برگزار می گردد باز فراهم است.
مونسان اضافه كرد: نشان دادن تصویر واقعی ایران به مردم انگلیس سوژه بسیار مهمی است كه رسانه های این كشور می توانند در این بخش نقش آفرینی كنند، امنیت، ثبات و زیبایی های ایران انكارناپذیر است اما مشكلات و موانعی كه برخی كشورها خصوصاً آمریكایی ها به وجود آورده اند سبب شده است تا تصویری غیرواقعی از كشور ما در جهان نمایش شود، این موضوعی است كه باید به آن توجه گردد.
معاون رئیس جمهوری افزود: تسریع در روند صدور ویزا برای اتباع دو كشور از دیگر زمینه هایی است كه می تواند مورد توافق و تفاهم قرار گیرد، چراكه هدف بیشتر ایرانیانی كه درخواست ویزا دارند گردش یا فعالیت های اقتصادی و فرهنگی است و نباید این افراد برای گرفتن ویزا گرفتار زحمت شوند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه كرد: سوژه ویزا باید به صورت دوجانبه بین دو كشور مورد توافق قرار گیرد چراكه با رفع موانع و مشكلات در این بخش شاهد رشد و ارتقای گردشگری بین ایران و انگلیس خواهیم بود.
روابط بین ایران و انگلیس افزایش یافته است
همچنین در این دیدار راب مك كایر سفیر بریتانیا در تهران اظهار داشت: روابط دوجانبه بین ایران و انگلیس از دو سال قبل تابحال افزایش یافته است و بریتانیا علاقه مند به افزایش ارتباط و تعامل با ایران در همه زمینه هاست.
او اشاره كرد: افزایش همكاری ها در زمینه های نو از علاقه مندی های ماست، با عنایت به موفقیت ایران در برگزاری موزه های مشترك، انگلیس هم آماده همكاری در این حوزه می باشد چراكه با تعامل در این بخش، همكاری ها در سایر زمینه ها باز ارتقا پیدا می كند.
سفیر بریتانیا در تهران با تاكید بر اینكه سوژه ویزا باید به صورت دوجانبه از طرف دو كشور مورد توجه قرار گیرد، افزود: هم اكنون فهرست بلندی از افرادی كه درخواست ویزا دارند وجود ندارد و هر یك از اتباع ایرانی كه درخواست ویزا داشته باشند ظرف مدت یك هفته قرار ملاقات می گیرند و روند صدور ویزا آغاز میگردد.
مك كایر اشاره كرد: ما آماده همكاری و افزایش پیوندها با ایران هستیم، متاسفانه هم اكنون تعداد كسانی كه از انگلیس به ایران می آیند كم است و باید این شرایط بهبود پیدا كند.
او اشاره كرد: انگلیس مشتاق است و درخواست دارد در برنامه ای كه برای ورزش چوگان به صورت بین المللی برگزار می شود، همكاری داشته باشد، همین طور از سازمان میراث فرهنگی تقاضا داریم برای مرمت و نگهداری از یكی از بناهای تاریخی سفارت، متخصصان و كارشناسانی را به ما معرفی نماید چراكه معتقدیم این بنا باید بر طبق استانداردهای میراث فرهنگی ایران مرمت و حفاظت شود.
همكاری های بسیاری در حوزه دیرینه شناسی بین ایران و انگلیس در جریان است
در ادامه این دیدار محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی اظهار داشت: ما آمادگی داریم آرشیو سفال مربوط به كاوش محوطه های باستانی را كه در اختیار سفارت انگلیس است، طبقه بندی و دسته بندی نماییم تا این آثار در موزه ملی ایران نگهداری شود.
طالبیان افزود: همكاری های بسیاری در حوزه دیرینه شناسی بین ایران و انگلیس در جریان است و آمادگی لازم برای ارتقای این همكاری ها باز وجود دارد، همین طور زمینه همكاری در حوزه مرمت آثار تاریخی بین دو كشور وجود دارد.
معاون میراث فرهنگی اضافه كرد: چوگان یك ورزش ایرانی است كه در لیست میراث جهانی باز به ثبت رسیده است و ما زمینه همكاری انگلیس برای اجرای برنامه بین المللی چوگان را بررسی می نماییم.
او افزود: در فرصت مناسب تیمی از كارشناسان میراث فرهنگی می توانند جهت بررسی وضعیت ساختمان سفارت وارد عمل شوند و اقدامات مرمتی و حفاظتی لازم را برای ثبات وضعیت این بنا انجام دهند.
ولی تیموری معاون گردشگری هم در این دیدار با اشاره به اینكه گردشگری بعنوان پلی برای ارتباط بین ملت ها، ابزاری بسیار مناسب می باشد، اشاره كرد: گردشگری موجب شناخت مردم كشورها از همدیگر میگردد و این شناخت می تواند زمینه همكاری ها در سایر بخش ها را فراهم آورد.
تیموری اضافه كرد: تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه مدیریت در حوزه گردشگری، آموزش و تجهیز مراكز اقامتی و همین طور توسعه زیرساخت های گردشگری سایت های تاریخی از مواردی است كه دو كشور می توانند همكاری داشته باشند.