عصر توریسم: لودرها شش ساعت از شب گذشته را در ورودی شهر باستانی شوش فعالیت كردند و حتی تعدادی آثار سفالی باز از دل زمین بیرون كشیدند كه سرانجام با وساطت تلفنی معاون میراث فرهنگی كشور و استانداری خوزستان تا زمان راضی كردن یكی از طرفین، طرح احداث زیرگذر جنجالی شوش متوقف گردید.

به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، متولیان شهری شوش این دفعه تصمیم گرفتند با حكم شبانه شورای تامین شهر شوش، طرح دولت دهم در خصوص “تعویض پل روگذر شوش ـ اندیمشك و تبدیل آن به زیرگذر” را عملیاتی كنند، بدین سبب شب گذشته «پنج شنبه، ششم دی» لودرهای شوش حدود شش ساعت در ورودی این شهر باستانی كارشان را آغاز كردند و حتی توجه نكردند كه این اقدام چه لطمه های احتمالی می تواند به شهر باستانی شوش وارد كند.

حدود یك سال قبل دوستداران میراث فرهنگی و حتی جامعه علمی دیرینه شناسی كشور كابوسی كه از دیشب دامن شوش را گرفته، دور از انتظار نمی دیدند، با این وجود به نظر می آید مسؤولان شهری شوش همچنان به كار خود مصرند و عملیات تخریب پل روگذر را در دستور كار دارند. حتی اواسط بهمن پارسال نیمی از پل روگذر را هم تخریب كرده بودند، تا سرانجام كار بدون رسیدن به نتیجه مشخصی متوقف گردید، یعنی نه میراث فرهنگی توانست مدیریت شهری و شورای تامین استان را راضی كند كه به عرصه و حریم شهر باستانی شوش و منطقه جهانی این شهر لطمه وارد میكند نه مدیریت شهری توانست حرفش را به كرسی بنشاند تا بخشی از تاریخ چندهزار ساله شوش را از بین ببرد.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این زمینه به ایسنا می گوید: با مصوبه شورای تامین شهر شوش و بر طبق دستور فرمانداری، لودرها و تجهیزات مكانیكی شهرداری از ساعت هشت و نیم پنج شنبه – ۶ دی – فعالیت خود برای احداث زیرگذر را شروع كردند. اما این اقدامات بدون اطلاع میراث فرهنگی شوش و استان خوزستان شروع شد.

او با تاكید بر این كه معمولا مصوبات شورای تامین، مغایر با قانون نیست، ادامه می دهد: از طرف دیگر آنها موظف به اطلاع به میراث فرهنگی و هر دستگاه متولی هستند، نه ما و نه اداره میراث فرهنگی شوش هیچ چیزی در خصوص اطلاعی كه از طرف شورای تامین درباره آغاز این كار باشد، ندیدیم.

وی با بیان این كه در ساعت های پایانی شب پیش از این اتفاق باخبر شده است، اضافه می كند: در لحظه اول در تماس با همه مسئولان میراثی استان خوزستان از آنها خواستم برای توقف كار در عرصه ورودی شهر باستانی شوش با یكدیگر بسیج شوند، آنها حتی با فرمانداری شوش صحبت كرده، اما جواب شنیده بودند كه «رسیدگی می كنیم» ولی تا ساعت سه بامدادان هیچ اتفاقی نیفتاده بود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی با بیان این كه شب گذشته تلاش زیادی برای تماس با مسئولان شهری شوش صورت گرفته، اما هیچ پاسخی نگرفته است، ادامه می دهد: لودرهای مكانیكی و كارگران تا آن ساعت از شب گذشته، با بیل مكانیكی یك گود به طول حدود دو متر در خط پروژه ایجاده كرده اند.

طالبیان با اشاره به این كه موفق شده بامداد امروز ـ جمعه، ۷ دی ـ با استاندار در این زمینه صحبت كند، می گوید: ماجرا را به ایشان توضیح دادم و ایشان گفت انجام این اتفاق یك مطالبه عمومی شده است. اما با این وجود به ما قول توقف داده و خواسته شد تا سریع تر در این زمینه جلسه ای برگزار نماییم، بدین سبب من و یك تیم از معاونت میراث فرهنگی جهت بررسی وضعیت امروز به شوش می رویم.

او با تاكید بر این كه تا كنون هر زمان كه مسئولان شهری شوش درخواست احداث این زیرگذر را كرده اند، آنها با این طرح، به سبب قرار گرفتن در عرصه شهر باستانی شوش مخالفت كرده اند، ادامه می دهد: سازمان میراث فرهنگی شنبه ۸ دی، شكایت های خود برای این اقدام را به دادگاه استان و قوه قضائیه كشور نسبت به همه كسانی كه در این كار دخیل بوده اند، مطرح می كند.

بهمن پارسال اولین هشدارها در این زمینه مطرح شدند، زمانی كه بر طبق طرح دولت دهم در خصوص “تعویض پل روگذر شوش ـ اندیمشك و تبدیل آن به زیرگذر” مدیریت شهری شوش قصد آغاز كار در ورودی شهر این شهر باستانی را داشت. هرچند در ابتدا مسئولان شهری شوش همچنان به كار خود مصر بودند و حتی كار تخریب پل روگذر را آغاز و در دستور كار قرار دادند، اما به مرور با وارد شدن میراث فرهنگی و اعتراض هایی كه مطرح شدند، كار متوقف گردید.

علاوه بر هشدارهایی كه دوستداران میراث فرهنگی و رسانه ها در ان زمان مطرح كرده اند، اعضای جامعه دیرینه شناسی كشور باز در نامه ای خطاب به عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی درخواست توقف این كار را نمایش داده اند، تا پیش از تخریبِ شوشِ باستانی، این طرح متوقف شود.

هفتم بهمن ماه سال قبل، با نام هم اندیشی برای برطرف نمودن این مشكل نشستی با حضور فرماندار، شهردار، اعضای شورای شهر و نماینده مردم شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی به همراه مدیركل میراث فرهنگی استان خوزستان با محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشكیل شده و راهكارهای مختلف بررسی شده اند و پس از آن هشتم بهمن میراث فرهنگی دست به كار شد و به عباس آخوندی وزیر راه نامه نوشت و یك پیشنهاد داد.

علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ یكشنبه هشتم بهمن ـ در نامه خود «با اشاره به اینكه جاده سراسری اندیمشك ـ اهواز از عرصه ملی شهر باستانی شوش كه امروز به مقصد جهانی گردشگری تبدیل گشته، عبور كرده است»، نوشته، «احداث پل روگذر در ورودی این شهر در دو دهه پیش منظر شهر باستانی شوش را مخدوش كرده و برداشتن این پل به مطالبه عمومی شهروندان تبدیل گشته است.

از آن جایی كه هر گزینه جایگزین مشكل اساسی شهروندان این شهر و گردشگران را به لحاظ ایمنی حل نمی كند، احداث مسیر كمربندی به منظور هدایت مسیر ماشین آلات سنگین به بیرون شهر به وزیر راه وشهرسازی در خصوص اقدام در این زمینه پیشنهاد شد.»

صحبت ها و رایزنی ها ادامه داشتند، تا ۱۸ بهمن پارسال كه محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی به رسانه ها اعلام نمود: «من این مساله را به مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل كشور در وزارت راه و شهرسازی اطلاع دادم و شفاهاً تاكید كردم كه سوژه كاملاً برمبنای ضوابط میراث فرهنگی پیش برود و آنها هم قول مساعد در این زمینه دادند.»

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی كشور، باز هشتم اسفند در جلسه ای كه با عنوان “شوش، شهر ریشه ها” از طرف انجمن علمی دانشجویی و انجمن علمی دیرینه شناسی دانشگاه تهران در تالار اقبال دانشكده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد، اعلام نمود: «میراث فرهنگی از حدود پنج پارسال تلاش نموده با روش اقناعی و گفت وگو این مشكل را در شوش برطرف كند. هر چند تا كنون اجازه نداده ایم پروژه پل صورت گیرد، اما برای این كه مردم آگاه شوند باید به آنها اظهار داشت كه شوش چقدر اهمیت دارد و حتی اگر زمین هم آشفته باشد، هنوز چیزهایی در زیر زمین وجود دارد اما متاسفانه آنها اظهار می كنند كه 10 سال پیش و زمانی كه شمع ها را زده اند چیزی وجود نداشته است.»

او حتی در آن جلسه كه با حضور برخی از باستان شناسان پیشكسوت برگزار گردید كه در سال های گذشته شوش را مطالعه كرده و در آن بررسی دیرینه شناسی انجام داده بودند، در بخشی از صحبت هایش به این نكته اشاره نمود كه «در طول پنج پارسال هیچ مجوزی برای این محوطه صادر نشده است. باید توجه كرد كه درون این سایت جهانی شهری است كه مردم در آن زندگی می كنند. گفت وگو با مردم كار آسانی نیست، باید فرصت داد تا به یك نتیجه منطقی برسیم. اگر جور دیگری رفتار نماییم آنها باز امكان دارد روش های دیگری پیش بگیرند كه به ضرر میراث فرهنگی خواهد بود. حتی تا كنون مسئولان شهری با وجود همه سختی ها چندین بار به معاونت میراث آمده اند و با ناراحتی رفته اند.»

و سرانجام در ۲۱ اسفند ایزدی به ایسنا اعلام نمود: «با پیشنهاد شورای شورای عالی شهرسازی و تایید ضمنی وزیر راه و شهرسازی، طرح راه اندازی زیرگذر شوش متوقف و كمربندی جایگزین آن میگردد.»

اما تا امروز كه مدیریت شهری رفتارهای دیگری نسبت به حرف های شان داشته اند.