به گزارش عصر توریسم مدیركل امور موزه های كشور اظهار داشت: باید بدانیم تهیه لیستی از اشیای تاریخی كه در موزه های دیگر در جهان داریم چه اطلاعاتی به ما اضافه می كند چون این یك پروژه زمان و هزینه بر است.

محمدرضا كارگر مدیركل امور موزه های كشور درباره عدم وجود تهیه لیستی از اشیای تاریخی و ایرانی موجود در موزه های جهان به خبرنگار مهر اظهار داشت: اشیای تاریخی ایران كه حالا در موزه های مهم دنیا وجود دارد را كم و بیش می شناسیم خیلی از آنها در ویترین موزه ها قرار دارند و قابل شناسایی هستند اما بسیاری دیگر هم در مخازن وجود دارند و شاید هیچ گاه نمایش داده نشده اند.
وی در ادامه بیان كرد: تهیه لیستی از اشیایی كه در خارج از كشور داریم یك كار پژوهشی هست كه اگر كسی بخواهد باید برای آن پروژه ای تعریف كند و بعد به بررسی آنها بپردازد. موزه ای امكان دارد شی ایرانی داشته باشد اما در مخزن و یا در محل نمایش. ازاین رو صرفا به وجود اشیای درون ویترین نمی توان اكتفا كرد. باید با موزه های دنیا مكاتبه شود تا آنها لیست اشیای ایرانی خویش را بدهند و افرادی هم به این موزه ها سفر كرده و این آثار را ببینند. این اتفاق متحمل هزینه های زیادی است كه شرایط آن برای تهیه چنین لیستی هم اكنون فراهم نیست. البته خیلی هم نمی تواند كمك كننده باشد اگر اعتباری وجود داشته باشد در جاهای دیگر هزینه خواهد شد كه در اولویت است.
كارگر بیان كرد: باید دید تهیه این لیست در پاسخ به چه نیازی است. حالا اگر بدانیم كه چه شی در كدام موزه داریم چه اقدام عملی می توان انجام داد؟ در واقع باید دید چه اطلاعاتی به دنبال آن به ما افزوده می گردد.
كارگر اضافه كرد: ایران آثار زیادی در كشورهای دیگر دارد. نمی توان اظهار داشت كه یكی از كاركردهای این لیست برگرداندن اشیا از خارج از كشور باشد چون پروسه برگرداندن اشیا متفاوت می باشد. باید در وهله اول ثابت شود كه این شی غیر قانونی از كشور خارج شده است. بعد از آن اقدامات حقوقی انجام گیرد. اثبات این مسائل نیاز به شواهد زیادی دارد معمولا موزه ها محل اشیای سرقت شده از كشورهای دیگر نیستند.

دسته‌ها: توریسم