عصر توریسم: مدیركل میراث فرهنگی استان البرز از كشف یك شی ء تاریخی (سنجاق سر مفرغی منقوش) سه هزار ساله در كرج آگاهی داد.

حجت الاسلام فخرالدین صابری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اطلاعاتی كه یگان حفاظت استان البرز در این خصوص به دست آورده بود، اظهار نمود: طبق اطلاعات به دست آمده متوجه شدیم كه یك شی ء تاریخی بوسیله پست و از كرمانشاه به استان البرز ارسال شده است.
وی با تاكید بر اینكه با هوشیاری یگان حفاظت میراث فرهنگی این مهم شناسایی شده است، اظهار داشت: با هماهنگی های انجام شده بسته پستی باز شی ء تاریخی خارج و به جایش سنگی با همان وزن در بسته به مقصد موردنظر ارسال شد.
مدیركل میراث فرهنگی استان البرز افزود: هنگام تحویل بسته پستی به مقصد موردنظر فرد خاطی دستگیر شد.
صابری با اشاره به اینكه شی ء تاریخی قسمتی از سنجاق مفرغی (سنجاق سر) است، اظهار داشت: پنج سانتی متر از این شی ء به جامانده كه متأسفانه قسمت سوزن سنجاق وجود ندارد.

وی بابیان اینكه شی ء تاریخی كشف شده مفرغی و اثری فاخر است، اظهار داشت: بالای سنجاق تزئیناتی شبیه انار و دو قوچ وجود دارد كه بطور قرینه كارشده است، این اثر هم به لحاظ هنری و هم به لحاظ فنی اثر فاخری شمرده می شود.
مدیركل میراث فرهنگی استان البرز اظهار داشت: آنچه مسلم است این است كه این بسته از كرمانشاه پست شده است و اثر در زمره مفرغ های لرستان قرار می گیرد، لرستان پایتخت مفرغ جهان است و اشیاء مفرغی لرستان شهرت جهانی دارند.
صابری با اشاره به اینكه این اثر متعلق به هزاره اول قبل از میلاد است، اظهار داشت: به عبارتی این اثر قدمتی سه هزارساله دارد.
وی اظهار داشت: این اثر هم اكنون در مخزن استان البرز نگهداری می شود.

دسته‌ها: توریسم