عصر توریسم: جدال روسیه و اوكراین بر سر «كریمه» این دفعه با موضوعی متفاوت از سر گرفته شد. نزاع این دو كشور كه به دادگاهی در آمستردام كشیده شده، بر سر مجموعه ای ثمین از آثار باستانی است كه تاریخچه غنی «كریمه» را در بردارد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ان بی سی، حلقه ای پیچ در پیچ متعلق به قرن دوم سپس میلاد مسیح، یكی از آثار مجموعه «كریمه: جواهرات و رازهای دریای سیاه» است كه در موزه دیرینه شناسی «آلارد پیرسون» آمستردام به نمایش درآمد. این مجموعه كه شامل جواهرات، الماس و كلاه خودهای باستانی متعلق به چهار موزه در «كریمه» و یك موزه در «كی یف» پایتخت اوكراین است، بطور موقت در سال ۲۰۱۴ به موزه ای در آمستردام قرض داده شده بود؛ این در شرایطی است كه در همین زمان «كریمه» از اوكراین جدا و به روسیه ملحق شد.
با گذشت پنج سال از این رویداد، هنوز مجادلات دولت اوكراین و موزه های متعلق به «كریمه» بر سر مالكیت آثار باستانی كشف شده وجود دارد.
در سال ۲۰۱۶ یك دادگاه هلندی اعلام نمود: آثار باستانی كه در موزه آمستردام به نمایش درآمده اند باید به اوكراین بعنوان میراث این كشور بازگردانده شوند، اما موزه های متعلق به «كریمه» اجرای این حكم را به نفع خود درخواست نمودند.
این درخواست در دادگاهی در آمستردام توسط وكلای طرفین عنوان شد. وكیلی كه از طرف موزه های متعلق به «كریمه» در این پرونده حضور دارد به «ان بی سی» اظهار داشت: «موزه های متعلق به «كریمه» مالكان اصلی این آثار باستانی از زمانی كه در آمستردام به نمایش در آمده اند تا همین لحظه، محسوب می شوند.»
به گفته او، این آثار باستانی از خاك «كریمه» و در جریان سال ها تلاش باستان شناسان كشف شده است.
بنا بر اعلام چهار موزه «كریمه»، بعضی از برترین آثار باستانی متعلق به این موزه ها كه در موزه آمستردام به نمایش درآمده اند با ضمانت «بی قید و شرط بازگردانده شدن» به این موزه قرض داده شده اند.
به گفته یكی از وكلای تعیین شده از طرف «اوكراین»، برمبنای مقررات بین المللی، «هلند» و دادگاه های این كشور نباید جدایی «كریمه» از اوكراین را به رسمیت بشناسند، این به آن معنا است كه هرگونه مطالبه درباب آثار باستانی یا فرهنگی كشف شده از «كریمه» به كشور «اوكراین» مربوط می شود.
زمان دقیق اعلام تصمیم نهایی دادگاه تعیین نشده است، اما این انتظار می رود مسئله تا اواسط ماه ژوئن روشن شود.

دسته‌ها: توریسم