به گزارش عصر توریسم تغییرات اقلیمی به یك تهدید جدی برای بقای آثار و مكان های باستانی یونان همچون « آكروپولیس»، یكی از پربازدیدترین مكان های دیرینه شناسی جهان بدل شده است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از تلگراف، آلودگی هوا و باران اسیدی درحالی سبب فرسایش بناهای مرمرین شده است كه وضعیت آب و هوایی سخت همچون خشكسالی و باران های سیل آسا دیوارهای باستانی و معابد این كشور را با مشكلات ساختاری روبه رو كرده است.
بنای «پارتنون» احیانا سالم ترین مكان تاریخی یونان به حساب می آید، اما با این وجود نشانه هایی از تاثیرات مخرب تغییرات اقلیمی در ساختار این بنا هم دیده می شود.
« ماریا ولازاكی» دبیركل وزارت فرهنگ یونان بیان كرد: «دیوار بناهای باستانی شهر «آتن» نسبت به گذشته فرسایش بیشتری داشته است.»
قدمت معبد «پارتنون» كه در تپه «آكروپولیس» و در قلب « آتن» واقع شده است به قرن پنجم قبل از میلاد بازمی گردد.
برای دهه های متوالی تلاش های بسیاری برای محافظت از «آكروپولیس» و آثار باستانی اش صورت گرفته است، اما صدها و شاید هزاران بنای تاریخی این كشور در معرض نابودی هستند.
« ولازكی» اظهار داشت: «هرسال با موارد این چنینی بیشتری مواجه می شویم و هزینه های بیشتر و پیشبینی نشده ای را صرف محافظت از بنای های تاریخی شهرهای باستانی این كشور می نماییم.»
بخش اعظمی از شهر باستانی «آتن» طی دهه ی گذشته تحت تاثیر سیلاب های مهلك و آتش سوزی جنگل ها گرفتار خسارت های مختلف شده است.
آتش سوزی سال ۲۰۰۷ جنگلی در شبه جزیره «پلوپونز»، معبدها و استادیوم های باستانی «المپیا» را كه زادگاه بازی های المپیك محسوب می شوند در معرض نابودی قرار داد.
«كریستوس زرفوس» استاد «آكادمی آتن» در حاشیه كنفرانس تغییرات اقلیمی و میراث فرهنگی در مصاحبه ای با « رویترز» بیان كرد: «یونان به پناهگاه بهتری برای آثار و مكان های تاریخی و باستانی اش نیاز دارد. یك سیستم نظارتی می تواند در شرایط آب و هوایی سخت در محافظت از این آثار اثرگذار باشد.»