به گزارش عصر توریسم یك مقام مسئول در سازمان هواپیمایی كشوری اظهار داشت: آژانس های مسافرتی دارای مجوز بند ب حق تك فروشی بلیت هواپیما را نداشته و تنها می توانند در چارچوب تور مبادرت به فروش بلیت هواپیما كنند.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، با تصویب و اجرای قانون بند «ب» ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه كشور در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و ابلاغ آن در آذر ۹۳ از جانب علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی كشوری، یكی از مشكلاتی كه همواره برای مردم وجود داشته، افزایش چشم گیر بلیت هواپیما در روزهای پیك سفرها بوده است.
اعتراضات مردم و مسئولان برخی دستگاه ها همچون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و نمایندگان مجلس سبب شد تا از آذر سال قبل شركت های هواپیمایی توافقنامه ای میان خود امضا و دامنه كف و سقف نرخ بلیت را تعیین كنند.
این توافقنامه در تیرماه امسال بار دیگر به روز رسانی شد و در بعضی مسیرها شاهد افزایش سقف قیمتی بودیم اما د رمسیر تهران مشهد به علت وجود تقاضای بسیار بالا، سقف نرخ پروازی از ۸۵۰ به ۷۵۰ هزار تومان كاهش پیدا كرد. به معنای دیگر، شركت های هواپیمایی حتی در روزهای پیك مسافرتی هم حق ندارند بلیت مسیرهای مختلف پروازی همچون تهران مشهد را بالاتر از نرخ مصوب در این توافقنامه (مثلاً برای مسیر تهران مشهد، ۷۵۰ هزار تومان) به فروش برسانند.
با این حال هستند آژانس ها یا سایت های فروش اینترنتی بلیت هواپیما كه این دامنه و سقف قیمت پروازی را رعایت نمی كنند.
مسئولان صنعت هوانوردی می گویند این متخلفان را به نهادهای مربوطه همچون سازمان هواپیمایی كشور در مراحل اولیه و سپس مراجع قضایی در مراحل بعدی معرفی می كنند.
دبیر انجمن شركت های هواپیمایی: برخی سایت ها قیمت بلیت هواپیما را بالاتر از نرخ مورد توافق ایرلاین ها می فروشند
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شركت های هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد عدم رعایت رقم كف و سقف نرخ بلیت برخی پروازها از جانب سایت های فروش آنلاین بلیت هواپیما اظهار داشت: متأسفانه برخی سایت های فروش آنلاین بلیت هواپیما، تفاهم نامه شركت های هواپیمایی برای فروش بلیت هواپیما در دامنه قیمتی مصوب در انجمن شركت های هواپیمایی را رعایت نمی كنند و بلیت هواپیما را بالاتر از نرخ مصوب به فروش می رسانند.
وی اضافه كرد: به همه سایت های فروش اینترنتی بلیت هواپیما تاكید می نماییم كه باید این دامنه قیمتی را رعایت نمایند و در غیر این صورت تخلف محسوب شده و این تخلفات به مراجع قضایی ارسال خواهد شد تا برخورد لازم با آن صورت گیرد.
اسعدی سامانی افزود: برخی سایت های فروش اینترنتی، بلیت هواپیما را بالاتر از نرخ مندرج در سایت خود شركت های هواپیمایی می فروشند كه اگر این مابه التفاوت بیشتر از نرخ مصوب در نرخ نامه انجمن شركت های هواپیمایی باشد، اساسا تخلف بوده و با متخلفان برخورد خواهد شد.
سازمان هواپیمایی كشوری: آژانس های بند «ب» حق تك فروشی بلیت هواپیما را ندارند
رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی كشوری هم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تخلفات برخی آژانس های مسافرتی و سایت های فروش اینترنتی بلیت هواپیما تصریح كرد: نظارت سازمان هواپیمایی كشوری به صورت مستمر ادامه دارد و رسیدگی به تخلفات به این صورت است كه در مرحله اول تذكر داده شده و در مراحل بعدی به لغو مجوز منجر می شود.
وی افزود: درباره آژانس های خدمات مسافرتی كه زیر نظر سازمان هواپیمایی نیستند و مجوز بند «ب» دارند، تخلفات را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارجاع می دهیم؛ سایت های متخلف هم به پلیس فتا یا دستگاه قضایی ارجاع داده می شوند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی كشوری خاطرنشان كرد: آژانس های خدمات مسافرتی دارای بند «ب» حق فروش تك بلیت را ندارند و باید به صورت پكیج سفر (تورهای گردشگری) مبادرت به فروش بلیت هواپیما كنند. اما اگر تك فروشی بلیت هواپیما از جانب آژانس های دارای مجوز بند «ب» به صورت نمایندگی از آژانس های مسافرتی دارای بند «الف» باشد، تخلف نیست. ولی آژانس های دارای بند «ب» حق امضای قرارداد مستقیم با شركت های هواپیمایی را ندارند.
وی اضافه كرد: سازمان هواپیمایی اعلام نموده است كه دفاتر خدمات مسافرتی و سایت ها حق فروش بلیت چارتری غیر قابل استرداد را ندارند و در صورت فروش بلیت چارتری، باید مانند سایر بلیت ها، امكان استرداد آنها وجود داشته باشد.
این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی كشوری خاطرنشان كرد: برخی رسانه ها در زمان پیك مسافرت كه شركت های هواپیمایی كشوری مبادرت به فروش بلیت با سقف نرخی مورد توافق ایرلاین ها می كنند، از چند برابر شدن قیمت بلیت هواپیما انتقاد می كنند؛ در حالیكه این موضوع، چند برابر شدن نرخ بلیت پرواز نیست بلكه در دامنه قیمتی قرار دارد و سقف قیمتی همواره رعایت می شود.
وی تاكید كرد: اما اگر هر مركز فروش بلیت هواپیما شامل آژانس های مسافرتی یا سایت های فروش بلیت هواپیما مبادرت به فروش بالاتر از نرخ توافقنامه كنند، از جانب شركت های هواپیمایی به سازمان هواپیمایی كشوری معرفی شده و سازمان بدون ملاحظه با آنها برخورد خواهد نمود.

دسته‌ها: توریسم