عصر توریسم: 5 تیم زبده هلال احمر شهرستان كوهرنگ، ساعت ها به جست وجو در زیر كوهی از برف و یخ پرداختند اما به جز یك نفر كه در همان لحظات اولیه جان باخت، كسی در زیر آوار برف به دام نیفتاده بود.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، ساعت ۱۶: ۳۷ دقیقه جمعه یازدهم مرداد ماه، امدادگران پایگاه مركزی كوهرنگ بوسیله تماس اورژانس، در جریان حادثه مرگباری در غارچما قرار گرفتند.
گزارش های اولیه حكایت از آن داشت كه در جریان ریزش یك تونل برفی، حداقل یك نفر جان باخته و چند توریست نیز در زیر كوهی از برف و یخ گیر افتاده اند.
با اعلام این حادثه، ۵ تیم كوهستان، آوار و ارزیابی به سرعت به محل حادثه رفتند.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر چهار محال و بختیاری كه در صحنه حادثه حضور داشته، با بیان جزئیات عملیات صورت گرفته برای امداد و نجات در این حادثه اظهار داشت: زمانی كه به محل حادثه رسیدیم، مردم، پیكر بی جان تنها جان باخته حادثه را كه مردی جوان و از اهالی جیرفت بود را بیرون كشیده بودند، یك خانم نیز لطمه دیده بود كه ایشان را نیز با یك خودرو به بیمارستان منتقل كرده بودند.
رضا ظاهری عبده وند اضافه كرد: در اولین لحظات حضور تیم امداد و نجات، بعضی از شاهدان حادثه مدعی شدند كه علاوه بر جوان باخته و خانمی كه مجروح شده بود، تعدادی توریست نیز در زیرتوده برفی سقوط كرده گیر افتاده اند، با شنیدن این حرف، به سرعت عملیات امداد و نجات را شروع كردیم و در یك عملیات سنگین و سخت كه در آب های سرد خارج شده از غار صورت گرفت، مجبورشدیم توده بسیار بزرگی از یخ و برف را با تجهیزات همراهمان تكه تكه و خرد نماییم تا در صورتیكه كسی در زیر آن گیر افتاده باشد را خارج نماییم اما خوشبختانه با اختتام عملیات مشخص شد كه كسی در زیر توده یخی نبوده و بدین سان عملیات به پایان رسید.
غار یخی چما، در اصل یك تنگه است كه در زمستان ها با برف سنگینی كه در منطقه كوهرنگ می بارد، بسته می شود و برف در آنجا انبار می شود، با فرا رسیدن تابستان، برف آغاز به آب شدن می كند و آب در زیر برف جاری می شود كه با جریان آب، این غار تشكیل می شود.
با گرمتر شدن هوا این غار بزرگ و بزرگتر شده و از ضخامت برفی كه در بالای آن است كم می شود تا سرانجام سقف این تونل برفی فرو می ریزد.
این منطقه به سبب زیبایی خاصی كه دارد یك منطقه گردشگری می باشد و متاسفانه بعضی از گردشگران به داخل این غار تشكیل شده از برف رفته یا بر روی آن راه می روند كه در صورت سقوط سقف این تنگه برفی، در لای انبوهی از برف و یخ گیر می افتند و كشته یا مجروح می شوند.
با وجود آنكه هر ساله با ذوب شدن برف ها در فصل تابستان، حوادث مرگباری در این منطقه رخ می دهد اما متاسفانه باوجود تاكیدات بسیار سازمان های امدادی وخصوصا هلال احمر درباره امكان وقوع چنین حوادث تلخی، بعضی از گردشگران بر روی سقف این غار فصلی راه رفته و یا به داخل غار می روند.

منبع:

دسته‌ها: توریسم