عصر توریسم: حامد الماسی، توریست و بك پكر ایرانی، در تازه ترین یادداشت خود به روش های كم كردن هزینه های خوراك، جابه جایی و اقامت كه عمده ترین هزینه های سفر هستند، پرداخته است.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ، حامد الماسی:
هزینه سفر شاید مهم ترین بخش آن و عاملی بسیار تعیین كننده باشد. می خواهیم سفرهای ارزانی داشته باشیم؛ اما چطور؟ با عنایت به سه هزینه عمده در مسافرت یعنی «جابه جایی»، «اقامت» و «خوراك» و تعدیل این هزینه ها می توان با كمترین هزینه و برنامه ریزی درست به سفرهای دلخواه رفت.
جابه جایی ارزان در سفر
جابه جایی یكی از هزینه های مهم سفر است. كنترل مخارج آن از راه های مختلف می تواند خرج سفر را تا حد زیادی كم كند.
این مورد در دو بخش مهم مورد برسی قرار می گیرد. نخست، جابه جایی از مبدا تا مقصد یا بین مقصدها. دوم، جابه جایی های كوچك در مقصد یعنی هزینه كرایه ها هنگام گشت و گذار در شهرها و اماكن مورد بازدید.
علاوه بر راه های مرسوم ارزان سفر كردن مانند اتوبوس و قطار و دریافت تخفیف های رایج در اینترنت، راه های دیگری هم برای هرچه كم هزینه كردن جابه جایی وجود دارد.
انواع وسیله جابه جایی در سفر
مسافر و راننده، دُنگی: برای مثال سایت هایی وجود دارند كه خدماتی برای رانندگان و مسافران در نظر گرفته اند و مسافران و رانندگان با كم ترین هزینه، مسیرهای مشترك را همراه می شوند و به صورتی دُنگ سوخت را پرداخت می كنند.
این ایده ها كه در سال های اخیر مورد استفاده و استقبال اهالی سفر قرار گرفته است؛ هم به كاهش هزینه های مسافران كمك می نماید و هم پول سوخت رانندگانِ عموما تك سرنشین، تا حدی تعدیل می شود.
سایت هایی وجود دارند كه خدماتی برای رانندگان و مسافران در نظر گرفته اند و مسافران و رانندگان با كم ترین هزینه، مسیرهای مشترك را همراه می شوند و به صورتی دُنگ سوخت را پرداخت می كنندچك كردن مداوم سایت ها و اپلیكیشن های تخفیف بلیط هم می تواند از دیگر راه های كاهش هزینه جابه جایی به حساب آید.
دیدار و هم كلام شدن با مردم، آشنایی بیشتر با خاصیت های مقصد سفر از امتیازات پیاده روی، علاوه بر سیوكردن پول است.
در شهرهای بزرگ و برای دیدن جاهای مختلف، پیاده روی به تنهایی جوابگو نیست؛ بدین سبب آشنایی با خطوط مترو و اتوبوس رانی و سایر خطوط حمل و نقل عمومی و استفاده از آنها، گزینه مكمل خوبی برای دیدن جذابیت های شهر است.
گرفتن دربستی، تاكسی تلفنی یا تاكسی های اینترنتی به جز در موارد ضروری، عامل مهمی در بالا رفتن خرج سفر به حساب می آید؛ چونكه این مخارج به صورت روزانه است و در نهایت می بینید كه مبلغ بالایی به این ها اختصاص داده شده است.
عبوری: حضور در خروجی شهرها و همراه شدن با وسیله های عبوری، با رعایت نكات ایمنی و در شرایط خاص نیز می تواند از كم هزینه ترین راه های جابه جا شدن در مسافرت باشد. توجه كنید كه این مورد در زمان مناسبی از روز و با احتیاط خاصی باید صورت گیرد.
گرفتن دربستی، تاكسی تلفنی یا تاكسی های اینترنتی به جز در موارد ضروری، عامل مهمی در بالا رفتن خرج سفر به حساب می آیدگشت ارزان در شهر: اولین پیشنهاد برای گشتن كم هزینه و بهتر بگویم بدون هزینه در اماكن مقصد، «پیاده روی» است. پیاده روی موجب می شود با آرامش و دقت بالا از زیبایی ها لذت ببرید. سفر با دوچرخه هم راهی بسیار ارزان، پاك، لذت بخش و همراه با سلامتی است.
اقامت ارزان در سفر
مخارج اقامت و اصطلاحا جای خواب از مهم ترین هزینه سفر است. اما راه های فراوانی برای كاهش آن وجود دارد. در ادامه به چند تكنیك كاهش هزینه شب مانی های سفر اشاره می كنم.
چادر زدن: اگر اهل كمپ كردن و شب مانی در دل طبیعت هستید، چادر زدن بهترین روش برای كاهش هزینه سفر است. با رعایت نكات ایمنی و انتخاب محیط مناسب در دل طبیعت می توانید حتی لذت سفر را با خوابیدن در كنار دریا، دل كوه، جنگل یا روی ماسه های كویر دوچندان كنید.
این روش اقامت با شرایط خاصی هم راه است. همانطور كه اشاره شد رعایت ایمنی از جهت خطرات حیوانی و انسانی، ریزش كوه، شن های روان، مسیل رودخانه و دقت به جر و مد دریا بسیار مهم می باشد.

همچنین، اگر سفر شما طولانی مدت است برای همه سفر نمی گردد كمپ كرد؛ بهتر است هر چند روز یكبار به هاستلی یا مكانی شهری بروید كه هم به شارژ موبایل و وسایل برقی بپردازید و هم استراحی كم دردسرتر برای ریكاوری و ذخیره انرژی برای كمپینگ(camping)های بعدی داشته باشید.
اما از جهتی با هزینه اولیه تهیه لوازم كمپینگ خصوصاً چادر مواجه هستید كه البته یك دفعه هزینه كردن برای مدت طولانی كافی است. در مقاله راهنمای خرید تجهیزات مفصل به آن پرداخته شده است. چادر زدن زیر آسمان پر ستاره كویر، كنار صدای امواج دریا در یك شب مهتابی، در سكوت كوهستان و كنار آتش در جنگل، لذتی است كه به همه پیشنهاد می شود.
هاست: اصطلاحی است به مدلول میزبان؛ یعنی در مقصد، فرد یا افرادی میزبان شما می شوند. می توانید از دوستان تان بخواهید شاید بتوانند در مقصد میزبان شما شوند. یا بوسیله سایت هایی مانند كوچسرفینگ (couchsurfing) درخواست هاست (host) كنید.
البته در مواجه با این مورد، رعایت ادب، صحبت های شیرین و تبادل تجربه، آشپزی یا هنری اگر بلد هستید و مهم تر از این ها، اعلام تعداد روزهایی كه قصد اقامت دارید، اهمیت بالایی دارد. اگر هدیه ای هرچند كوچك تقدیم كنید، روابط بهتر هم می شود. ساعت خواب، اجازه استفاده از حمام و وسایل و خلاصه سایر قوانین خانه میزبان را جویا شوید.
هاستل: مورد دیگری كه برای اقامت ارزان وجود دارد؛ هاستل است. عموما خانه های نسبتا بزرگی هستند كه در آنها تخت یا فضای كوچكی به مسافر در قبال مبلغ كمی ارائه می شود. این مبلغ اساسا از اتاق های هتل خیلی ارزان تر است اما به نسبت تمیزی، كیفیت و امكانات هاستل بهای یك شب ماندن در این اماكن بالا پایین می شود.
هاستل (hostel) علاوه بر هزینه پایین، فضایی صمیمی دارد كه موجب می شود بتوانید دوستانی هم فاز از سراسر دنیا پیدا كنید. این خود، آشنایی با فرهنگ دیگر كشورها و انگیزه سفرهای بعدی هم می شود. با دقت به این سه مورد، اقامتی ارزان تر، همراه با صمیمیت بیشتری در مسافرت خود تجربه كنید.
كاهش هزینه شكم در سفر
خوراك، از مهم ترین خرج های سفر به حساب می آید كه اگر آشپزی كنید، اگر شكم تان را كنترل كنید و اگر با استفاده از اینترنت و پرس وجو از محلی ها به رستوران های ارزان دست پیدا كنید؛ با كاهش چشم گیر این بخش از هزینه های سفر روبه رو می شوید. هزینه های خورد و خوراك در مسافرت و راه های كاهش آن در ادامه تشریح می شود.
آشپزی: بهترین راه برای كاهش هزینه های سفر، آشپزی است. اگر دسترسی به این مورد داشته باشید، علاوه بر ذخیره پول از غذای سالم و حتی لذت آشپزی بهره مند می شوید.
هاست اصطلاحی است به مدلول میزبان؛ یعنی در مقصد، فرد یا افرادی میزبان شما می شوند. می توانید از دوستان تان بخواهید شاید بتوانند در مقصد میزبان شما شوند. یا بوسیله سایت هایی مانند كوچسرفینگ (couchsurfing) درخواست هاست (host) كنیداگر میهمان هستید این یك اتفاق خوب برای میزبان شما محسوب می شود. اگر هم در طبیعت هستند لذت، آشپزی به اضافه یك خوراك روی آتش در كمال آرامش به همراه «سیروپ» عشق، حتما از غذاهای آماده و كسروی بهتر است.
*سیروپ: از افزودنی هایی كه بارتندرها در تهیه نوشیدنی ها استفاده می نمایند.
كنترلِ شكم: شكم تان را كنترل كنید. در اینجا فقط بحث كاهش هزینه ها نیست. سلامتی در مسافرت بسیار مهم است؛ چونكه لذت سفر به سلامتی جسم بسیار وابسته است. خوراكی های خیابانی گوناگون اگر سالم هم باشند، ممكنست به سبب عدم شناخت از طبع آنها، مزاج ما را بر هم بزنند.
گشت و گذار در شهر و برخورد با ایستگاه های خوراكی دل هر بیننده ای را به تست كردن جذب می كند. كمتر بخورید كه سنگین نشوید و جیب تان هم سبك نشود.
رستوران های ارزان و سالم
از دوستانِ مقصد و محلی ها، به ‍ خصوص مغازه دارها آدرس رستوران بپرسید. برخی از آنها به سبب فاصه زیاد با منازل شان ناهار را حوالی كسب و كار میل می كنند. آنها حتما می توانند گزینه سالم، خوشمزه و ارزانی به شما معرفی كنند.

گاهی رفتن به رستوران، آن هم رستوران های مناسب فرصت گشتن را بیشتر می كند. كمك به اقتصاد مقصد هم هست.
همراه داشتن خوراكی های كم حجم و مقوی
بعضی خوراكی های خشك و مغذی و البته سبك را در كوله تان، همراه سفر داشته باشید كه در بعضی موارد كه به غذا دسترسی ندارید یا برای میان وعده از آنها استفاده كنید.
برای داشتن سفری ارزان و به جهت اینكه بتوانیم بیشتر و به جاهای متنوع تری سفر نماییم، رعایت این نكات ضروری می باشد. ضمنا با مراجعه به سایت شخصی من sazosafar.ir می توانید به مطالب بیشتری در این زمینه دست پیدا كرد و از تجربه های عینی ایرانگردی و جهانگردی ام بهره مند شوید.
سفر خوش!

منبع:

دسته‌ها: توریسم