به گزارش عصر توریسم رئیس كارگروه میراث فرهنگی سازمان آتش نشانی در سفارش هایی به موزه داران اظهار داشت: راه های فرار در مواقع بحران مانند راه پله و پنجره ها باز شود. موزه ملی نباید جلوی پنجره ها اشیای باارزش بگذارد.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، نخستین جلسه تخصصی كمیته های مدیریت بحران و حفاظت پیشگیرانه موزه ها از بامداد روز چهارم دی ماه در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی در حال برگزاری است.
در این جلسه، علی تهرانچی رئیس كارگروه میراث فرهنگی سازمان آتش نشانی بیان كرد: نگاه آتش نشان ها با مهندسان متفاوت می باشد. ما به دنبال این هستیم كه ساختار یك سازمان امن باشد. حالا مدارس سازمان نوسازی و بهسازی دارند، ولی تابحال یك مدرسه هم تأییدیه آتش نشانی را نگرفته است.
وی افزود: همه كاركنان موزه ها باید نسبت به اهمیت آن بنا و فضاهایی كه دارد، آشنایی داشته باشند. باید چك فهرست بازدیدهای روزانه، ماهیانه و شش ماهه از بناهای تاریخی تهیه و یك نسخه از آن در خارج از بنا نگهداری شود.
تهرانچی به بازدیدش از خانه قوام السلطنه اشاره نمود و اظهار داشت: یك كپسول ۱۲ كیلویی در قسمتی از این خانه قرار داده شده است. خانم كارشناس موزه چطور می تواند این كپسول را برداشته و در موقع بحران از آن استفاده كند؟ باید چیدمان داخلی فضاهای موزه ای از نظر جانمایی اشیا بررسی شود. درست است كه دكوراتیو در موزه ها مهم می باشد، ولی وقتی بحث ایمنی مطرح می شود باید زیبایی را حذف نمود.
وی اشاره كرد: در موزه ایران باستان متوجه شدم تابلوهای راهنما برای موقعیت فروشگاه وجود دارد، ولی پلان دیگری در تابلوها مشاهده نمی گردد. به سبب ملاحظات امنیتی، پشت پنجره ها از حفاظ بهره برده اند، در صورتیكه پنجره ها بعنوان راه فرار محسوب می شوند. ما می خواهیم بسیاری از این فضاها كه مسدود شده، باز شوند، حتی در موزه ایران باستان دیدم كه اشیای گرانبها را به پنجره ها چسبانده اند.
تهرانچی اظهار داشت: باید اولویت بندی در فضاها صورت بگیرد و بدانیم در مواقع بحران مثلاً در كاخ نیاوران یا سعدآباد اول كدام بخش ها را نجات دهیم. در موزه هنرهای زیبای سعدآباد یك زمانی آسانسور گذاشته شده است، ولی حالا از كار افتاده، الان اگر در زمان بحران بخواهیم وسیله ای جابه جا شود، این آسانسور می تواند به كار بیاید.
وی، مبلمان، پرده، دیواركوب و كتابخانه ها را جرقه ای برای بسط آتش دانست و اظهار داشت: تا جایی كه امكان دارد باید در موزه ها اهتمام شود از وسایل گرمایشی و سرمایشی كمتر استفاده نمائیم. من دیده ام كه در موزه ها زیر پای كارشناسان هیتر برقی روشن است و یا در ساعت اوج بازدیدها، باید فكری به حال ورود و خروج مردم شود.
تهرانچی اظهار داشت: در آزمایشگاه های مرمت، مواد خطرناك آزمایشگاهی باید در داخل بطری پلاستیكی نشكن قرار گیرند و پله های چوبی باید كندسوزی شوند. همین طور سطل های زباله درانتها هر روز خالی شوند و تا جایی كه امكان دارد از سطل های فلزی استفاده گردد. همین طور سطل های بزرگ ۴.۵ متر از بنا فاصله داشته باشند.
در ادامه این جلسه، بابك فاضل بخششی از اساتید برق اظهار داشت: در سال ۹۷ مسجد جامع ساری بگفته شاهدان ۸۰ درصد در آتش سوخت، به همراه آن ۱۰ مغازه نیز آتش گرفت، ۱۶ نفر نیز مصدوم شدند و چندین میلیارد تومان خسارت به بنا وارد شد. دادستان مازندران گفته بود اتصالی سیم برق كه ریشه در شدت گرما و تابش خورشید به سیم های برق داشته، موجب این آتش سوزی شده است. آتش سوزی دمای سنگ را بیشتر می كند و چاره ای جز پایین آوردن دمای آن با آب وجود ندارد. پاشیدن آب موجب می شود كه ترك هایی روی سنگ ایجاد شود. عمل اطفا در واقع موجب تخریب سنگ ها و آجرها خواهد شد.
وی اظهار داشت: آتش سوزی الكتریكی یعنی آتش هایی كه مستقیم از جریان الكتریسیته ناشی می شوند. طبق گفته های شركت های بیمه بیشتر آتش سوزی ها در بناهای قدیمی رخ می دهند. طبق تحقیقات آمریكا ۱۶ درصد از حریق ابنیه ناشی از آتش سوزی های الكتریكی است. تحقیقات انتشار یافته درباره آتش سوزی الكتریكی به سیم كشی های كاربردی ولتاژ پایین یعنی ۱۰۰ تا ۲۴۰ ولت و در ساختمان های تجاری كوچك و ساختمان های مسكونی تمركز دارد. اتصال ضعیف بیشترین دلیل آتش سوزی ها گزارش شده است.
بخششی اشاره كرد: برای داشتن یك اتصال سوزان نیاز به یك جریان سنگین نیست. این اتصالات حتی در جریان های كمتر از ۳ دهم درصد آمپر هم می تواند رخ دهد. علت دیگر آتش سوزی ها در زنگ زدگی كابل هاست.
این استاد دانشگاه درباره ترموگرافی صحبت كرد و اظهار داشت: حالا این روش جذاب ترین تكنولوژی است كه در منابع مختلف جایگاه ویژه ای پیدا كرده است. ترموگرافی به روش منظم برای جمع آوری، ذخیره سازی و تحلیل انرژی تابشی مادون قرمز با استفاده از سیم های مادون قرمز گفته می شود. بعضی از شركت های بیمه بناها را بدون ترموگرافی بیمه نمی كنند و یا اگر حریقی در آنها رخ دهد، پول آنرا نمی پردازند.

منبع: