به گزارش عصر توریسم ایسنا/هرمزگان وجود اراضی اختصاص یافته به مزارع پرورش میگو در جزیره قشم در حریم ژئوپارك جهانی محل نگرانی فعالین زمین گردشگری از بابت خروج این ژئوپارك مهم از فهرست جهانی شد تا جایی كه مسؤلان ذی ربط را به محل مناقشه كشاند اما صحبت های صورت گرفته خبر از توقف موقتی بخشی از این پروژه تا بررسی نهایی و اعلام نتیجه آن می دهد.

واگذاری اراضی در محدوده طولانی ترین غار نمكی جهان به مركز پرورش میگو بعنوان جدی ترین تهدید برای خروج ژئوپارك قشم از یونسكو مطرح است. واگذاری اراضی در جزیره قشم از سال ۱۳۹۶ درحالی آغاز شد كه همان سال، پروژه ژئوپارك این جزیره موفق شد كه به لیست ژئوپارك های یونسكو بازگردد. این ژئوپارك یك مرتبه در سال ۱۳۸۵ ثبت جهانی شده بود اما در سال ۱۳۹۱ به سبب آنچه مشكلات مدیریتی اعلام شد، كارت قرمز گرفت و از این لیست خارج شد. اینك كارشناسان معتقدند، واگذاری اراضی كه بیشتر با هدف راه اندازی اقامتگاه، مركز پرورش میگو و آبزیان، پلاژ و شهرك های صنعتی بوده، این ژئوپارك را بار دیگر در معرض تهدید قرار داده است.

مسعود رحمانی ـ رئیس دادگستری شهرستان قشم ـ حدود دو ماه پیش به رسانه ها اطلاع داد كه شورای حفاظت از اراضی در محل دادگستری و با حضور دادستانی و نهادهای متولی همچون سازمان منطقه آزاد و شیلات و منابع طبیعی، اداره ثبت، جهاد كشاورزی و نهادهای دیگر تشكیل شد تا برخی از طرح ها در این اراضی متوقف یا اصلاحاتی در واگذاری ها صورت گیرد.

علیرضا امری كاظمی ـ مدیر ژئوپارك جهانی قشم و سرپرست مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قشم ـ در این زمینه به ایسنا اظهار داشت: حدود دو ماه قبل مبحث این واگذاری در ایسنا عنوان شد اما به سبب بی توجهی مسؤولان ذی ربط حالا كار به جایی رسیده كه در محوطه ای كه زمان انتشار خبر فقط دو كانكس در آن مستقر بود، تخریب گسترده در اصل اثر اتفاق افتاده است. با این وجود پروژه نه تنها متوقف نشد، بلكه با قوت ادامه پیدا كرد.

وی افزود: به سرمایه گذار و كسی كه تخریب را انجام می دهد شفاهی و با اخطار و تذكر كتبی دادیم. خواستیم كار را شروع نكند و استعلام بگیرد تا محدوده اثر طبیعی ملی و جهانی را اعلام نماییم. متاسفانه حرف شنوی نداشتند و به كار خود ادامه دادند و تا این لحظه توقف عملیات صورت نگرفته است.

امری كاظمی در پاسخ به این پرسش كه این تخریب، ژئوپارك جهانی قشم را با چه مخاطراتی روبه رو خواهد كرد؟ اظهار نمود: مشكل اصلی این است كه ژئوپارك جهانی قشم را در خطر خروج از یونسكو قرار می دهد. مشكل دوم تعرض و تخریب حریم میراث طبیعی ملی گنبد نمكدان است. برپایه قوانین صریحی كه وجود دارد هرگونه تغییر در چشم انداز و یا تغییر اصالت اثر یا عملیاتی كه باعث صدمه رساندن این اثر شود، تخلف و جرم است.

امید ذاكری – مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان – در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این پرسش كه آیا منابع طبیعی این استان درجریان واگذاری اراضی در محدوده ژئوپارك به سایت پرورش میگو بود یا خیر؟ اظهار نمود: سازمان امور اراضی قبل از واگذاری زمین از منابع طبیعی و دستگاه های مختلف دیگری همچون محیط زیست، شركت آب منطقه ای، اداره كل راه و شهرسازی و… استعلام می كند. بدین جهت برای واگذاری این زمین به سایت پرورش میگو هم از منابع طبیعی استعلام شده بود.

ذاكری اشاره كرد: اداره كل منابع طبیعی استان هرمزگان به استعلام سازمان امور اراضی دراین زمینه پاسخ مثبت داد چونكه در تمام این سال ها مجموعه ژئوپارك و مسؤلان ذی ربط، حریم آنرا به ما اعلام نكرده بود و هنگامی كه ما حریم مشخصی برای یك منطقه نداریم، نمی توانیم با واگذاری زمین مخالفت نماییم.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان اضافه كرد: دستگاه های مختلفی همچون محیط زیست و دستگاه های نظامی برای مناطق ویژه خود حریم مشخصی را به منابع طبیعی اعلام نموده اند. بدین جهت منابع طبیعی با واگذاری اراضی در محدوده های این دو دستگاه مخالفت می كند اما وقتی حریم مشخصی برای ژئوپارك اعلام نشده است با چه دلیل منطقی می تواند به استعلام سازمان امور اراضی پاسخ منفی دهد؟
واكنش سازمان شیلات به خبر “خطر اخراج قشم از یونسكو جدی شد”
معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران به مبحث خطر خروج ژئوپارك قشم از لیست جهانی یونسكو و مباحث مطرح شده در مورد عملیات ساخت مركز پروش میگو و مجوزهای صادر شده برای این اقدام واكنش نشان داد.
حسین علی عبدالحی در واكنش به خبر ایسنا، با عنوان “خطر اخراج قشم از یونسكو جدی شد”؛ اظهار نمود: به استناد قانون حفاظت از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران و قانون نظام جامع دامپروری و بخشنامه های صدور مجوزهای تولید دام طیور و آبزیان، هرگونه صدور مجوز برای كارهای تكثیر و پرورش آبزیان (میگو، ماهی و…) نیازمند استعلام از مراجع هشت گانه به استناد ماده ۱۱ دستورالعمل اجرایی ماده ۵ قانون جامع دامپروری و تبصره های ۱ و ۲ مربوطه از اداره كل محیط زیست استان و یا شهرستان، شركت آب و فاضلاب استان و یا شهرستان، شركت توزیع نیروی برق استان و یا شهرستان، اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و یا شهرستان، مدیریت امور اراضی استان و یا شهرستان، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان و یا شهرستان، بنیاد مسكن و شركت مخابرات است.
وی افزود: برپایه تبصره ۱ هم مسئولیت نظارت بر رعایت ضوابط مربوط به هر یك از دستگاه های مذكور توسط متقاضی بر عهده همان دستگاه است. همینطور برپایه تبصره ۲ باتوجه به خصوصیت ها و شرایط استانها، استعلام از سایر دستگاه هایی كه از آنها ذكر نام نشده است با تایید ستاد هماهنگی امكان پذیر است.
معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران اشاره كرد: برحسب تبصره ۱ هر یك از دستگاه های فوق الذكر در صورت مغایرت قانونی با موازین ملی، منطقه ای و بین المللی مجاز به قبول یا رد استعلام (درخواست مجوز فعالیت) خواهند بود.
به گفته وی، از سال ۱۳۹۱ با ابلاغ قانون نظام جامع دامپروری توسط وزیر جهاد كشاورزی و دستورالعمل ها و بخشنامه های مربوطه، صدور مجوزها برای دام، طیور و آبزیان از راه سازمان نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی و برپایه استعلام های فوق الذكر صورت می پذیرد و سازمان شیلات ایران هیچگونه مجوزی را صادر نمی كند.
عبدالحی درانتها اظهار داشت: بدیهی است مجوزهای صادره پیش از سال ۱۳۸۵ ( تاریخ تایید اعلام منطقه ژئوپارك توسط یونسكو)، مشمول مبحث نخواهد بود و عملا از مباحث مطروحه مستثنی خواهد بود.

در همین بین شش نماینده مجلس شورای اسلامی در تذكری به رئیس جمهور خواهان لغو مجوز و توقیف عملیات ساخت مركز پرورش میگو در محدوده ژئوپارك قشم شدند. در تذكری با امضای “فاطمه ذوالقدر، فریده اولاد قباد، پروانه سلحشوری، طیبه سیاوشی، سیده حمیده زرآبادی و فاطمه سعیدی” نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور آمده است:

“غار نمكی جزیره قشم از میراث طبیعی این كشور و همچون عوامل ثبت ژئوپارك قشم در لیست جهانی یونسكو می باشد. به چه دلیل مسؤلان سازمان شیلات و وزارت جهاد كشاورزی با بی توجهی به صدور مجوز در این منطقه می پردازند. لازم است سریعأ ساخت و ساز این مركز متوقف و مجوز آن لغو گردد.”

این عوامل در كنار فشار افكار عمومی و فعالین زمین گردشگری سبب شد تا مسؤلان ذی ربط به همراه مقام قضایی هشتم بهمن ماه جهت بررسی دقیق این مساله راهی محل مورد نظر شوند. فرماندار شهرستان قشم به همراه دادستان این شهرستان و به اتفاق رئیس سازمان برنامه ریزی و بودجه استان و مدیر كل محیط زیست و میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان، مدیركل جهادكشاورزی هرمزگان و معاونان منطقه آزاد قشم از مزارع پرورش میگو در نزدیكی ژئو پارم قشم بازدید كردند.

رضا صفایی-دادستان شهرستان قشم- درانتها بازدید از ژئوپارك قشم در جمع خبرنگاران، اعلام نمود: در مورد نگرانی ها از تجاوز به حریم غار نمكدان و ژئو پارك جهانی جزیره قشم، بعد از دریافت دستور ویژه رئیس كل دادگستری استان هرمزگان، با حضور میدانی در محل و بررسی های كارشناسی، دستور توقف عملیات اجرایی مركز پرورش میگو در بخشی از منطقه كه نزدیك به غار نمكدان بوده و احتمال داشت به محیط زیست صدمه بزند، صادر شد.

وی اشاره كرد: در امتداد احقاق حقوق عامه و حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی، در صورت محرز شدن تخلفات احتمالی در صدور مجوزها و یا هرگونه تجاوز به حریم آثار تاریخی و طبیعی ثبت شده ملی و جهانی، ضمن رسیدگی قضایی به مبحث و مجازات مرتكبین، با مدیران مربوطه به لحاظ عدم نظارت برخورد قانونی خواهد شد.

از حریم ژئوپارك اطلاع دقیقی نداریم/ ضرورت تعیین حریم و تبیین ضوابط حریم برای ژئوسایت های قشم

مدیركل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت به استعلامات این اداره كل در حوزه میراث تاریخی بوده و با توجه به این كه سازمان منطقه آزاد بعنوان پیشنهاد دهنده ژئوپارك به یونسكو بوده اطلاع دقیقی از محدوده ژئوپارك در اختیار این اداره كل قرار نداده است.

رضا برومند بعد از نشست بررسی سایت پرورش میگو در جوار ژئوپارك قشم، در جمع خبرنگاران بیان كرد: منطقه ای كه در آن نسبت به راه اندازی مزرعه پرورش میگو اقدام شده هیچ گونه ورزش دیرینه شناسی نداشته است.

وی با اشاره به ضرورت هماهنگی سازمان های متولی همچون سازمان منطقه آزاد قشم در عرضه مستندات قانونی در زمینه حریم و محدوده قانونی سایت ها، افزود: سازمان منطقه آزاد قشم هم در مورد برخی ساخت و سازها در سواحل قشم متناقض عمل كرده و باید ساخت و سازها بررسی شود.

مدیركل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با اشاره به اینكه مجوزات لازم از امور اراضی جهاد كشاورزی و دستگاههای مربوطه همچون محیط زیست دریافت شده است، بیان كرد: در صورت اعلام حریم های هرج و سایت اعلام رسمی از جانب استاندار هیچ یك از دستگاه های متولی در استان قادر نخواهند بود در محدوده سایت ها مبادرت به واگذاری زمین كنند.

وی حاكمیت دوگانه در قشم یكی از چالش های اصلی پیشرو در مبحث واگذاری های زمین عنوان نمود و اضافه كرد: در ساحل ریگو و جزایر ناز شاهد چنین مشكلاتی بوده ایم كه باید حل شود.

این مقام مسئول همینطور اشاره كرد: باید دید آیا ضوابط و قوانین برای پرورش میگو در این محل مغایرت دارد؟

تعیین دقیق مبحث احتیاج به بررسی كارشناسی دقیق تری دارد

فرماندار شهرستان قشم اظهار داشت: در بررسی های اولیه، عملیات اجرایی در بخشی از سایت ۳۰۰ هكتاری پرورش میگو به سبب همجواری با گنبد نمكی و غار نمكدان متوقف شده است.

علیرضا نصری بعد از بازدید یك روزه از طرح های مزارع پرورش میگو در غرب جزیره قشم به خبرنگاران اظهار نمود: همینطور سایت ۴۹۲ هكتاری مزرعه پرورش میگو از نزدیك مورد بررسی قرار گرفت كه بررسی های اولیه نشان از آن دارد كه فاصله مناسب با حریم ژئوسایت نمكدان هم رعایت شده است و مشكل خاصی وجود نداشت.

وی اضافه كرد: تنها شائبه همپوشانی بخشی از سایت ۳۰۰ هكتاری مزرعه میگو با حریم ژئوسایت گنبد نمكی وجود دارد كه تعیین دقیق آن احتیاج به بررسی كارشناسی دقیق تری دارد.

نصری با اشاره به اینكه منطقه مورد مناقشه هنوز بكر باقی مانده است، افزود: با بازرسی امروز مقرر شد در این منطقه كار متوقف و مطالعات دقیقتر و عمیقتری صورت گیرد.

فرماندار قشم اظهار نمود: در صورت همپوشانی مزرعه میگو با حریم ژئوسایت گنبد نمكدان، محدوده مزرعه مذكور با فاصله یكهزار و ۵۰۰ متری با این ژئوسایت بازتعریف می شود.

وی افزود: در بررسی مسائل مطرح شده، هم پشتیبانی از سرمایه گذاری و معیشت مردم بومی و هم مباحث محیط زیستی و پشتیبانی از آثار طبیعی بعنوان میراث نسل های آینده كشور، بعنوان دغدغه های دولت مورد توجه قرار می گیرد.

نصری اشاره كرد: مقرر شد حریم تمام ژئوسایت های ژئوپارك قشم استعلام و مشخص شود و همه واگذاری ها در جزیره مورد بازدید و بیازنگری مجدد قرار گیرد.

حریم حوضچه های پرورش میگو قشم از روستا و دریا حفظ شده است

مدیركل حفاظت محیط زیست هرمزگان اظهار داشت: حریم های قانونی از روستای كانی و سواحل و دریا رعایت شده و حوضچه های پروش های پرورش میگو در نزدیكی غار نمكدان حدود شش كیلومتر با منطقه خورخوران یك كیلومتر از دریا و دو كیلومتر با روستای كانی فاصله دارد.

حبیب مسیحی تازیانی بعد از بازدید از گنبد نمكی و غار نمكدان و همینطور سایت پرورش میگو در نزدیكی روستای كانی در جمع خبرنگاران، بیان كرد: طبق قوانین و مقررات فاصله قانونی از روستاها برای این گونه پروژه ها ۱۲۰۰ متر است بهین طرح حدود دو كیلومتر پروژه از روستای كانی فاصله دارد.

وی افزود: حریم های عنوان شده در ارتباط با ژئوپارك قشم و ژئو سایت های آن در اختیار سازمان منطقه آزاد قشم است و سایر دستگاه ها اطلاع دقیقی از تحریم های در رابطه با این سایت ها ندارد.

این مقام مسئول همینطور افزود: بررسی آلایندگی این طرح ها روی هوا و خاك بر عهده این اداره كل قرار دارد.

وی افزود: باتوجه به گذر و حركت آب به نظر مشكل خاصی در زمینه پرورش میگو در این منطقه به وجود نخواهد آمد اما به سرعت و یقین نمی توان در مورد این پروژه و ژئوسایت گنبد نمكی و غار نمكدان اظهار نظر كرد.

مسیحی اظهار نمود: پروژه ۳۰۰ هكتاری یك تا یك و نیم كیلومتر با غار نمكی فاصله دارد و پروژه ۴۹۲ هكتاری هم فاصله قابل توجهی با گنبد نمكی دارد و حریم دریا در این رابطه نقض نشده است.

اراضی همجوار با غار نمكدان قشم، هر هكتار ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان!

مدیركل جهاد كشاورزی هرمزگان اظهار داشت: هر هكتار از اراضی هم جوار با غار نمكدان قشم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان به سرمایه گذاران اجاره داده شده است.

علی باقرزاده در جمع خبرنگاران، بیان كرد: استعلامات لازم از اداره كل میراث فرهنگی و شیلات هرمزگان دریافت شده و در مورد ایجاد حوضچه های پرورش میگو در منطقه گنبد نمكی و غار نمكدان اقداماتی انجام شده است.

وی با اشاره به اینكه اجاره این پروژه ها به صورت سه ساله بوده و از سرمایه گذاران برای هر هكتار مبلغی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان دریافت می شود، اضافه كرد: باید از طریقی برای مردم درآمدزایی نماییم و چون دانش ایجاد حوضچه های متراكم را نداریم هم اكنون مجبوریم از فناوری های موجود استفاده نمائیم.

باقرزاده افزود: با توجه به این كه تمركز از روی دریا به سمت آبخیزداری در حال تغییر است ما هم در حال ایجاد عرصه های جدیدی بمنظور اشتغال و درآمدزایی برای شاغلان در این عرصه هستیم.

وی اشاره كرد: ایجاد این پروژه می تواند نقش قابل توجهی در درآمدزایی و اقتصاد جامعه محلی ایفا كند ولی باید استانداردها دراین زمینه رعایت شود تا ضمن توسعه اقتصادی جاذبه های فرهنگی و گردشگری صدمه نبیند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری قشم با اعلام این كه واگذاری اراضی مركز پرورش در حریم ژئوسایت «غار نمكی» میگو بدون اطلاع و استعلام از سازمان منطقه آزاد قشم بوده است، درباره آخرین اقدامات صورت گرفته درباره توقف این پروژه كه خروج ژئوپارك قشم را از یونسكو جدی كرده است، در گفتگو با ایسنا با بیان این كه با وجود پیگیری افكار عمومی و شدت تخریب صورت گرفته در حریم ژئوسایت نمكی، هنوز دستور توقف این پروژه صادر نشده است، تصریح كرد: ژئوپارك جهانی قشم نه تنها در خاورمیانه بلكه تا شمال آفریقا تنها ژئوپارك موجود است. این ژئوپارك آبروی جمهوری اسلامی ایران است و برای دریافت كارت سبز آن زحمات زیادی كشیده و هزینه بسیاری صرف شده است.

شیخ زاده با یادآوری این كه اختیارات مربوط به میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و محیط زیست از جانب متولی امر طبق ماده ۶۲ قانون احكام دائمی توسعه كشور به مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تفویض اختیار شده است، اضافه كرد: ما در پیگیری این امور استقلال عمل داریم و ضابط حوزه میراث فرهنگی و محیط زیست در قشم هستیم، بدین سبب اگر قرار بر واگذاری اراضی در محدوده این جزیره باشد باید از اداره های محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری و ژئوپارك سازمان منطقه آزاد قشم استعلام گرفته می شد كه در مورد پروژه پرورش میگو در حریم غار نمكی این اتفاق نیافتاده است.

وی توضیح داد: از دو ماه پیش در قشم متوجه واگذاری برخی اراضی شدیم كه بعد از پیگیری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم مشخص شد، جهاد كشاورزی استان هرمزگان به واگذاری یكسری از پهنه ها در محدوده آثار ثبت شده و حرایم ژئوسایت نمكدان (غار نمكی) اقدام نموده است. این واگذاری ها در حدود ۱۱ مورد بود كه سازمان منطقه آزاد قشم در جریان هیچ یك از آنها قرار نداشت.

وی افزود: پس از محرز شدن تخلفات، با سازمان امور اراضی استان هرمزگان تفاهم نامه ای به امضا رسید كه تمام آن واگذاری ها متوقف شود تا در كمیسیون داخلی قشم موارد را بررسی و بر مبنای استعلام های بخش های مختلف، مجوزها را باردیگر صادر نماییم. ما در بررسی طرح ها تعارف نداریم هر كدام از اراضی كه در تعارض با استانداردهای موجود باشد، مجوزی دریافت نخواهند كرد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اضافه كرد: ما به مرجع قضایی اعلام كردیم كه هیچ استعلامی در مورد واگذاری اراضی در حریم ژئوسایت نمكدان از قشم گرفته نشده است. مرجع قضایی كار را به ضابط قضایی در قشم سپرد تا مبحث را بررسی كند اما این فرآیند بین مرجع و پاسگاهِ نزدیك ژئوسایت نمكدان آنقدر زمان بر شد كه مردم خودشان وارد عمل شدند و ساختار و سیستم اجرایی را مجبور كردند این تخریب را متوقف نماید.

وی بیان كرد: كاش مقام قضایی آن وقت كه ما اخطار تعرض به حریم ژئوسایت گنبد نمكدان را داده بودیم، دستور قاطع در خصوص توقف پروژه صادر می كرد. میراث زمین وقتی تخریب شود دیگر قابل بازگشت نیست.

وی با اشاره به اظهاراتی در خصوص اعزام گروه های ارزیابی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به قشم جهت بررسی میزان تخریب و تعرض وارد شده به ژئوسایت «گنبد نمكی»، اظهار نمود: مبحث ژئوسایت در حوزه زمین شناسی تعریف شده است و كارشناسان میراث فرهنگی صرفا با بازدید میدانی نمی توانند در این زمینه نظر دهند، بلكه كارشناسان زمین شناسی باید وارد عمل شوند، غیر از آن تنها جایی كه در این زمینه تخصص لازم را دارد سازمان زمین شناسی و ژئوپارك جهانی قشم است.

شیخ زاده درباره اعلام بی اطلاعی برخی سازمان ها از وسعت و میزان حریم ژئوسایت «گنبد نمكدان» كه آنرا بهانه پاسخ مثبت به این واگذاری ها قرار داده اند، اظهار داشت: آیا نباید از سازمان منطقه آزاد قشم در این خصوص استعلام گرفته می شد، ما باید به آنها حریم و عرصه را اعلام می كردیم یا خودشان قبل از صدور حكم واگذاری باید پیگیر می شدند؟! منطق این بود كه آنها از ما استعلام می گرفتند. ضمن این كه حریم ژئوسایت ها در سایت شبكه جهانی ژئوپارك های یونسكو كامل و واضح مشخص شده و قابل دسترس است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم تصریح كرد: غار نمكی و گنبدان نمكدان به شماره ۱۷۲ در لیست آثار طبیعی ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت شده است، این اثر جدا از این كه یكی از ژئوسایت های ژئوپارك جهانی قشم است، اثر میراث طبیعی ملی شمرده می شود و حرائم حفاظتی دارد و بر این اساس هرگونه دخل و تصرف كه در آن سبب صدمه شود، ممنوع بوده و طبق قانون مجازات اسلامی جرم شمرده می شود.

شیخ زاده بیان كرد: سال ۱۳۹۹ برای ژئوپارك قشم بسیار مهم می باشد، از این نظر كه در اردیبهشت ماه دومین سمینار رؤسای ژئوپارك های جهانی در قشم برگزار می گردد و از جانب دیگر ارزیابان شبكه جهانی ژئوپارك های یونسكو برای بررسی مجدد وضع موجود ژئوپارك به این جزیره سفری خواهند داشت تا درباره ماندگاری آن در لیست ژئوپارك های یونسكو تصمیم گرفته شود. با وضع پیش آمده نگرانی هایی داریم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اما درباره تكلیف ۱۱ اراضی دیگر كه سازمان منطقه آزاد قشم درباره آنها با سازمان امور اراضی هرمزگان توافق كرده است، توضیح داد: قرار شد وضعیت این اراضی هرچه سریع تر تعیین تكلیف شود تا مراحل قانونی را طی كنند. اگر این اراضی شرایط توسعه داشته باشند مجوز آنها صادر می شود.

شیخ زاده اضافه كرد: غیر از این ۱۱ مورد، سازمان منطقه آزاد قشم هم حدود ۲ هزار هكتار از اراضی جزیره را واگذار كرده است، ولی هیچ یك از آنها در تعرض نیست. محل این سایت ها كاملا مشخص و بیشتر در غرب جزیره بوده، ولی تمام مجوزها و استعلام ها دریافت شده است. ضمن این كه تمام زمین ها یك ساله اجاره داده شده اند كه قرارداد آنها به شرط توسعه و اشتغال زایی به مدت پنج سال قابل تمدید است.

وی افزود: سایت های پرورش میگو كه سازمان منطقه آزاد قشم تا كنون واگذار كرده اراضی متراكمی دارند كه با فناوری روز و فقط در جزیره قشم اجرا شده اند. وسعت این زمین ها هم كوچك بوده، درحالی كه پروژه پرورش میگو در حریم ژئوسایت نمكدان به تنهایی ۱۲۰۰ هكتار وسعت دارد. ضمن این كه این پروژه بعد از توافق سازمان منطقه آزاد قشم با سازمان امور اراضی هرمزگان، اجرا شد. این سوال مطرح است وقتی ما توافق كردیم پروژه ها تا زمان بررسی بیشتر در سازمان منطقه آزاد قشم متوقف شوند چرا مجوز ساخت داده شده است؟

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم درباره اراضی كه گفته شده است در حریم غار تاریخی «خُربس» از جانب این سازمان واگذار شده است، اظهار داشت: تمام این پروژه ها متوقف شده اند تا كارشناسان میراث فرهنگی مبحث را بررسی نمایند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان در این خصوص اظهار داشت: پرونده های واگذاری زمین برای پرورش میگو در نزدیكی ژئوسایت قشم از نظر شكلی بررسی گردید.

ایرج حیدری روز گذشته(هشتم بهمن ماه) در جمع خبرنگاران اضافه كرد: بررسی های كارشناسان نشان میدهد این ۱۹ پرونده كه همه آنها به اهالی جزیره قشم واگذار شده از نظر رعایت شدن شیوه صدور مجوز (از نظر شكلی) بدون مشكل هستند.

وی تصریح كرد: با طرح مبحث واگذاری اراضی برای پرورش میگو در ژئوسایت قشم، توسط شبكه های اجتماعی استاندار هرمزگان دستور بررسی میدانی صادر كردند كه مسؤلان دستگاه های عضوكمیسیون ماده ۲ به همراه فرماندار و دادستان قشم از محل بازدید كردند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان افزود: این مسئولان روز گذشته(هشتم بهمن ماه) نشستی با همین مبحث برگزار می كنند و نتیجه آن به اطلاع استاندار و مردم استان رسانده می شود.

وی اشاره كرد: چنانچه در این بررسی ها مشخص شود قانون رعایت نشده با متخلف یا متخلفان برخورد قانونی می شود.

به گفته حیدری، واگذاری زمین كشاورزی به خصوص زمین پرورش میگو برپایه قانون توسط كمیسیون ماده ۲ انجام می شود كه ریاست آن را سازمان جهاد كشاورزی برعهده دارد و این سازمان موظف است از مراجع ذیصلاح استعلام كند.

به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، درحالی خطر اخراج ژئوپارك قشم از یونسكو جدی شده است كه مدیران ژئوپارك جهانی قشم و اداره میراث فرهنگی باید پاسخگو باشند كه چرا طی چند سال اخیر حریم مشخصی را بعنوان محدوده ژئوپارك به اداره كل منابع طبیعی استان اعلام نكرده اند. از جانب دیگر بر مبنای قانون حفاظت از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران و قانون نظام جامع دامپروری و بخشنامه های صدور مجوزهای تولید دام طیور و آبزیان هرگونه صدور مجوز برای كارهای تكثیر و پرورش آبزیان (میگو، ماهی و…) نیازمند استعلام از مراجع هشت گانه همچون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آن منطقه است. انتظار می رود كه مسؤلان ذی ربط پاسخگوی این پرسش باشد كه به استعلام های مختلف جهت راه اندازی سایت پرورش میگو در محدوده ژئوپارك جهانی قشم چه پاسخی داده اند؟
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی كند.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/mp4