عصر توریسم: چند روز بعد از آن كه برخی كشورها همچون فیلیپین، ورود اتباع چینی را به این كشور بطور كامل ممنوع كردند، این احتمال در رسانه های خارجی مطرح شده كه ایران از دیگر كشورهایی باشد كه ورود چینی ها خصوصاً گردشگران را برای جلوگیری از شیوع ویروس كرونا، ممنوع كند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، رویترز روز سه شنبه ۸ بهمن ماه در خبری اعلام نمود: دولت فیلیپین، پروسه صدور ویزا را برای اتباع چینی متوقف كرده است. با گسترش ویروس هراس انگیر كرونا در جغرافیای وسیع تری از چین و شناسایی بیماران مبتلا به این ویروس در ۱۴ كشور دیگر، سازمان بهداشت جهانی سرانجام اعلام «وضعیت اضطراری جهانی» كرد و بعد از آن برخی كشورها محدودیت هایی را برای ورود اتباع چینی و پروازهای منتهی به این كشور وضع كردند.
شیوع این ویروس كه با تعطیلات طولانی چینی ها و زمان سفر آنها همزمان شده، نگرانی های جهانی را تشدید كرده است. بر همین مبنا سازمان هواپیمایی پاكستان اعلام نمود كه پرواز ایرلاین های این كشور را به مبداء و مقصد چین به حالت تعلیق در آورده است. انجمن خلبانان و خدمه پروازی ایرلاین های آمریكایی نیز با تنظیم یك دادخواست، خواهان توقف فوری پروازها به چین شدند. مالزی از بازگشت كارگران چینی فعال در پروژه خط آهن جاده ابریشم كه برای تعطیلات سال نو به وطن خود رفته بودند، جلوگیری می كند. تركیش ایرلاین هم پروازهای خود به چین را به حالت تعلیق درآورد.
شركت بریتیش ایرویز كه یكی از بزرگترین شركت های هواپیمایی فعال در جهان محسوب می شود، نیز اعلام نموده علاوه بر لغو پرواز به شهر «ووهان» چین كه مركز شیوع این ویروس كشنده بوده است، اقدامات دیگری را نیز انجام داده است كه همچون مهم ترین آنها امكان جابه جایی زمان و مكان پرواز بدون ستاندن هزینه جداگانه، بازگشت هزینه بلیت و همین طور به تعویق انداختن زمان سفر برای مسافرانی است كه قصد سفر و عزیمت به چین و نواحی شرق آسیا (همچون هنگ كنگ) را داشته اند.
بسیاری دیگر از ایرلاین های فعال در كشورهای مختلف جهان نیز در اقداماتی مشابه، پروازهای خودرا به چین و نواحی پرخطر نزدیك به این كشور بطور موقت لغو كرده و از تمامی مسافران خود درخواست كرده اند كه از سفرهای غیرضروری به این مناطق اجتناب كنند.
تقریبا تمامی پروازها به شهر «ووهان» (مركز انتشار ویروس كرونا) در چین لغو شده است و ایست های بازرسی ورود افراد را بوسیله جاده ها نیز به این شهر مسدود كرده اند. ۱۰ شهر در مجاروت ووهان نیز با محدودیت های یكسانی را اتخاذ نموده اند. همین طور خیلی از مراكز توریستی و عمومی چین تعطیل شده اند.
فاینشیال تایمز در گزارشی از تایید مرگ ۲۵۹ نفر و ابتلای بیشتر از ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر به این ویروس آگاهی داده است.
جمعه شب (۱۱ بهمن ماه) نیز در ایران جلسه بررسی راهكارهای پیش گیری از ورود ویروس كرونا و مقابله با آن، با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزرای كشور، راه، بهداشت، خارجه و گردشگری برای اتحاذ تدابیر جدی تر بمنظور پیش گیری از انتقال این ویروس به ایران تشكیل شد و با تصمیم دولتمردان، مقرر شد تا پروازهای رفت و برگشت چین به حالت تعلیق درآید. هرچند كه قسمتی از مسافران از مبداء چینی، چه چینی و چه ایرانی، با پرواز ترانزیتی از كشورهایی چون قطر و امارات به ایران وارد می شوند.
توربونیوز با اشاره به این جلسه در گزارشی اعلام نمود: در صورتیكه هنوز موردی از ورود ویروس كرونا به ایران به صورت رسمی گزارش نشده، مقامات بهداشتی ایران از دولت درخواست كرده اند از ورود مسافران چینی به داخل كشور برای جلوگیری از شیوع این ویروس كشنده جلوگیری كند.
وزیر بهداشت ایران ضمن درخواست از وزات امور خارجه و همین طور وزارات راه و شهرسازی ایران ضمن درخواست برای ایجاد ممنوعیت ورود مسافران از چین، اعلام نمود كه تمام مراكز بهداشتی در ایران به صورت آماده باش كامل هستند و همین طور ۷۰ دانشجوی ایرانی ساكن در شهر ووهان (مركز اصلی انتشار ویرس) در ایام آینده به كشور بازخواهند گشت و به مدت دو هفته تحت مراقبت و قرنظینه خواهند بود.
این وزارتخانه همین طور از دولت خواسته است: ویزا و سایر مجوزهای مسافرتی كه پیش تر برای ورود مسافران چینی به كشور صادر شده نیز به جز موارد اضطراری و توجیه دار به حالت تعلیق درآید.
وزیر كشور نیز با اشاره به تصمیم های گرفته شده در آن جلسه، اظهار نمود: فعلا هیچ موردی از كرونا در ایران مشاهده نشده اما باتوجه به نوع مراوداتی كه وجود دارد امكان انتقال به كشور هست. بدین سبب بحث مراقبت های ویژه به خصوص در مناطق مرزی كنترل می شود و قرار شد محدودیت هایی نیز در مسافرت هواپیماها به خصوص از چین صورت گیرد تا از این ایام عبور نماییم.
ولی تیموری ـ معاون گردشگری ایران ـ نیز به دنبال این تصمیم كشوری به ایسنا اظهار داشت كه باتوجه به اهمیت موضوع و لزوم همدلی و همكاری همه دستگاه ها و نهادهای كشور، ما با وزارت بهداشت بعنوان دستگاه تخصصی اصلی دراین زمینه همكاری كامل داشته، بیانیه ها و سفارش های آنها را بطور كامل لازم الاجرا می دانیم. در همین راستا برنامه های مفصل پیش بینی شده ایران برای چینی ها در عید بهاره آنها، متوقف و به آینده موكول شده است.

منبع:

دسته‌ها: توریسم