به گزارش عصر توریسم همه چیز از انتشار تصویری از یك خانه ی قدیمی در كوچه مسجد لاكانی در سبزه میدان رشت در فضای مجازی آغاز شد. خانه ای كه امروز گفته می شود تنها خانه ی قدیمی باقی مانده از كوچه ی «حاج نایب رضا» در گذشته بوده و امروز چشم بساز و بفروش ها بیشتر از قبل به آن دوخته شده است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، خانه ای تاریخی در همسایگی بزرگان رشت از گذشته تا امروز كه احیانا تا همین چند وقت قبل سقف سفالچین و كاشی های سر دربنایش در كنار گچ بری های باقی مانده پای هر عابری را برای چند لحظه هم كه شده سست می كرد، اما كمتر كسی با تاریخِ این خانه آشناست.
علی شهیدی – عضو هیات علمی دانشگاه تهران و استادیار گروه فرهنگ و زبان های باستانی و ایران شناسی و دبیر و عضو كمیته ایران شناسی دانشگاه تهران – كه با فرهنگ و زندگی در این محله از رشت به خوبی آشناست، درباره ی محله ی قدیمی «آفخرا» به ایسنا توضیح می دهد.
او نخست درباره ی این منطقه محله ی قدیمی رشت می گوید: «این محله منطقه ای به شكل یك پنج ضلعی است و محصور به خیابان علم الهدی در شمال، بلوار لاكانی در غرب، بلوار حافظ در جنوب و جنوب شرق و خیابان امام در شرق. ضلع شمالی یعنی خیابان علم الهدی دو میدان تاریخی شهرداری و سبزه میدان را به هم متصل می كند كه در یكی از اولین تخریب ها، چند سال قبل عمارت تاریخی «كافه ژاله» روبه روی عمارت شهرداری در ضلع جنوب غربی میدان شهرداری تخریب شد.»
وی اما داستان زندگیِ محله ی «آفخرا» در رشت را این طور توصیف می كند: «در آن محدوده ی پنج ضلعی كه بافت نامنظم كوچه پس كوچه های آن به دوره ی قاجار در رشت برمی گردد، خود یا خانواده ی خیلی از مفاخر ملی و چهره های ماندگار كشور در زمینه های مختلف علمی و ادبی زاده یا پرورده ی این محله هستند. افرادی مانند «ابراهیم پورداود» – بنیانگذار رشته فرهنگ و زبان های باستانی ایران در دانشگاه تهران و موسس اولین انجمن ایران شناسی – كه آرامگاه خانوادگی اش در این محله است.
«فضل الله رضا» – رئیس دانشگاه تهران و دانشگاه شریف و از چهره های ماندگار مهندسی برق و انفورماتیك جهان -، «عنایت الله رضا» – از چهره های ماندگار ایران شناسی و عضو شورایعالی مركز دائره المعارف بزرگ اسلامی و مدیر بخش جغرافیای تاریخی دبا-، «محمدعلی مجتهدی گیلانی» – بنیانگذار دانشگاه صنعتی شریف و مدیر نامدار دبیرستان البرز و دانشگاه صنعتی امیدكبیر یا پلی تكنیك تهران-، «ابراهیم فخرایی» – منشی میرزاكوچك در جنبش جنگل و نویسنده اولین اثر پژوهشی درباره تاریخ جنگل یعنی كتاب سردار جنگل و از وكلای قدیم گیلان – و «هوشنگ ابتهاج» – شاعر ماندگار معاصر- از فرزندان این محله اند كه اغلب هم نسبت خانوادگی با یكدیگر دارند.»
تصویر هوشنگ ابتهاج از كتاب پیرپرنیان اندیش اثر دكتر میلاد عظیمی
كه در همین محله گرفته شده