به گزارش عصر توریسم آذربایجان شرقی تصاویر انتشار یافته از خاكبرداری های مترو در ایستگاه قونقا در ضلع جنوبی باغ گلستان تبریز استخوان هایی را نشان می داد كه از محل حفاری بیرون زده اند، اما ابهام های زیادی بین گفته های مسؤلان اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و سازمان قطار شهری تبریز و حومه و همینطور كسبه اطراف این پروژه وجود دارد.
عملیات عمرانی ایستگاه قونقا از سال 97 شروع شده و به قول مجری طرح خط یک قطار شهری تبریز و حومه فعالیتهای عمرانی سازمان قطار شهری با هماهنگی این سازمان در این ایستگاه با جدیت در حال انجام می باشد.
رضا زائر در مورد انتشار تصویری با مضمون وجود اسکلت در حفاری های ایستگاه میدان قونقا گفته است: در ماه های اخیر با چنین صحنه ای مواجه نشدیم و در صورت رویت هم با نظر و نظارت این سازمان اقدام های لازم انجام می شود.
با وجود ادعای سازمان قطار شهری تبریز در خصوص مشاهده نشدن اسکلت و استخوان در طول انجام عملیات عمرانی در ایستگاه قونقا، مسئول دیرینه شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از شناسایی استخوان های انسانی در بررسی های اولیه در محل خاکبرداری مترو در باغ گلستان تبریز اطلاع داد و اظهار داشت: استخوان های شناسایی شده در این محل عموما از نوع انسانی هستند.
زمان دقیق شناسایی استخوان ها از ابهامات دیگر در این خصوص بوده و کسبه اطراف این پروژه هم ادعای دیگری در مورد شناسایی استخوان ها دارند.
ایسنا با هماهنگی سازمان قطار شهری تبریز و حومه به محل شناسایی استخوان ها رفته و شواهد موجود را بررسی می کند:
تعدای از کسبه در گفتگو با ایسنا می گویند: حدود شش، هفت ماه قبل و حین تخریب این محل، جنازه و استخوان هایی که شبیه ستون فقرات بودند از محلی که با تور فلزی پوشانده شده است، کشف شدند و آن پایین در داخل اتاقک مانندها نگه داشته می شدند که روی اتاقک ها را هم پوشاندند، رهگذران هم در این زمان از جنازه پیدا شده عکس می گرفتند و حدس هایی در مورد آن می زدند.
به گفته کسبه اطراف ایستگاه قونقا، استخوان‎های کشف شده تا دو روز قبل همانجا بودند، اما دو روز است که دیگر نیستند. کسبه همینطور از بلاتکلیف ماندن ایستگاه قونقا و ایجاد وقفه در تکمیل این پروژه به مدت دو سال بسیار گله مند هستند.

بررسی های میدانی ایسنا از محل منتسب به کشف استخوان ها نشان داده است که اثری از استخوان در محل خاکبرداری ایستگاه قونقا نیست، همینطور به علت نبود نردبان، فضا برای بازدید میدانی از پایین ایستگاه مساعد نبود.

در قسمتی از محل گودبرداری ها سازه قنات مانندی دیده می شود که قسمت بالایی آنرا سیمان کاری کرده اند، همینطور با عنایت به نوع چینش سنگ ها به نظر می آید محلی که ادعا می‎شود استخوان ها کشف شده اند، در گذشته بستر رودخانه بوده است.

ستون های دیده شده در این محل، شمع های ساخته شده توسط سازمان قطار شهری بوده و ارتباطی به یک سازه تاریخی ندارند، خط لوله آب هم در وسط ایستگاه قونقا بلاتکلیف مانده و به نظر می آید یکی از علل به تاخیر افتادن تکمیل پروژه هم همین باشد.

مسئول دیرینه شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، شب گذشته در گفت وگوی خبری در حالی از استقرار تیم کارشناسان میراث فرهنگی به محل شناسایی استخوان ها در ضلع جنوبی باغ گلستان اطلاع داد که کسبه مدعی هستند که اسکلت کشف شده که بیشتر شبیه ستون فقرات بود، چند روز قبل جمع آوری شده و دیگر در این محل نیست.
بر اساس این گزارش، افکار عمومی منتظر شفاف سازی مسؤلان مربوطه در مورد صحت و جزئیات استخوان های کشف شده از ایستگاه قونقا واقع در ضلع جنوبی باغ گلستان تبریز هستند که به قول مسئول دیرینه شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، بخشی از گورستان گجیل بوده که در دوره های قبلی بخصوص در قرون میانی اسلامی تا اوایل دوران قاجار مورد استفاده قرار می گرفت و استخوان های انسانی کشف شده در محل این پروژه به احتمال قوی با این قبرستان ارتباط دارد.