به گزارش عصر توریسم پیوند دست سرباز هخامنشی، تصویب سند استراتژیك توسعه گردشگری، برگزاری تور ۵۰۰ نفره آموزش گنج یابی، یكسان سازی قبور تاریخی ابن بابویه، همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

گروه فرهنگ؛ در این هفته خبر رسید که گورستان تاریخی ابن بابویه بازهم دستخوش تغییرات شده و این دفعه طرح یکسان سازی قبور انجام شد ضمن اینکه سنگ های جدید جای سنگ های تاریخی را می گیرد مجوز این اقدامات را اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در سال ۹۷ داده بود.
این مبادرت به یک شرکت سپرده بود که پیش از این هم در بناهای تاریخی زیادی فعالیت نموده است. در واقع حالا گورستانی که هر یک از قبور و سنگ های آن به سلیقه بازماندگان متوفی کار شده بود و خیلی از آنها هم تاریخی و دارای قدمت زیادی بودند با کلی نقش و نگار کار شده روی آنها از جای خود کنده شده و دور تا دور آرامگاه را با سنگ های طوسی رنگ یک دست و صاف کرده اند و سنگ ها را طبق عکس برداری انجام شده، سر جای خود گذاشته اند. اما از آنجائیکه این سنگ ها قدیمی و همرنگ با سنگ های سیمانی جدید بوده اند، کمتر کسی متوجه وجود این سنگ ها زیر پای خود می شود. صاف شدن سطوح برای آن بود که زائرین کمترین مشکل را برای رفت و آمد به گورستان داشته باشند.
گزینه ریاست سازمان میراث فرهنگی به موزه نقاشی پشت شیشه رفت
مرتضی طالع ماسوله که از او بعنوان گزینه ریاست سازمان میراث فرهنگی در سال ۹۵ یاد شده بود حالا با حکم مدیرکل میراث فرهنگی تهران رئیس موزه نقاشی پشت شیشه شد.
طالع ماسوله پیش از این گزینه شهرداری رشت و ریاست سازمان میراث فرهنگی هم بوده است.
وی همینطور در سال ۹۴ با حکم مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بعنوان رئیس دبیرخانه شورایعالی میراث فرهنگی انتخاب شد.
ماسوله همینطور اعلام نمود که از دانش آموختگان دکترای مدیریت توسعه با گرایش روابط بین الملل از دانشگاه ژنو سوئیس و از بنیانگذاران سازمان ایرانگردی و جهانگردی بوده است.
برگزاری تور آموزش گنج یابی با ۵۰۰ نفر
یکی از جوانان که ادعا می کند دیرینه شناس است گروهی در فضای مجازی تشکیل داده و فیلم های آموزشی در مورد گنج یابی و دیرینه شناسی منتشر می کند.
وی در یک فراخوان از تمامی طرفداران خود در فضای مجازی خواست تا در ایام اخیر به نیک آباد در نزدیکی شهر اصفهان بروند آن طور که فیلم های وی در فضای مجازی پخش شده است و برپایه ادعای خودش ۵۴۰ نفر با ۱۴۰ خودرو در این کلاس آموزش گنج یابی شرکت کرده اند.
اگرچه این ادعا جای سوالات زیادی دارد چون در شهری نزدیک به اصفهان بعید است که کسی بتواند چنین اجتماعی راه بیندازد بدون اینکه کسی خبردار شود آن هم با فراخوانی که این فرد داده است. همینطور تا کنون هیچ فیلمی از این کلاس آموزشی منتشر نشده است هرچند که این فرد در صفحه خود نشان داده است چندین خودرو با هدایت وی در حال رفتن به نقطه ای از یک بیابان هستند.
پوآرو متواری شد!
او که نام مستعار خویش را پوآرو گذاشته حالا تحت پیگرد یگان حفاظت از میراث فرهنگی قرار گرفته است چون که خیلی از باستان شناسان با دیدن این فیلم به یگان حفاظت میراث فرهنگی انتقاد کرده بودند که اگر این ادعا درست است پس یگان حفاظت از میراث فرهنگی چه می کند؟ به خصوص آنکه انتشار فیلم های آموزشی از چگونگی به دست آوردن علامت های مربوط به گنج یابی خیلی وقت است از صفحه وی منتشر می شود.
حالا سردار سرتیپ دوم امیر رحمت الهی فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور از صدور احکام سنگین قضائی برای برگزارکنندگان کاروان آموزش میدانی گنج یابی اطلاع داده و گفته است: این کاروان از جانب فردی سودجو در یکی از روستاهای اصفهان به راه افتاده است که به محض اطلاع از این موضوع، مراتب به صورت ویژه در دستور کار یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان، فرماندهی انتظامی استان و دادستانی قرار گرفت، بلافاصله عملیات شناسایی و دستگیری افراد سودجو و برگزارکننده این کاروان شروع شد. فعالیت این کاروان از جانب یکی از مخبرین به نیروی انتظامی و یگان حفاظت اعلام می شود و مأموران به محل حضور این کاروان رجوع کردند که پس از وقوع درگیری بین مأموران و افراد سودجو، سه متهم در این رابطه دستگیر شدند.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور بیان نمود: در همین رابطه پیگیری برای دستگیری متهم اصلی این پرونده که هم اکنون متواری است، در دستور کار قرار دارد، حکم توقیف خودروی او در سرتاسر کشور اعلام شده و این نوید را می دهیم که متهم اصلی پرونده که معروف به “پوآرو” است، هم بزودی دستگیر خواهد شد.
دست سرباز هخامنشی پیوند زده شد مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از نصب قطعه ای از دست یک سرباز هخامنشی، بعد از گذشت چند دهه در محل پیکره اصلی خود اطلاع داد.
حمید فدایی، اظهار نمود: با فراهم آوردن امکان حفاظت بهتر از این نقش برجسته، از راه طراحی و نصب حفاظ شیشه ای در مقابل جداره های تاریخی درگاه مورد اشاره، امکان نصب مجدد قطعه سنگی جداشده در مکان خود فراهم گردید.
وی افزود: پیکر این نیزه دار هخامنشی نقش برجسته بر دیوار درگاه کاخ ملکه که امروزه یکی از ورودی های موزه تخت جمشید قرار دارد، از دهه چهل خورشیدی از محل خود جدا شده بود و برای سال های متمادی در گنجینه موزه تخت جمشید نگهداری می شد.
تصویب سند استراتژیک توسعه گردشگری در هیأت دولت
در این هفته همینطور هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سند استراتژیک توسعه گردشگری را به تصویب رساند.
علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان نمود: «سند توسعه گردشگری برای اتخاذ نگاهی بین بخشی و یکپارچه به منظور دستیابی به توسعه پایدار گردشگری و با همکاری دستگاه های اجرایی، اساتید دانشگاهی و فعالان بخش خصوصی تدوین شده است.»
وی با اشاره به اینکه این سند با چشم انداز فراهم کردن چارچوب هماهنگ سیاستی بین تمامی ارگان ها و سازمان های ذیربط تهیه شده است، اضافه کرد: «سند توسعه گردشگری با تاثیر بر عناصر مؤثر در بخش گردشگری مانند مدیریت گردشگری، مسائل فضای کسب و کار این حوزه، زیرساخت های گردشگری، نیروی انسانی و فرهنگ سازی، مشکلات مربوط به اتباع خارجی و تبلیغات و بازاریابی تمرکز دارد.»

منبع: