بیستمین همایش مشترك دیرینه شناسی ایران و ژاپن امروز با همكاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در توكیو، دانشگاه كانازاوا ژاپن و پژوهشكده میراث فرهنگی و گردشگری ایران به صورت آنلاین برگزار گردید.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، در این نشست که با حضور بیشتر از یکصد تن از دانشجویان، محققین و اساتید ایرانی و ژاپنی برگزار شد، مرتضی رحمانی موحد سفیر کشورمان در ژاپن طی سخنانی عنوان کرد: گذشته درخشان همکاریهای فرهنگی و علمی بین دو کشور بر مبنای تلاش و خدمات استادان دیرینه شناس ایرانی و ژاپنی استوار است.
وی ادامه داد: فعالیت باستانشناسی با بررسی گذشته بشریت، به مثابه پلی برای ساخت اجتماعی آینده نقش مهمی دارد و با عنایت به روابط دوستانه بیشتر از هزارسال تعاملات مردمی دو کشور، همکاری در حوزه باشتانشناسی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و با حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران و طی سال های گذشته، گفتگوها و بررسی همکاریهای علمی باستانشناسی به صورت سالانه در توکیو ادامه داشته است. بیستمین نشست این تبادلات در سال ۲۰۲۰، متفاوت از سالهای گذشته است که طی آن شاهد حضور فعال محققان و اساتید ایرانی هم هستیم.
سفیر کشورمان در ژاپن در این همایش از تلاشهای روسای دانشگاههای ژاپن و پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری در مشارکت فعال در اجرای این برنامه هم قدردانی کرد.
در ادامه همایش دکتر شیرازی از دانشگاه سیستان و بلوچستان با عنوان «تاریخچه تحقیقات دیرینه شناسی ایران و ژاپن در ایران»، دکتر عزیزی خزانقی از پژوهشکده میرات فرهنگی و گردشگری با مبحث «جنوب ایران (منطقه فارس) در دوره نوسنگی بر مبنای تحقیقات جدید»، دکتر حسن زاده از موزه ملی ایران با مبحث «کاوش در علی آباد، محوطه ای از عصر مفرغ در منطقه بوکان، شمال غربی ایران»، دکتر آداچی از دانشگاه کانازاوای ژاپن
، دکتر آبه از دانشگاه توکیو و دکتر هاراتو از دانشگاه توکای سخنرانی کردند.
لازم به ذکر است این همایش هرساله با حمایت سفارت جمهوری اسلامی در توکیو به صورت حضوری برگزار می شد که امسال به علت شیوع کرونا، مجازی برگزار گردید.

منبع: