به گزارش عصر توریسم شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت به دنبال راه اندازی تدریجی عمره مفرده در عربستان، برنامه ریزی حج ۱۴۰۰ را در دستور کار قرار داد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، اکبر رضایی ـ معاون حج و عمره ـ در نشست شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، گزارشی از وضعیت و فرایند عملیات حج ۱۴۰۰ عرضه کرد و اظهار داشت: باتوجه به تجربه عمره مفرده در شرایط کرونا در عربستان و نزدیک شدن زمان مذاکرات حج ۱۴۰۰ این مورد در دستور کار مسؤولان و مدیران سازمان حج و زیارت قرار گرفته است.
او ضمن اشاره به تعطیلی حج ۹۹ اظهار نمود: به دستور ریاست سازمان حج و زیارت، این سازمان به دنبال آن است که سناریوهای مختلف در مورد اعزام زائرین به حج را مورد مطالعه و برنامه ریزی قرار دهد و با ملاحظه سیاست های اعلام شده در این حوزه، اقدام متناسب انجام دهد.
علی رضا رشیدیان ـ رئیس سازمان حج و زیارت ـ هم به لزوم پیگیری مبحث حج ۱۴۰۰ اشاره نمود و اظهار داشت: باتوجه به تولید واکسن کرونا، احتمال حضور زائرین در حج تمتع با رعایت پروتکل های بهداشتی بیشتر شده است، اما هنوز تا زمان مذاکرات حج با دولت عربستان، کیفیت و کمیت آن معلوم نیست تا متناسب با آن برنامه ریزی شود.
محمد آزاد ـ معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت ـ ضمن اشاره به ۱۲ میلیارد تومان صرفه جویی در هزینه ها و بهینه سازی خدمات در حج ۱۳۹۸، خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی و پیگیری های انجام شده این وجوه با هماهنگی بانک ملی و با عنایت به شرایط خاص کرونا به حساب تمام زائرین بازگشت داده شد.
او اضافه کرد: بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان به حساب بانکی هر زائر واریز شد و این مبلغ در نزد بانک ملی برای حجاج محفوظ است و در اطلاع رسانی به زائرین اعلام کردیم در شرایط بحران کنونی کرونا از رفتن به بانک ها اجتناب کنند، چونکه این وجوه بدون رفتن به بانک قابل برداشت است و جای نگرانی نیست.
حجت الاسلم و المسلمین عبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ هم در این نشست ضمن اشاره به بازگشت وجوه مازاد حج ۱۳۹۸، بیان نمود: خوشبختانه با ابتکاری که در حج صورت گرفت و به دنبال حسابرسی های دقیق با طرف های عربستانی، این مبلغ از هزینه های زائرین صرفه جویی شد که این اقدام و ابتکار عمل بسیار شایسته و ارزشمند است.
نواب درباره برنامه ریزی و اقدامات صورت گرفته برای حج ۱۴۰۰ تصریح کرد: سناریوهای مختلف برای اعزام با حفظ عزت و کرامت زائرین پیشبینی و متناسب با آن اقدام گردد.
همه گیری ویروس کرونا سبب برگزاری محدود حج ۹۹ و محرومیت خیلی از زائرین از این مراسم مذهبی شد. اینک عربستان مراسم عمره را با حضور تدریجی زائرین خارجی از سر گرفته است.

منبع:

دسته‌ها: توریسم