رئیس مؤسسه دیرینه شناسی دانشگاه تهران اظهار داشت: عکس و فیلمهای تهیه شده درباره کشف آدم کوچولوها در ایران حقیقت ندارد. این توهمات بعضی از افراد است.
دریافت 19 MB
مصطفی ده پهلوان رئیس مؤسسه دیرینه شناسی دانشگاه تهران درباره برخی شایعات و توهمات افراد در خصوص پیدایش آثار باستانی عجیب مانند آدم کوتوله ها و گنج های فراواقعی به خبرنگار مهر، اظهار داشت: فکر می کنید آیا اگر چنین چیزهایی بود ما نمی دیدیم؟ آن هم در دوره ای که همه مردم حتی در روستاهای دورافتاده یک گوشی موبایل با امکان تصویربرداری دارند؟ یکی دو فیلم در فضای مجازی پخش شده که تقلبی است این افراد به ما مراجعه نموده و گفتند در منطقه خوی حین حفاری در شب، سه آدم کوتوله ۳۰ سانتی از خاک بیرون زده اند که یکی از آنها زیردست و پا له شد و دو تای دیگر زن و مردی هستند که جیغ می کشند و کاهو می خورند. من از آنها خواستم فیلم و عکسی به من نشان دهند اما گفتند که اجازه ندارند گفتم من را ببرید آنجا ببینمشان گفتند خبر می نماییم. چند سالی است رفته اند که خبر بدهند! این وظیفه سازمان ها دولتی مرتبط و رسانه ملی است که به مردم آگاهی و هشدارهای لازم را باید بدهد تا در دام این کلاهبرداری ها نیفتند. مالباختگان جرأت ندارند شکایت کنند و به مراجع حقوقی و قضائی رجوع کنند وگرنه تعداد این مالباختگان هزاران نفر هستند. میراث ایران با دستان فرزندان خودش در حال نابودی است و این واقعیتی بسیار دردناک و تلخ است. آه و افسوسی که آیندگان خواهند کشید را از هم اکنون می توان شنید.
وی اظهار داشت: متأسفانه بعضی از مدیران و اساتید دانشگاه در رشته های غیر دیرینه شناسی هم گرفتار بی اطلاعی هستند نه توهم. با این وجود قدرت شنیده ها از دیده ها بیشتر است. مدیری به من می گوید آیا شما سال جاری هم می خواهید کاسه و کوزه در بیاورید می گویم چرا فقط کاسه و کوزه نظر شما را جلب می کند کارهای مهمترین هم انجام می دهیم و توضیح می دهم که دیرینه شناسی چیست. متأسفانه بعضی از اساتید تعریفی از دیرینه شناسی ندارند همانطور که یک روستایی، دیرینه شناسی را گنج و دفینه می داند یک فرد تحصیل کرده ما هم دیرینه شناسی را گنج یابی و عتیقه می داند.
وی افزود: بخشی از این مشکل از آنجا ناشی می شود که در کتاب های مدرسه، درباره دیرینه شناسی هیچ توضیحی داده نشده است. وزارت آموزش و پرورش کشور با میراث تمدنی بی نظیر در دنیا رشته دیرینه شناسی را در لیست استخدامی خود ندارد که به دانش آموزان این مباحث را آموزش دهد.
ده پهلوان اظهار داشت: در یک کشور باستانی مانند ایران، دانش دیرینه شناسی چه نقشی در آموزش مردم دارد. آیا ما به دیرینه شناسی نیازی نداریم؟ چرا تا کنون به این مورد توجهی نکرده ایم اینها سوالاتی است که ما از وزرای دولت های پیشین و وزرای آموزش و پرورش داریم. البته این اشکال از ما هم هست چقدر ما بعنوان باستان شناسان ایران به زبان ساده توانسته ایم این مورد را به مردم آموزش دهیم؟ آیا می دانستید اگر ما در دهه های گذشته، از دیرینه شناسی کاربردی بهره می گرفتیم بسیاری از معضلات و بحران های زیست محیطی را امروز نداشتیم؟

دسته‌ها: توریسم