به گزارش عصر توریسم قزوین دهیار روستای اندج اظهار داشت: گلیم اندج یک صنایع دستی خاص در الموت است، خاصیت منحصربه فرد این گلیم طرح آنست که بدون هیچ نقشه ای طراحی می شود و هر بافنده به صورت ذهنی گلیم را طراحی می کند.
مصطفی مظفری در گفت و گو با ایسنا اشاره کرد: اندج یکی از روستاهای منطقه الموت است که در ۱۷ کیلومتری شهر معلم کلایه و ۸۰ کیلومتری شهر قزوین قرار دارد، اندج زیرساخت های بوم گردی و گردشگری زیادی دارد و می تواند بعنوان روستای صنایع دستی مطرح شود که هم اکنون درخواست به وزارت میراث فرهنگی ارسال شده است.
وی اضافه کرد: باتوجه به ظرفیت های موجود مسئولان گردشگری و نمایندگان مجلس به ما قول داده اند که زمینه ثبت ملی روستای اندج تحت عنوان روستای ملی صنایع دستی را فراهم آورند تا بتوانیم نشان مرغوبیت کالا را بگیریم، هم اکنون ۱۵ روستا در کشور بعنوان روستای ملی صنایع دستی ثبت شدند.
دهیار اندج اشاره کرد: گلیم اندج یک صنایع دستی خاص در الموت است، خاصیت منحصربه فرد آن طرح هرگلیم این است که بدون هیچ نقشه ای طراحی می شود، درواقع گلیم بافان الموت نقشه ای ندارند و بدون نقشه طرح را می کشند بدین سبب طرح ها منحصربه فرد است، البته طرح های گلیم در منطقه الموت بالا طرح های ذهنی شبیه به هم و طرح های الموت پایین متفاوت می باشد.
وی تاکید می کند: درگذشته تعداد گلیم بافان بسیار زیاد بود اما به سبب عدم وجود بازار عرضه و فروش بیشتر گلیم بافان کار خودرا کنار گذاشته بودند اما باتوجه به طرح های تشویقی که برای خانم های روستا گذاشتیم توانستیم ۳ کارگاه را به ۳۰ کارگاه افزایش دهیم.
مظفری تصریح کرد: باید بتوانیم گلیم هر روستا را به صورت خاص تقویت نماییم چونکه هر روستا طرح خاص خودش را دارد، شهرهای دیگری در کشور بعنوان شهر ملی گلیم نام گذاری شده اند اما طرح گلیم الموت متفاوت می باشد درواقع هر روستا رنگ خاصی دارد و طرح ها به صورت کاملاً ذهنی انجام می شود.
وی اشاره کرد: یکی از اشکالات ما این است که چرخه تولید و فروش تکمیل نشده است، هم اکنون ۳۰ کارگاه داریم و چند گلیم را به صورت اینترنتی به فروش رساندیم اما برای باقی گلیم ها جهاد دانشگاهی و گروه جهادی و کمیته امداد برای فروش اعلام آمادگی کردند.
دهیار اندج تصریح کرد: اندج روستایی گردش پذیر است اما بازار فروشی نداریم که محصولات آنرا عرضه نماییم، امیدواریم مساعدتی برای فروش صورت گیرد تا بتوانیم بازار فروش این روستا را تقویت کنی، به طورکلی جمعیت سطح روستا ۲۲۹ نفر است اما این میزان در تابستان به ۵۰۰ نفر می رسد بدین سبب با تقویت زیرساخت و ایجاد زمینه اشتغال می توانیم جمعیت روستا را نیز افزایش دهیم.
صنایع دستی اندج ثبت ملی می شود
علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین نیز در این خصوص به ایسنا می گوید: روستای اندج ازلحاظ منظر طبیعی و همین طور صخره های این روستا به ثبت ملی رسیده است، اما ما به دنبال ثبت ملی این روستا بعنوان روستای صنایع دستی هستیم که دو موضوع متفاوت از هم است.
وی اضافه کرد: با پیگیری هایی که نمایندگان مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی از دفتر وزیر میراث فرهنگی انجام داده اند و همین طور پیگیری های صورت گرفته در مسافرت مونسان به استان قزوین، به زودی خبر خوشی درباب ثبت ملی روستای اندج اعلام می نماییم و گلیم اندج و روستای اندج بعنوان روستای صنایع دستی ثبت ملی می شود.

منبع: