به گزارش عصر توریسم رئیس صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی – فرهنگی کشور برای مرمت و احیای طاق کسری اعلام آمادگی کرد و از نامه نگاری با وزارتخانه های میراث فرهنگی و امور خارجه برای این اقدام اطلاع داد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، با ریزش بخش دیگری از طاق کسری در عراق در طول دو هفته گذشته و به دنبال درخواست هایی که از چند سال قبل تا امروز برای توجه و رسیدگی به این بنای تاریخی مطرح گردیده است، پس از راه افتادن کارزاری مردمی که هنوز در حال جمع آوری امضا برای ارسال به دفتر وزیر میراث فرهنگی هستند و تا کنون بیشتر از ۷۰۰۰ نفر آنرا امضا کرده اند، برخی از هنرمندان و فعالان فرهنگی هم در نامه ای سرگشاده از دو دولت ایران و عراق درخواست نمودند تا با مرمت و ایجاد پایگاه حفاظت و پژوهش طاق کسری و ثبت منظر فرهنگی این بنای تاریخی در لیست میراث جهانی یونسکو «طاق کسری را نجات دهند.»
حالا هم صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی – فرهنگی کشور در نامه نگاری با مونسان، وزیر میراث فرهنگی اعلام آمادگی این صندوق را برای مرمت طاق کسری اعلام نموده است.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی صابتا، هادی میرزائی – رئیس صندوق صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی، فرهنگی کشور – اعلام نمود: در پاسخ به دغدغه متخصصان و علاقه مندان و دوستداران میراث فرهنگی دو کشور ایران و عراق و بخصوص کمپین مردمی که از جانب معماران، شهرسازان و هنرمندان برای نجات طاق کسری به راه افتاده است، صندوق احیا آمادگی مرمت این بنای تاریخی و پرارزش را دارد.
او افزود: با عنایت به سوابقِ صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در جذب سرمایه و احیای موفق پروژه های پرارزش تاریخی و با عنایت به شرایط پیش آمده در مورد اتفاقات اخیر در بنای باعظمت و شکوهمند طاق کسری یا ایوان مدائن، این صندوق می تواند نقش موثری در مرمت و احیای طاق کسری، این میراث مشترک جهانی داشته باشد.
به قول او صندوق احیا بر مبنای تفاهم نامه های همکاری علمی با دانشگاه های مطرح کشور و چند دانشگاه مهم جهان و بخصوص تفاهم نامه مستقیمی که بین دانشگاه بغداد و دانشگاه علم و صنعت ایران منعقد شده، می تواند در این مورد وارد شود.
مدیرعامل صندوق احیا ضمن اشاره به ظرفیت پیشبینی شده در اساسنامه صندوق در خصوص توسعه ظرفیت های علمی و پشتیبانی از مرمت و احیای ابنیه تاریخی اظهار داشت: لزوم دارد سازمان برنامه و بودجه تمهیدات و اعتباراتی برای مرمت آثار تاریخی ایران در فراتر از مرزها پیشبینی کند، تا در صورت توافق با کشورهای میزبان، این امکان وجود داشته باشد از نیروهای تخصصی در جهت حفاظت از این آثار فاخر استفاده گردد.
او تصریح کرد: برای تسریع در امور حتی می توان از ظرفیت یونسکو بعنوان نهاد بین المللی که در قبال آثار تاریخی جهان مسئولیت دارد، برای مرمت طاق کسری بهره برد تا این ثروت میان نسلی که یادگار درخشان فرهنگ و تمدن ایران باشکوه در کشور عراق است حفاظت و استقامت بخشی شده و زمینه حضور باستان شناسان متخصص ایرانی برای پژوهش و جستجوهای دامنه دار دیرینه شناسی در میراث فرهنگی و تمدنی ایران فراهم گردد.
مونسان – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – هم در گفت وگویی از موافقت دولت با تأمین اعتبار طرح مرمت طاق کسری اطلاع داده و گفته است: «به دلیل اهمیت تاریخی این آثار باستانی با آقای نوبخت در دولت صحبت هایی انجام و موافقت وی برای پرداخت هزینه مرمت اعلام و قرار شد بعد از برآوردهای مالی، سازمان برنامه و بودجه اعتباراتی برای احیا و مرمت این اثر تاریخی در نظر بگیرد و در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار دهد. کارشناسان میراث فرهنگی ایران به محض تحقق اعتبارات با هماهنگی همتایان عراقی به محوطه طاق کسری اعزام می شوند و عملیات مرمت و احیا را آغاز می کنند. طرح مرمت این بنا به اعتباری حدود ۶۰۰ هزار دلار نیاز دارد.»

منبع: