عصر توریسم: فارس مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، با اشاره به لزوم توجه به نورپردازی و معماری نور در این مجموعه، کوشش برای رونق گردشگری شبانه از تخت جمشید با در نظر گرفتن مسائل و جنبه های مختلف را تصریح کرد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، نشست تخصصی نقش نورپردازی در بناهای تاریخی و تاثیر نورپردازی در بازاریابی مجموعه جهانی تخت جمشید و سایر تاسیسات گردشگری با ایراد سخنرانی متخصصان این حوزه و با حضور مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، کارشناسان، مدیران اقامتگاه ها با هدف فرهنگ سازی و تعریف مسیر آتی صنعت گردشگری در تالار تشریفات مجموعه جهانی تخت جمشید، انجام شد.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اظهار داشت: ظرفیت های بسیاری زیاد تاریخی در این مجموعه جهانی وجود دارد، گرچه نسبت به این مجموعه نوعی شناخت همگانی وجود دارد اما شناساندن ابعاد مختلف تاریخی و تمدنی این اثر و دیگر آثار تاریخی واقع در حریم تخت جمشید برای جذب بهتر و بیشتر گردشگران، نیازمند برنامه ریزی و مناسب سازی شرایط معرفی است.
حمید فدایی با اشاره به اهمیت توجه به ابعاد مختلف گردشگری، اظهار داشت: می توان ظرفیت های شبانه بازدید از آثار جهانی را برنامه ریزی و فعال کرد، این اقدام می تواند در اقتصاد جامعه محلی بسیار تاثیر گذار باشد. البته عملی کردن این مهم، ایجاد و ارتقاء زیرساخت ها را نیاز دارد.
او با اعلان اینکه موضوع نور در ارتقا کیفیت بصری محوطه ها و ارائه تجربه ای نوین به مخاطبین، جزو با اهمیت ترین مولفه ها در ترویج بازدید شبانه است، اظهار داشت: تخت جمشید از اولین محوطه هایی ست که برنامه نور و صدا از شروع دهه پنجاه خورشیدی در آن اجرا شد که یک برنامه فصلی بود، باتوجه به درخواست های مکرر، ضرورت اجرای این پروژه با ایجاد زیرساخت های لازم و در نظر گرفتن حساسیت های حفاظتی و ایمنی و… و تدوین و انجام یک برنامه ثابت احساس می شود.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، اشاره کرد: با در نظر گرفتن مسایل حفاظتی، هدایت گردشگران با ایجاد مسیرهای تعریف شده گردشگری از ضروریات بازدید شبانه خواهد بود و خصوصاً نورپردازی تاثیر شگرفی در هدایت مطلوب توریست و معرفی بهتر آثار خواهد داشت و ضمن ارتقای کیفیت فضا، حس هویتی منبعث از بازدید را خواهد افزود.
همراه قشقایی، متخصص و طراح بین المللی نورپردازی نیز در این جلسه با گلایه از ضعف آموزشی و اطلاع رسانی که در این مقوله وجود دارد، بیان کرد: نورپردازی و موضوع معماری نور در شب متاسفانه به صورت یک تخصص میان رشته ای تعریف نشده است که در این زمینه ما با چالش هایی بین مهندسان معمار و مهندسان برق و دیگر رشته های مرتبط مواجه هستیم و دانشگاه ها و مجامع حرفه ای نیز در این خصوص می توانند تاثیر بسیار خوبی بر این روند داشته باشند.
وی افزود: در کشور ما معماری نور بیشتر به موضوع زیباسازی می پردازد اما در کشورهای توسعه یافته علاوه بر مقوله زیباشناسی به تاثیرات روانشناسی، موضوعات بیولوژیکی و زیست محیطی و حتی درمانی در روشنایی عمومی یا نورپردازی ها لحاظ و بدان توجه می گردد.
قشقایی اظهار داشت: روشنایی و نورپردازی علاوه بر اینکه باید استانداردهای لازم را داشته باشد علاوه بر تامین عملکردهای چشمی میبایست بعنوان تکمیل کننده فضا به افزایش کیفیت فضایی برای کاربران نیز بپردازد. بومی سازی استاندارد ها در مقررات ملی هم باید باتوجه به خاصیت مختلف از شرایط لازم پروژه در هر محدوده جغرافیایی تغییر یابد.
عضو حرفه ای انجمن بین المللی طراحان نورپردازی IALD آمریکا با تاکید بر اینکه مشکلات رایج و تکراری در نورپردازی، تفکرات و رویکردها نسبت به این مساله است، اضافه کرد: نورپردازی ها باید باتوجه به شخصیت بنا چه تجاری، اداری، مسکونی و دیگر کاربری های گوناگون باشد و نورپردازی پل ها، جداره ها، فضاهای شهری، فضاهای داخلی بسته به ارزش آنها، متفاوت طراحی، محاسبه و اجرا گردد.
همراه قشقایی با اعلان اینکه هدف از نورپردازی توجه به حس و تجربه فضایی انسان است تا اینکه فقط چراغ پردازی و روشنایی بی هدف سطوح و احجام، اشاره کرد: طرح جامع نورپردازی در مجموعه های مختلف می تواند از اعمال نظرات سلیقه ای و تعدد دیدگاه افراد مختلف در یک مجموعه و ناهماهنگی طرح و ایده نور بخش های مختلف یک مجموعه جلوگیری کند و اهمیت موضوعات فنی، زیبایی شناسی و هویتی آن بنا یا فضا را بیشتر مورد توجه قرار دهد که این رویکرد تخصص مبنا در دراز مدت منجر به کاهش هزینه ها و خروجی بهتر و تعریفی بهتری از فضای معماری شب بنا خواهد داشت.
یک متخصص مدیریت بازاریابی نیز با اشاره به نقش نورپردازی در بازاریابی بهتر گردشگری آثار تاریخی، اظهار داشت: با وجود آنکه در دنیا ۸۰ تا ۹۰ درصد درآمدهای خدمات مصرفی در شب ارائه می شود اما ما با داشتن مجموعه های منحصر به فردی چون تخت جمشید از درآمدزایی فرهنگی و اقتصادی نسبت به این امر، بی بهره ایم.
محمدمهدی ابراهیمی اضافه کرد: ترکیبی از علوم مختلف برای خروجی بهتر به لحاظ افزایش راندمان از لحاظ درآمد زایی و ارزش افزوده ای که حوزه گردشگری می تواند بوجود آورد، مسیر بهتری را برای آینده صنعت گردشگری ترسیم خواهدنمود.
ابراهیمی با اعلان اینکه گردشگری ارائه کالا نیست، اظهار داشت: افزایش راندمان و بهره برداری بهتر بوسیله موضوعات فرهنگی و در کنار آن موضوعات اقتصادی با فاکتورهای فرهنگی یا دیدگاه های مخاطبین شکلی مناسب تر پیدا می کنند و تخت جمشید بعنوان یک برند بین المللی و اهمیتی که فراتر از سایر مجموعه های گردشگری دارد می تواند در رابطه اثربخشی لازم خودرا داشته باشد.
این متخصص مدیریت بازاریابی اظهار داشت: باتوجه به بازاریابی حسی و بازاریابی عصبی، انتخاب کالاها و خدمات در شب بیشتر ناشی از احساسات است تا منطق، پس میتوان گفت امکان ارتقاء در امد در این زمان از شبانه روز بیشتر است؛ گرچه موضوع نورپردازی فقط یکی از ابزارهای جذب گردشگریست اما استانداردهایی بین المللی برای بهره گرفتن از سایر ابزارها وجود دارد.
ابراهیمی با اشاره به اهمیت خسارتهای وارده شده بواسطه شیوع ویروس کرونا به بخش گردشگری، اظهار داشت: مفهوم گردشگری و تعریف آن بعنوان صنعت، مدیریت صنعت گردشگری یا باز هم فراتر، سیاست هایی که باید بر مدیریت صنعت گردشگری حاکم باشد و همین طور داشتن استراتژی ها و گستردن آن در مقیاس بین المللی کرونا و هوشمندسازی این موارد از اقدامات لازم برای پایداری صنعت توریسم، شمرده می شود.

منبع: