عصر توریسم: خراسان رضوی با توجه به این که از اوایل شیوع کروناویروس، ایمنی و بهداشت بیشتر مورد توجه گردشگران (حتی افرادی است که هیچ گاه درباره آن چیزی نشنیده اند) بوده است، گردشگری سلامت نیز در میان گردشگران اهمیت زیادی پیداکرده و در سال های آتی این موارد نشان دهنده پتانسیل و چشم انداز رونق گردشگری سلامت خواهد بود.
به نقل از نیوز، بیماری کووید- ۱۹ صنعت گردشگری سلامت را کندتر کرده و در سال ۲۰۲۰ بازار جهانی بین المللی گردشگری با کاهش ۶۰ درصدی روبرو شد، اما انتظار می رود، در سال ۲۰۲۲- ۲۰۲۱ این بازار با رشد چشم گیر مواجه شود. گزارش موسسه جهانی سلامت نشان میدهد که گردشگری سلامت تا سال ۲۰۲۲ رشد ۷.۵ درصدی داشته باشد و عملکرد متوسط سالانه صنعت جهانگردی جهانی ۶.۴ درصد را پشت سر گذراند.
برمبنای تعریف انجمن گردشگری سلامتی، گردشگری سلامت (wellness travel) به سفری گفته می شود که در آن مسافران سبک زندگی سالم را آغاز، حفظ یا تقویت می کنند و از سلامتی خود حمایت کنند یا آنرا بالا برند. در اینجا سلامتی متمایز از گردشگری پزشکی (medical tourism) و از منظر جسمی و روحی مطرح است.
برمبنای اعلام موسسه جهانی سلامتی، جهانگردی پزشکی، سفرهایی است که مسافر برای بهبود یا کنترل بیماری تشخیص داده شده، انجام می دهد. این نوع گردشگری، شاخه ای از گردشگری سلامت است که شخص از کشوری به سایر نقاط دنیا با امکانات پیشرفته تر سفر می کند تا در مراکز درمانی از خدمات پزشکی کشور مقصد بهره مند شود.
موارد در رابطه با گردشگری پزشکی برای بیماریها ازنظر پزشکی ضروری و هدف آن درمان است، درحالی که موارد در رابطه با گردشگری سلامت ماهیتی پیشگیرانه، داوطلبانه، غیرتهاجمی و غیرپزشکی در طبیعت دارد.
گردشگران سلامتی دو گروه هستند؛ افرادی که انتخاب سفر یا مقصد آنان برمبنای موارد سلامتی است و افرادی که به دنبال حفظ سلامتی هستند یا در طول سفرهای تفریحی و کاری خود در تجربه های سلامتی شرکت می کنند.
از سال ۲۰۱۹، بیشترین سهم گردشگری سلامتی جهانی مربوط به آمریکای شمالی با ۲۸۲.۶۳ میلیارد دلار درآمد بوده است و پس از آن اروپا، آسیا و اقیانوسیه (APAC) قرار دارند.
اروپا مقصد بیشتر تورهای سلامتی مسافران سراسر دنیا است. بااین حال، همانطور که ایالات متحده و کانادا شاهد افزایش شدید متوسط هزینه در سفرهای داخلی هستند، بدین سبب منطقه آمریکای شمالی به تدریج سهم بیشتری از بازار را به خود مختص کرده است. بااینکه هم اکنون در رده سوم قرار دارد، اما منطقه APAC در کشورهایی مانند چین، هند و ژاپن به سبب افزایش جمعیت و درآمد طبقه متوسط عملکرد بهتری داشته است.
برمبنای گزارشی از Market Insight Solutions (پژوهشگر بازار در پیمپری-چینچواد، هند) در مورد گردشگری سلامت در سال ۲۰۱۹، بازار جهانی گردشگری سلامتی را ۷۲۸.۱۷ میلیارد دلار ارزیابی کرده است و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۷ به ارزش ۱.۲۹ تریلیون دلار برسد. طی هفت سال آینده برمبنای تجزیه وتحلیل ها، این بازار رشد سالانه مرکب ۷.۴ درصد را خواهد داشت.

فرصتی برای منطقه آسیا و اقیانوسیه
هر مقصد ارزش های منحصربه فرد خودرا دارد که وابسته به فرهنگ محلی و منابع طبیعی است و به گردشگران سلامتی ارائه می دهد. ماساژ کامل بدن، کلاس های ورزشی یا اسموتی (نوشیدنی) کافی است تا رضایت تعدادی از افراد درباره گردشگری سلامتی را افزایش دهد. بااین حال برای گردشگران سلامتی که دقت بیشتری دارند، آنچه مقصد برای آنها در نظر می گیرد، بسیار مهمست.
این تجربیات منحصربه فرد و معتبر را می توان برمبنای روش های درمانی بومی، درمان های سنتی باستانی/ معنوی، گیاهان و جنگل های بومی، لجن درمانی، مواد معدنی و آب و غیره بنا کرد.
منطقه آسیا و اقیانوسیه در سالهای اخیر برمبنای موارد ارائه شده فوق، سهم بیشتری از بازار گردشگری سلامتی را داشته و این بازتاب گردشگران بیشتر برای لذت بردن از تجربیات سلامتی شرقی است.
برمبنای موسسه جهانی سلامتی، تجربیات سلامتی شرقی مانند چشمه های آب گرم، سونا، مدیتیشن، یوگا و آیورودا (علم باستانی و کهن در هند که از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می شود) مواردی است که مسافران هنگام سفر به این مناطق به دنبال آن هستند. البته مقاصد آسیا و اقیانوسیه می دانند چگونه از روندهای جدید در رابطه با سلامتی مانند تعطیلات سلامتی و تقویت سیستم ایمنی، تعطیلات دورکاری، خود مراقبتی در مسافرت و گردشگری سلامت با رعایت فاصله فیزیکی همراه باارزش های محلی منحصربه فرد استفاده کنند.
گردشگری سلامت به مسافران داخلی خصوصاً هنگامی که هنوز گردشگری خارجی شروع نشده توجه بیشتری دارد.

منبع:

دسته‌ها: توریسم