دولت در سالی که با عنوان تولید ؛پشتیانی ها و مانع زدایی نامگذاری شده راهبردهای امیدآفرینی برای بهبود درآمد فعالان حوزه گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی کرده است که امید می رود با تحقق این برنامه ها دغدغه سرمایه گذاران این حوزه در راه عملیاتی قرار گیرد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایرنا؛تکمیل طرح های در حال اجرای حوزه گردشگری، تعریف بسته های سرمایه گذاری، کسب وکارهای دیجیتال، جشنواره های مجازی، بهره گیری از شاخه های نوین گردشگری چون گردشگری کشاورزی، استانداردسازی اقامتگاه ها همچون هدفگذاری های انجام شده دولت برای توسعه اقتصادی بوسیله صنعت گردشگری در استان است.
راهبردهایی که در روزگار کم رونقی صنعت گردشگری امیدها را برای سرمایه گذاران این حوزه در دوران پساکرونایی زنده کرده است.
اگرچه در ۱۴ ماه گذشته صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد مانند سایر نقاط ایران و جهان به سبب انتشار ویروس کرونا زخم های عمیقی را متحمل شده است اما برنامه ریزی برای افزایش درآمد بوسیله این صنعت می تواند راهکاری گره گشا برای ثروت آفرینی در این خطه باشد.
صنعت گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد به سبب وجود ۲۸۵ نقطه گردشگری طبیعی، ۷۸۰ اثر ملی ثبت شده در لیست آثار ملی، جاذبه های مردم شناسی نظیر آوا ونواهای محلی، آیین و رسوم سنتی خصوصاً در مناطق روستایی سومین بخش مستعد درآمدزایی بعد از نفت و کشاورزی شمرده می شود.
اما کارشناسان معتقد هستند که این ظرفیت ها آن چنان که باید و شاید نتوانسته منجر به ثروت آفرینی برای شهروندان شود.
با وجود این نقیصه سالیانه سه میلیون توریست ایرانی و خارجی از جاذبه های گردشگری استان دیدن می کنند که تحقق راهبردهای پیش بینی شده با افزایش مدت زمان اقامت آنان فرصتی برای توسعه اقتصادی با بهره گیری از این صنعت شمرده می شود.
پیش بینی هفت اقدام برای افزایش درآمد فعالان حوزه گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: با توجه به این که افزایش درآمد فعالان حوزه گردشگری یکی از راهکارهای ثروت آفرینی در استان شمرده می شود دولت در سال تولید، پشتبانی ها و مانع زدایی هفت اقدام برای تحقق این امر پیش بینی کرده است.
حمایت از کسب وکار های دیجیتال
مجید صفایی تاکید می کند: پشتیبانی از کسب و کارهای دیجیتال اولین گام برای افزایش درآمد فعالان حوزه گردشگری در استان است که در روزگار کرونائی هم ظرفیت بهره برداری دارد.
وی افزود: بر طبق این راهبرد به افرادی که برای معرفی هر یک از جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تولید محتوا کنند تسهیلات پرداخت می شود.
وی بیان کرد: تحقق این طرح می تواند منجر به جذب ایرانگرادن و جهانگردان در دوران پساکرونا شود.
تعریف بسته های سرمایه گذاری
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تعریف بسته های سرمایه گذاری و معرفی به علاقه مندان از دیگر برنامه های میراث فرهنگی برای گسترش زیرساخت های گردشگری استان است که بر طبق آن در هر شهرستان یک طرح مهم تعریف می شود.
صفایی افزود: این بخش با شناسایی ظرفیت ساخت تله کابین در سی سخت و اجرای دهکده گردشگری سد چم شیر در گچساران کلید خورده است.
وی اشاره کرد: برای پشتیبانی از سرمایه گذاران در اجرای طرح های بسته های سرمایه گذاری حوزه گردشگری جذب تسهیلات ارزان بانکی در دست اقدام است.
جشنواره های مجازی
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: همین طور برگزاری جشنواره های انگور، سیب و برنج در بستر فضای مجازی از راهبردهای توسعه گردشگری در دوران کرونا برای معرفی جاذبه های مردم شناسی استان است.
وی معتقد می باشد که برگزاری این جشنواره ها گام بلندی برای جذب سرمایه گذاران مشتاق ایجاد طرح های گردشگری کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد است.
حمایت از ایجاد زیرساخت های گردشگری روستایی و عشایر
صفایی با اعلان اینکه بخش عمده از ظرفیت های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در مناطق روستایی قرار دارد عنوان کرد: از سرمایه گذاری که قصد راه اندازی اقامتگاه های بومگردی وکمپ های عشایری در استان دارند حمایت می شود.
وی با اشاره به اینکه تا حالا یک سرمایه گذار جهت راه اندازی کمپ های عشایری در کهگیلویه و بویراحمد مجوز دریافت کرده است اشاره کرد: ایجاد کمپ های عشایری و اقامتگاه های بومگردی باتوجه به ظرفیت های طبیعت بکر کهگیلویه و بویراحمد، آب و هوای متنوع و خوراکی ها و غذاهای محلی می تواند منجر به کسب تجربه های نو برای گردشگران و درآمدزایی برای اهالی منطقه شود.
او اشاره کرد: تا حالا هفت اقامتگاه بومگردی در مناطق روستایی شهرستان های دنا، باشت، کهگیلویه، چرام و بویراحمد به وجود آمده و مناطق بسیاری برای اجرای چنین زیرساخت هایی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است.
تکمیل طرح های حوزه گردشگری
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۴۱ طرح گردشگری با حمایت دولت و مشارکت بخش خصوصی در این استان در حال اجراست اظهار داشت: پیگیری جذب اعتبار و تکمیل این طرح ها از اولویت های اصلی برای گسترش زیرساخت های گردشگریست.
محمد حسین زاده گفت: هتل چهار ستاره و پارک آبی یاسوج، تله کابین آبشار، پارک آبی، مجتمع گردشگری آزادی باقری و موزه یاسوج از طرح های در دست اجرای شاخص گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی با اعلان اینکه این طرح ها با یکهزار و۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در دست ساخت هستند افزود: برای تکمیل این پروژه ها ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
حسین زاده ابراز امیدواری کرد: همه ۴۱ طرح حوزه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تا آخر سال ۱۴۰۰ تکمیل و بهره برداری شود.
استانداردسازی واحدهای اقامتی
معاون گردشگری و سرمایه گذاری کهگیلویه و بویراحمد استانداردسازی واحدهای اقامتی مانند هتل ها، هتل آپارتمان ها و میهمان پذیرها را از دیگر برنامه های بهبود خدمات گردشگری در استان ذکر کرد.
حسین زاده با یادآوری این نکته که بهبود فضای محیطی زیرساخت های اقامتی به افزایش مدت زمان ماندگاری گردشگران در کهگیلویه و بویراحمد کمک می نماید گفت: تحقق این راهبرد نیازمند مشارکت فعالان این حوزه است.
گردشگری کشاورزی
وی با اشاره به اهمیت رونق گردشگری کشاورزی در توسعه اقتصادی روستاها اشاره کرد: آماده اعطای مجوز به مزارع کشاورزی، باغ ها، دامپروری ها، گلخانه های محل پرورش گل و گیاه و مراکز پرورش طیور در استان برای پذیرش گردشگران هستیم.
محمد حسین زاده گفت: شالیزارهای برنج، مزارع پرورش ماهی، مزارع کشت زعفران، مناطق پرورش کرم ابریشم، مزارع شترمرغ همچون بخش هایی است که با ایجاد اقامتگاه های بومگردی می تواند مقصدی برای گردشگران باشد.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۵هزار کیلومتر مترمربع بین استان های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خورستان واقع شده است.
وجود دو نوع آب و هوای سردسیری وگرمسیری در کهگیلویه و بویراحمد بر زیبایی آن افزوده است بطوریکه در زمانی که گل های بهاری در مناطق گرمسیری همچون شهرستان های کهگیلویه، گچساران، باشت، چرام، بهمئی و لنده روییده اند در مناطق سردسیری بویراحمد و دنا برف کوه ها و دشت ها را سفید پوش کرده در صورتیکه فاصله این 2 آب و هوای متفاوت کمتر از یک ساعت است.

در کنار این زیبایی ها، اماکن بازمانده از دوران باستان و بعد از اسلام نیز حکایت از تاریخ کهن این سرزمین دارد.
قبرستان لما، پل پاتاوه، پل بریم، بلاد شاپور، چارطاقی خیرآباد این سرزمین را با تاریخ کهن ایران پیوند می زنند.