شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب تاسیس بنیاد دائمی رازی در شهر ری، اعلام نمود که اساسنامه این بنیاد در اسرع وقت برای طرح و تصویب نهایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین می شود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، پس از ۴۹ سال از مطرح شدن باردیگر نظر حسین کریمان – تهران شناس – درباره دفن زکریای رازی در قبرستان قدیمی روستای فیروزآباد شهر ری و ایجاد هجمه هایی نسبت به آن اظهارنظر، که از قضا میراث فرهنگی بر رد آن تاکید بیشتری داشت تا تایید و برنامه ریزی برای مطالعات دیرینه شناسی در این محوطه تاریخی که قبرستان آن خود حکایت از قدمت طولانی آن دارد، پژوهشگران و ری شناسان خود دست به کار شدند و یکم اسفند سال قبل در جلسه ای با متولیان روستای فیروزآباد پیشنهاد کردند تا علاوه بر ایجاد دبیرخانه مستقل با موضوع رازی و ایجاد آرامگاهی در محدوده امامزاده شعیب در روستای فیروزآباد شهر ری، نه فقط پژوهش های مرحوم حسین کریمان را به نتیجه برسانند، بلکه جایگاه زکریای رازی در کشور و به ویژه در شهر ری به درستی نشان داده شود.
با گذشت این مدت زمان و برگزاری چندین جلسه دیگر، سرانجام در جلسه ای که یکم اردیبهشت ۱۴۰۰ در کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، «تاسیس بنیاد رازی در شهر ری» به تصویب رسید.
در این جلسه محمدرضا شمس اردکانی – دبیر کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران – با اشاره به اینکه شهر ری یکی از مهم ترین شهرهای حوزه تمدنی اسلام و ایران است، بر احیای مجدد این شهر در ابعاد فرهنگی، تاریخی، تمدنی و اجتماعی اصرار کرد و اظهار داشت: ساخت بنای یادمان برای زکریای رازی از کارهای بسیار ارزشمندی است که مورد تاکید کمیته فرهنگ و تمدن است.
او با اشاره به اینکه باید با برنامه ریزی های لازم از مصادره مشاهیر و دانشمندان بزرگ ایرانی جلوگیری نماییم، افزود: در همین راستا ساخت بنای یادمان و همین طور برگزاری بزرگداشت، گامی موثر در جهت معرفی و شناساندن این شخصیت های ایرانی به سایر کشورهاست.
سیدعلی یزدی خواه – نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی – نیز گزارشی از اقدامات انجام شده در شهر ری برای تاسیس «بنای یادمان محمدبن زکریای رازی» ارائه کرد و اضافه کرد: برای ساماندهی وضعیت فعلی شهر ری بعنوان یکی از ۱۲ شهر کهن جهان و احیای شکوه مجدد آن اقدامات زیادی توسط دستگاه های مختلف در شهر ری در دست پیگیری است. از طرف دیگر تاسیس بنیاد رازی در شهر ری با هدف شناخت و معرفی خدمات این دانشمند بزرگ جهان اسلام و معرفی وی به دنیا مهم ترین اقدامِ در دست انجام است و برای تاسیس این بنیاد می توان از ظرفیت مجلس شورای اسلامی و کمیته فرهنگ و تمدن بهره برد.
احمد ابوحمزه – ری شناس و کارشناس مسائل تاریخ – هم بر ایجاد کتابخانه تخصصی رازی و موزه علوم و فنون رازی در کنار تشکیل بنیاد رازی اصرار کرد.
در این جلسه مشکلات دیگر ری نیز مورد بررسی قرار گرفت؛ حسن کریمیان – عتیقه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران – در این نشست با اشاره به اینکه توسعه نامتناسب ری، این شهر را در معرض خطر قرار داده است، بر تاسیس یک پایگاه جهانی و ثبت جهانی این شهر باستانی اصرار کرد و افزود: برای حفریات مستمر ری باید ستادی با بودجه و اعتبار شهرداری تشکیل و برنامه سال آینده در این ستاد تدوین شود.
علی وطنی – مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور – نیز اظهار نمود: باید با هماهنگی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور یک کارخانه نوآوری رازی، در شهر ری تاسیس شود و مراکز و استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان در شهر ری راه اندازی شود که این امر نقش موثری در اشتغال جوانان شهر ری دارد.
در ادامه غلامحسین رحیمی – معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – با اشاره به اینکه متاسفانه شخصیت علمی رازی در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است، پیشنهاد داد: یک مرکز تحقیقاتی رازی پژوهی در شهر ری راه اندازی شود، که این مرکز می تواند چندین گروه پژوهشی داشته باشد که بطور تخصصی روی آثار و شخصیت اسلامی، ایرانی و بعد شیعی رازی کار کنند.