به گزارش عصر توریسم معاون گردشگری اظهار داشت: همزمان با نهایی شدن پروتکلهای بهداشتی ورود گردشگران به کشور و امکان باز شدن مرزها در ماه آتی، حضور جدی و بهره مندی از ظرفیت های بی شمار اکسپو 2021 دبی، فرصتی طلایی برای گردشگری ایران فراهم نموده است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از روابط عمومی معاونت گردشگری، ولی تیموری در نشست شورای سیاست گذاری برگزاری اکسپو دبی که مقرر است به مدت شش ماه، از اول اکتبر ۲۰۲۱ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ برابر با ۹ مهر ۱۴۰۰ تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ در شهر دبی در امارات متحده عربی برگزار شود، با بررسی روند پیشرفت و اقدامات صورت گرفته درباره اهمیت حضور حداکثری حوزه گردشگری در این رویداد مهم بین المللی، اظهار داشت: اکسپو بعد از جام جهانی فوتبال و المپیک، سومین رویداد مهم بین المللی جهان به شمار می آید و در شرایطی قرار داریم که برای هر سه موضوع درحال برنامه ریزی هستیم. همین طور حضور بیش از ۱۹۲ کشور و پیش بینی بیش از ۲۵ میلیون نفر بازدیدکننده از اکسپو امسال در کنار وضعیت مطلوب متراژ ۲۰۱۴ مترمربع غرفه جمهوری اسلامی ایران و نیز مکان یابی مطلوب آن شامل قرار گرفتن در جوار غرفه های کشورهایی همچون فرانسه، مکزیک و پرو بستری ویژه فراهم آورده است تا ضمن معرفی ظرفیت های گردشگری کشور در این نمایشگاه بتوانیم همزمان با بازگشایی مرزها و فراهم آوردن شرایط ایمن حضور گردشگران، بر فاصله زمانی اندک میان دبی و شهرهای ایران خصوصاً مناطق آزاد کشور همانند کیش و قشم در امتداد جذب بازدیدکنندگان بی شمار این رویداد و فراهم آوردن امکان سفر آنها به کشور تمرکز و اقدام نماییم.
او اضافه کرد: در حقیقت بواسطه طولانی بودن بازه زمانی برگزاری نمایشگاه از یک سوی و نزدیکی بسیار محل برگزاری آن به استانهای مختلف کشور، امکان برگزاری تورهای گردشگری برای غرفه داران و بازدیدکنندگان بیش از ۱۹۲ کشور در صورت برنامه ریزی صحیح وجود دارد.
معاون گردشگری افزود: باتوجه به اینکه جذب سرمایه گذاران بین المللی در بخش های اقتصادی جزو هدف راهبردی پاویون جمهوری اسلامی ایران به شمار می آید، بدین جهت صنعت گردشگری و ظرفیت های بی شمار بخش سرمایه گذاری این حوزه بی گمان فرصت های قابل توجهی از جذب سرمایه در این حوزه را سبب خواهد شد.
تیموری با اشاره به سایر اهداف، فرصت ها و چشم انداز حضور ایران، اظهارکرد: تسهیل روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با کشورهای حاضر در اکسپو و شناساندن تمدن غنی ایران با رویکرد شعار «ایران، تمدنی کهن و استوار؛ تنوع اقوام و میزبان ملت ها» یکی از مهم ترین هدف گذاری صورت گرفته است که با اختصاص ۶۴ مترمربع غرفه ویژه بخش گردشگری وزارت از دو هزار و چهارده مترمربع کل متراژ ایران و امکان حضور و مشارکت صنعت گردشگری در ۳۸۲ متراژ دیگر از فضاهای مشترک با سایر حوزه ها، امکان برون رفت این حوزه از کمای کرونا را به همراهی بخش خصوصی و فعالان این عرصه سبب خواهد شد.
معاون گردشگری اظهار داشت: برابر مذاکرات و توافق به عمل آمده با برگزارکنندگان اکسپو، علاوه بر غرفه ای که بصورت تخصصی در اختیار حوزه گردشگری قرار می گیرد، فضاهای عمومی سالن ایران هم برای معرفی و تبلیغ جاذبه های گردشگری، برنامه های آیینی و موسیقی ایران به کار گرفته می شود.

ایشان سپس با بررسی اقدامات صورت گرفته از طرف شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی بعنوان مجری برنامه های وزارتخانه متبوع در این رویداد، بیان کرد: معرفی ظرفیت های تخصصی استانهای کشور در سه شاخه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بستری جذاب برای بازدیدکنندگان غرفه ایران در این رویداد جهانی خواهد بود و پرداختن به شاخه های تخصصی هر یک، شامل انواع گردشگری همچون سلامت، طبیعت، فرهنگی و غیره در کنار معرفی آیین های سنتی، صنایع دستی، تاریخ و فرهنگ کشور هسته اصلی برنامه های اجرائی را تشکیل می دهد و نیاز است با حضور جدی و تعامل میان فعالان بخش خصوصی و دولتی بیشترین راندمان از فرصت به وجود آمده برقرار شود. بدین جهت هر چه برنامه های اجرائی با جزئیات و دقیق باشد و بتواند با پاسخ دهی به علایق مختلف در امتداد شعار و چشم اندازهای تعریف شده کلان کشور پیش رود، دستاوردهای قابل توجهی بعد از مدت ها رکود ناشی از کرونا برای تاسیسات و فعالان گردشگری کشور رقم خواهد خورد.
معاون گردشگری با اشاره به اینکه ۷۰ درصد بازدیدکنندگان این رویداد اصطلاحاً اکسپوتوریست هستند، اظهار داشت: حوزه فرهنگی و گردشگری دو بالی به شمار می آیند که باید به موازات هم در اکسپو نقش آفرینی کنند، بدین جهت باتوجه به حضور تعداد قابل توجه ایرانی های مقیم در کشور امارات، نیاز است تمرکز جدی در زمینه بازاریابی و جذب گردشگران خصوصاً از کشورهای هدف داشته باشیم و با بهره گیری از امکانات مجازی همانند اپلیکیشن ها، درگاه های اینترنتی و واقعیت مجازی و افزوده بعنوان ابزاری مهم، به روز و کاربردی در معرفی ظرفیت های گردشگری کشور و جذب گردشگران استفاده نمائیم و از طرفی دیگر بتوانیم بار علمی مورد نیاز در این عرصه را با برگزاری وبینارها و کارگاه های آموزشی مشترک بین المللی ارتقا دهیم.
نمایشگاه اکسپو هر پنج سال یک دفعه با حضور حداکثری کشورها برگزار می گردد و بخش هایی که در این رویداد با رویکردهای اقتصادی و فرهنگی مشارکت دارند، در پی پروسه ایجاد ارتباطات تجارت، فروش، خرید، عرضه و ورود به بازارهای جهانی هستند.
اکسپو دبی قرار بود در سال ۲۰۲۰ اجرا شود که با همه گیری ویروس کرونا، اجرای آن به امسال موکول شد.

منبع: