مرکزی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از افتتاح نخستین پیست اتومبیل رانی فرمول یک در زرندیه تا آخر تیرماه سالجاری اطلاع داد.
مصطفی مرزبان در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: نخستین پیست اتومبیل رانی با قابلیت برگزاری مسابقات فرمول یک در کشور و با استانداردهای فدراسیون اتومبیلرانی و با کاربری مسابقات در سطح بین المللی درحال ساخت است و پیشرفت خوبی دارد.
وی اضافه کرد: اتودروم بین المللی سرزمین ایرانی ها در شهرستان زرندیه در زمینی به مساحت ۸۵ هکتار و با طولی حدود ۵ کیلومتر درحال راه اندازی است، این پیست شامل ۱۸ پیچ است که از جذابترین پیچ های معروف پیست های فرمولا دنیا نظیر سیانگ مالزی، آلمان، آسیا فرانکور شامپ بلژیک، کاروسل آلمان، ژاپن، سیلوراستون بریتانیا الهام گرفته شده است. حداکثر سرعت در این پیست بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت پیشبینی شده است.
مرزبان اظهار نمود: این پیست با مشاوره شرکت هایی چون tike آلمان (طراح و سازنده ۱۰ پیست فرمول یک طراحی شده است.
وی در مورد میزان پیشرفت فیزیکی پروژه اظهار داشت: تابحال ۹۰ درصد پیست و ساختمان اصلی ساخته شده است و تا آخر تیرماه ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد. این پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان و ۱.۵ میلیون یورو درحال تکمیل است و برای ۲۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد داشت.
وی اظهار نمود: امکانات موجود در این مجموعه نویدبخش حضور بروزترین خودرو های فرمول یک، حرفه ای ترین رانندگان این عرصه و تجربه جدیدی از هیجان، سرعت و شنیدن صدای غرش موتورهای فرمول یک برای تمامی ایرانی ها در کشور است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهار داشت: با عنایت به استانداردهای بین المللی، اصول طراحی حرفه ای در ایمنی اتودرم بین المللی تهران، در روند ساخت این پیست به صورت کامل لحاظ شده است. در واقع ایمن سازی پیست بر مبنای شبیه سازی حرکت و سرعت ماشین ها و نوع پیچ ها در فضای مجازی صورت گرفته است.
وی افزود: تمامی مقررات و آئین نامه های مرتبط به ایمنی راننده و تیم همراه در دوره های آموزشی کوتاه مدت و دراز مدت بسته به نوع استفاده از پیست به افراد آموزش داده می شود.
مرزبان ضمن اشاره به استفاده از ظرفیت بالای ورزش اتومبیل رانی در صنعت توریسم، خاطرنشان کرد: بهره برداری از این پیست می تواند فضای مناسب برای ایجاد هیجان در کنار خانواده ایجاد نماید و در کنار آن به جلب سرمایه های ورزشی، ارز آوری و سرمایه گذاری خارجی بینجامد.

منبع: