رییس کمیسیون گردشگری و کسب وکارهای وابسته اتاق تجاری ایران اظهار داشت: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، سبب اختلال ارتباطی گردشگران و تورگردانان در پروسه بازاریابی و فروش محصولات گردشگری، نگرانی توریستهای خارجی برای سفر به ایران و در نتیجه وارد آمدن خسارت به صنعت گردشگری می شود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایرنا، طرح صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی عنوان یکی از بحث برانگیزترین طرح های سالهای اخیر ایران است که حالا در مجلس یازدهم بررسی می شود و البته با واکنش گسترده کاربران، مسئولان و حتی برخی نمایندگان مجلس روبرو شده است.
تعیین شرایط و ضوابط فعالیت پیامرسان های خارجی از با اهمیت ترین فصول این طرح است که عمده نگرانی های جامعه به این علت است که نمایندگان در ماده دوم این طرح تصریح کرده اند؛ فعالیت پیامرسان های خارجی و داخلی اثرگذار مشروط به تایید هیات ساماندهی و نظارت خواهد بود. در غیر این صورت فعالیت آنها در کشور غیرقانونی می باشد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است نسبت به مسدودسازی دسترسی به آنها اقدام نماید.
این طرح موجب بروز نگرانی برای فعالان حوزه کسب و کارهای خُرد و نوپا، خصوصاً مشاغل خدماتی مانند صنعت گردشگری که از بستر فضای مجازی برای تبلیغات و بازاریابی و جذب توریست استفاده می نمایند، شده و تا حالا نیز نگرانی های خودرا به شیوه های مختلف بوسیله مراجع صنفی و رسانه ای به گوش نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسانده اند.

فعالان گردشگری خواهان تجدید نظر مجلس در روند تصویب طرح صیانت هستند
علی اکبر عبدالملکی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره تاثیرات طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی بر صنعت توریسم، گفت: در شرایطی که در جنگ اقتصادی و همه گیری کرونا خیلی از کسب وکارهای حوزه گردشگری کشور با زیان های گسترده ای روبه رو شده، تصویب این طرح، خسارات بزرگی به بخش گردشگری و کسب وکارهای وابسته وارد میکند.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تجاری ایران با اشاره به نگرانی های فعالان گردشگری درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، اضافه کرد: ما جلسات مختلفی را با کارشناسان، فعالان و صاحب نظران حوزه گردشگری برگزار و نظرات آنها را دریافت کردیم که به اتفاق خواهان تجدید نظر در روند تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی هستند؛ بیشتر فعالان و صاحبان کسب وکارهای این حوزه، معتقدند که اجرای این طرح علاوه بر خسارت های اقتصادی و اجتماعی، حس ناامنی برای توریستهای خارجی در ایران، به وجود می آورد.
عبدالملکی با اعلان اینکه حالا شبکه‎‎ های اجتماعی غیربومی ابزار اصلی ارتباطی مردم جهان شده اند، اشاره کرد: قطع دسترسی به شبکه های اجتماعی، پیامرسان ها و سامانه های فضای مجازی، هم سبب اختلال ارتباطی گردشگران و تورگردانان در پروسه بازاریابی و فروش محصولات گردشگری پیش از سفر می شود و هم نگرانی توریستهای خارجی را برای حضور در ایران می افزاید.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تجاری ایران با اشاره به دغدغه های فعالان گردشگری الکترونیک توضیح داد: با توجه به این که با اهمیت ترین درگاه ایجاد ارتباط و معرفی در سطح بین المللی وب سایت ها هستند که موجب بهتر دیده شدن محصولات هر صنعتی می شوند، قطع دامنه های مربوطه (مثلا com.) و همین طور اختلال و محدودسازی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، سبب از میان رفتن سرمایه گذاری های انجام شده خصوصاً در بخش گردشگری الکترونیک، کسب وکارهای خُرد گردشگری، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان محصولات صنایع دستی و بوم گردی ها در جوامع محلی و روستایی، می شود.

طرح صیانت برای کسب وکارهای صنعت گردشگری لطمه زا است
عبدالملکی اشاره کرد: اجرای طرح صیانت کاربران به کسب وکار و درآمد بخش بزرگی از فعالان و تولیدکنندگان خوراک ها و سوغاتی های محلی، راهنمایان گردشگری و خیلی از گروه هایی که رویدادها و فرهنگ، آداب و رسوم و مقاصد جدیدی از ایران را در شبکه های اجتماعی معرفی می کنند – که از اجزا و ارکان اصلی صنعت گردشگری هم هستند – لطمه جدی می زند.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تجاری ایران با اشاره به دغدغه فعالان صنعت گردشگری و تجارت بین الملل از اجرای طرح صیانت از کاربران، اشاره کرد: آنها به درستی نگرانند که این طرح منجر به از میان رفتن کسب وکارهای نوپا و عدم توان ورود به بازار بین المللی و در نتیجه کاهش اشتغال و تخریب انگیزه و پتانسیل نیروی جوان کشور می شود که به دنبال آن، نارضایتی جامعه و در نهایت موج مهاجرت نیروی متخصص و جوان کشور را به وجود می آورد.
شبکه ‎های اجتماعی در سالهای اخیر سهم زیادی در جذب توریستهای خارجی به ایران داشته و این تاثیر سال به سال بیشتر هم می ‎شود، در شرایطی که تحریم و کرونا صنعت گردشگری را با ورشکستگی مواجه کرده و الان به شدت نیازمند تبلیغات و معرفی ظرفیت های گردشگری ایران و جذب توریست خارجی برای پساکرونا هستیم، مختل کردن شبکه های اجتماعی و سامانه های فضای مجازی این خسارت ها را عمیق تر و جبران ناپذیرتر می کند.

بار اصلی تبلیغات گردشگری بر دوش شبکه های اجتماعی است/ فرصت ها را محدود نکنیم
عبدالملکی بیان کرد: نمی توان منکر شد که بار اصلی اطلاع رسانی، تبلیغات و بازاریابی مقاصد گردشگری چه در گردشگری داخلی چه جذب توریست خارجی بر دوش شبکه های اجتماعی است و الان این سامانه ها به مرجع خیلی از توریستهای داخلی و خارجی برای انتخاب مقصد سفر به ایران تبدیل گشته اند، در این شرایط محدود کردن این شبکه ‏‎ها اساسا بارگذاری و تولید محتوا در آنها را بسیار کاهش داده و عملا درباره زیبایی‎ های طبیعت و جذابیت های تاریخ و فرهنگ ایران، اطلاعات بسیار کمتری به توریستهای داخلی و خارجی می ‎رسد.
وی گفت: همین نوع معرفی از جاذبه ها و ظرفیت های ایران در سالهای اخیر بهترین راه مقابله با اخبار منفی مقابل ایران بوده است؛ حجم اخباری که فضای ایران را ناامن، پر از قحطی و گرسنگی و درگیری جلوه می ‎داد با همین تولید محتوایی که خود مردم ایران درباب زیبایی‎ های کشورمان انجام دادند اثر بخش ترین و باورپذیرترین و پادزهر این تبلیغات منفی بود.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تجاری ایران محدودسازی شبکه های اجتماعی در سالهای قبل را بی اثر و بدون نتیجه دانست و اظهار داشت: آن اقدامات ما را از محدود فرصت هایی که این شبکه ها در اختیارمان می گذاشت، محروم کرد و عملا فرصت معرفی ایران در این شبکه اجتماعی را از ما گرفت.
عبدالملکی اشاره کرد: هم اکنون اجرای طرح صیانت از کاربران فضای مجازی و بستن دسترسی کاربران داخلی به سایر شبکه ‎های اجتماعی موجود، اساسا روند تولید محتوا از جاذبه ‎های ایران را مختل و عرصه را برای تبلیغات منفی خارجی بر ضد ایران کاملا هموار می کند.
تاکید بر آموزش فرهنگ فضای مجازی و ارتقا سواد رسانه ای
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تجاری ایران بر آموزش و فرهنگ سازی و ارتقای سواد رسانه ای در جامعه اصرار کرد و اظهار داشت: البته نباید از معایب فضای مجازی برای نوجوانان غافل شد که این امر نیز نیازمند فرهنگ سازی و آموزش صحیح در نحوه استفاده از اینترنت و فضای مجازی، برای همه گروه های سنی خصوصاً نوجوانان و دانش آموزان و حتی خانواده هاست.
عبدالملکی اضافه کرد: هر فناوری و ابزاری مزایا و معایبی دارد، مهم این است فرهنگ و شیوه صحیح استفاده از آن آموزش داده شود، نمی توان به بهانه خطرات، منکر مزایای بطورمثال آتش و یا ابزار حرارتی شد و از آن استفاده نکرد، بلکه برمبنای تجارب و آموزش، باید از مزیت های مثبت آن بهره برد و خطرات و لطمه های آنرا به کاربران گوشزد کرد.