به گزارش عصر توریسم معاون گردشگری با بیان اینکه حساب های اقماری گردشگری منطبق با شرایط کرونا پیش می رود، خبر داد: تسهیل ورود توریستهای خارجی به ایران باردیگر در دستور کار ستاد ملی کرونا قرار گرفت.
به گزارش عصر توریسم به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: باتوجه به اینکه برای پیشبرد فاز اجرائی طرح حساب های اقماری گردشگری با هدف دستیابی به اثرات اقتصادی این صنعت نیاز به بررسی نتایج آماری گردشگری داخلی و خارجی کشور وجود دارد، پس ادامه و پیشرفت این طرح همچنان منطبق با جریان سفر ایمن و ضابطه مند طبق وضعیت پاندمی کرونا در کشور امکانپذیر است و از داده های حاصل از شرایط فعلی استفاده خواهد شد.
تیموری در پنجمین جلسه ستاد هماهنگی و راهبری حساب های اقماری گردشگری که با موضوع بررسی روند پیشرفت طرح باتوجه به شرایط پاندمی بصورت وبیناری با حضور رئیس مرکز آمار ایران و دیگر مدیران آن، رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه، مدیران معاونت گردشگری و پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شده بود، اظهار داشت: باتوجه به اینکه حساب های اقماری گردشگری بعنوان ابزار آماری، ما را به سمت اثرات اقتصادی و درآمدهای حاصل از کارهای گردشگری در دوره زمانی مشخص هدایت می کند و همیشه لازمه برنامه ریزی و سیاستگذاری های کلان این حوزه به شمار می آید، پیشبرد این طرح با وجود شرایط خاص پاندمی کرونا و اوضاع فعالان حوزه گردشگری داخلی و خارجی کشور امکانپذیر است و اثرات مثبت گسترده و عمیق آن در روزهای پساکرونا قابل مشاهده خواهد بود.
او با اشاره به اینکه اثرات بحران کرونا در صنعت گردشگری کشور تابعی از وضعیت مشابه در سطح بین المللی است، اضافه کرد: طبق آخرین گزارش سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که در ماه جولای پخش شده، سفرهای بین المللی در سطح جهانی بطور متوسط ۸۵ درصد کاهش داشته است و این عدد در منطقه آسیا و اقیانوسیه که جمهوری اسلامی ایران را نیز شامل می شود، با ۹۵ درصد کاهش مواجه بوده است. آمارهای جهانی نشان میدهد که این اعداد نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل میلادی نیز ۱۴۷ میلیون نفر کاهش داشته است.
تیموری افزود: هم اکنون ۶۳ کشور که ۳۳ مورد آن در آسیا واقع شده است، همچنان درهای خودرا بطور کامل به روی گردشگران بین المللی بسته اند. این در حالیست که در اتحادیه اروپا تنها هفت کشور با محدودیت های کمتر، سفر را انجام می دهند و این امر نیز با تدابیر و محدودیت های جدی پیش می رود.
او همین طور ضمن ارائه گزارشی از وضعیت گردشگری داخلی سایر کشورها در سطح بین الملل، اظهار داشت: در این بخش وضعیت کشورها نسبت به بُعد گردشگری خارجی کمی فرق می کند و اغلب به سرعت درحال فعال کردن سازوکار تسهیلی و محدودیت زدایی هستند، به عبارتی گردشگری داخلی در عمده مقاصد دنیا درحال احیاء و ترمیم است، بعنوان مثال تعداد پروازهای داخلی در چین، روسیه و همچنین آمریکا حتی از زمان قبل از کرونا فزونی یافته است.
معاون گردشگری با تشریح وضعیت گردشگری کشور در دو بُعد داخلی و خارجی بمنظور ترسیم بستر پیشرفت فاز اجرائی طرح حساب های اقماری گردشگری، اظهار داشت: در مورد وضعیت گردشگری خارجی هم اکنون به سبب مصوبه ستاد مدیریت بیماری کرونا، صدور روادید گردشگری ممنوع می باشد، اما در امتداد پشتیبانی از فعالان حوزه گردشگری با فعال کردن سایر اشکال سفر همچون سفرهای تجاری و درمانی، سعی شده است جریان ورود اتباع خارجی به جمهوری اسلامی ایران متوقف نشود.
او افزود: بااینکه تا رسیدن به شرایط پیش از کرونا همچنان فاصله بسیاری داریم، اما کوشش های ضابطه مند همزمان با حداکثر همکاری با ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا دراین زمینه بی گمان راهگشای رونق گردشگری کشور در روزهای پساکرونا خواهد بود.
تیموری اظهار داشت: تلاش ها برای رونق گردشگری خارجی ادامه دارد و این معاونت با ارسال طرح های گوناگون همچون تسهیل ورود گردشگران واکسینه شده همیشه در امتداد گشایش های محدود و برنامه ریزی شده بوسیله کمیته های تخصصی ستاد کرونا بوده است، به نحوی که رسیدگی به پیشنهاد نهایی این وزارت بعد از تایید کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی برای چهارمین بار اکنون باردیگر در دستور کار ستاد ملی کرونا قرار گرفته است.
معاون گردشگری با تاکید بر اینکه بررسی وضعیت گردشگری داخلی نیز در چگونگی پیشبرد طرح حساب های اقماری مفید بوده است، اظهار نمود: در بُعد گردشگری داخلی اقداماتی نظیر تدوین، ابلاغ و آموزش پروتکلهای بهداشتی سبب اعتماد و اطمینان در سطح ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و نیز هموطنان گرامی شده است، پس چنان چه ضوابط بهداشتی بطور کامل از طرف تاسیسات گردشگری و گردشگران رعایت شود جریان محدود و ضابطه مند گردشگری داخلی در قالب مصوبات ستاد ملی کرونا برقرار خواهد ماند.
او همین طور با ترسیم وضعیت گردشگری خروجی کشور بعنوان بخش دیگری از اطلاعات آماری مورد نیاز برای محاسبات اقماری گردشگری، اظهار داشت: در سطح گردشگری خروجی تابع شرایط و مقررات کشورهای پذیرنده گردشگران هستیم و طبق هماهنگی های انجام شده در کمیته های مختلف ستاد کرونا، سختگیری دیگری غیر از رعایت ضوابط کشورهای میزبان وجود ندارد.
تیموری اضافه کرد: در این رابطه بواسطه تفاهم های دوجانبه با کشورهای مختلف برای تبادل گردشگران، سعی شده است تا سخت گیری دیگری نظیر قرنطینه در هنگام بازگشت صورت نگیرد، چونکه اعتقاد داریم گردشگری فرآیندی دوطرفه است، همانطور که از کشورهای دیگر انتظار داریم محدودیت ایجاد نکنند.
در آخر این جلسه بعد از گزارش معاون گردشگری از وضعیت صنعت گردشگری در سطح داخلی و خارجی کشور و نیز بررسی شرایط این حوزه در بخش بین الملل، حاضران نسبت به استقرار و تکمیل جداول آماری در رابطه با گردشگران ورودی، خروجی و داخلی منطبق با شرایط حاضر و در قالب شرح خدمات توافق شده قبلی، اعلام موافقت کردند تا این مساله با جدیت مورد پیگیری قرار گیرد.

منبع:

دسته‌ها: توریسم