به گزارش عصر توریسم رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مینودشت واقع در شرق استان گلستان اظهار داشت که متقاضیان ایجاد ۳۰ واحد بوم گردی در مناطق روستایی این شهرستان که مراحل اداری، دریافت استعلام ها و صدور موافقت اصولی برای آنها انجام شده، حالا چشم انتظار دریافت تسهیلات ارزانقیمت هستند.
رضا پورمهدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: برخی از این متقاضیان صاحب زمین بوده و خواهان راه اندازی واحد بوم گردی هستند اما بیشتر آنان پیگیر تبدیل فضای فعلی خود به اقامتگاه های بوم گردی به منظور جذب توریست می باشند.
وی اضافه کرد: طی ۲ سال قبل و به جهت شرایط کرونایی و نبود تسهیلات ارزانقیمت در حوزه عشایری و روستایی در سطح کشور، هیچ وامی برای راه اندازی یا توسعه واحدهای گردشگری مینودشت پرداخت نشده در صورتیکه تمام متقاضیان جهت راه اندازی واحدهای بوم گردی خود احتیاج به دریافت وام دارند.
پورمهدی افزود: تا کنون ۱۷ مرکز بوم گردی روستایی در مناطق خوش آب و هوای جنگلی و کوهستانی مینودشت با هزینه تقریبی ۲۵۰ میلیاردریال راه اندازی شده که بخش قابل توجهی از این هزینه ها در چارچوب تسهیلات بانکی ارزانقیمت از جانب دولت به متقاضیان پرداخت شده است.
وی همینطور خاطرنشان کرد که الان ۲۲ خانه مسافر در شهرهای مینودشت و دوزین و برخی روستاهای شهرستان مینودشت فعالیت دارند.
بوم گردی یا همان گردشگری روستایی شکلی جدید از صنعت توریسم رواج یافته در کشور است که در آن افراد به جای حضور در هتل ها و اماکن شلوغ و پرازدحام راهی روستاهای بکر و دورافتاده می شوند تا به دور از هیاهوی زندگی روزمره دمی و ساعتی، شاید هم روزی و هفته ای را در آرامش برآمده از این خصوصیت ناب سپری کنند.
به معنای دقیق تر گردشگران بوم گرد به روستاها می روند تا همانند آنها زندگی کنند، مانند آنها غذای محلی بخورند، مانند آنها به طبیعت بروند تا لذت های یک زندگی ساده و صمیمی روستایی را تجربه کرده و از آن بهره مند شوند.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مینودشت افزود: سال جاری پنج درخواست جهت راه اندازی مزرعه گردشگری به این اداره ارجاع شده که مجموعه ۲۰ هکتاری کشت و صنعت دکتر بسکی واقع در پنج کیلومتری جاده مینودشت – آزادشهر پروانه بهره برداری خویش را هم دریافت کرده و الان به صورت محدود فعالیت دارد.
وی اظهار داشت: سه متقاضی دیگر راه اندازی مزرعه گردشگری در روستاهای معرکه محله، امام عبدالله و القجر مینودشت هم در مرحله دریافت استعلامات لازم از ادارات مربوطه هستند.
استفاده از ظرفیت جاذبه های کشاورزی استان در حوزه گردشگری نتایجی مانند گسترش بهره برداری از مزرعه، نوآوری در درآمد و کسب درآمد مازاد، یافتن مصرف کنندگان جدید محصولات کشاورزی، افزایش آگاهی و استفاده از محصولات و خدمات محلی، کمک به احیا و توسعه سنت ها، هنرها و صنایع محلی، حفظ بافت سنتی روستاها و در نهایت پیشگیری از مهاجرت به شهرها خواهد داشت.
موقعیت جغرافیایی کم نظیر مینودشت در حاشیه جاده بین المللی شمال – مشهد، در کنار طبیعت زیبا و بکر این شهرستان با انبوهی از منابع طبیعی خدادادی مانند جنگل های هیرکانی، آبشارها، چشم اندازهای زیبا، مناطق مرتفع و روستاهای جنگلی و کوهستانی و صنایع دستی اقوام آن، فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری مینودشت فراهم نموده است.