ˮفرهود زعفریˮ، فعال صنعت توریسم و مدرس دانشگاه ضمن اشاره به ضرر و زیان های حوزه گردشگری در روزهای کرونا، اظهار داشت: قطعا با درایت دولت جدید مردم از این بحران عبور خواهند کرد. دولت باید ساز و کارهایی ایجاد نماید تا حوزه ­های مختلف گردشگری شناسایی و دسته بندی شود.
گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا؛ وبیناری با عنوان «احیای گردشگری پس از رخوت ۲ ساله» با حضور دکتر فرهود زعفری، فعال صنعت توریسم و غذا و مدرس دانشگاه، دکتر شایسته مقدس، فعال گردشگری و هتلداری و استاد دانشگاه و دکتر امیر اصلان زاده، فعال هتلداری و استاد دانشگاه برگزار کرد که محورهای اصلی آن، وضعیت کنونی صنعت توریسم و صدمه های وارد شده از کرونا، الزامات رونق مجدد گردشگری در زمان تداوم کرونا و سفر در سلامت، برنامه های دولت جدید برای رونق گردشگری و مشکلات تحریم برای رونق گردشگری بود.
یکی از کارشناسان شرکت کننده در این وبینار “فرهود زعفری”، فعال صنعت توریسم غذا و مدرس دانشگاه بود که در ادامه متن گفتگو با او را می خوانیم:
کرونا و ضرر و زیان ۷۰ درصدی صنعت غذا
فرهود زعفری در مورد تأثیر کرونا بر گردشگری اظهار داشت: ۲۵ ماه از شیوع بیماری کرونا می ­گذرد و اثرات منفی آن در جهان در صنعت گردشگر و گردشگری قابل مشاهده می باشد. با عنایت به تحریم ­های ظالمانه کشور های اروپایی و آمریکایی ضد جمهوری اسلامی ایران و به خاطر بحث تورم، اشتغالزایی کشور تا حدی گرفتار چالش شده است. متاسفانه پس از ویروس کرونا و ضرر و زیان ۷۰ درصدی به صنعت غذا که با صنعت توریسم توام بوده، خیلی از صاحبان کسب و کار را گرفتار ضرر و زیان زیادی کرده و فعالان این کسب و کار در شهری مثل تهران یا شیراز و اصفهان که با صنعت غذا و صنعت توریسم شناخته می­ شوند با زیان ۷۰ درصدی در این حوزه روبرو شده اند.
بی رونقی کسب و کارها در دوران کرونا
این فعال صنعت توریسم در مورد تأثیر کرونا بر کسب و کارها عنوان کرد: کرونا سبب شده خیلی از کسب و کارها از رونق بیفتد و صاحبان مشاغل به امر دیگری چون کار کردن در اسنپ روی بیاورند. طی مصاحبه هایی که در این حوزه با صاحبان مشاغل داشتیم به شکلی گرفتار صدمه و بی پولی شده بودند. هم اکنون با کاهش بیماری و پایین آمدن تعداد مبتلایان در نقاط مختلف دنیا و همینطور در ایران، مردم هم برای برای جذب گردشگر از کشورهای مختلف اقداماتی انجام داده ­اند. در آمریکا، کانادا، نیوزلند و کشورهای اروپایی برای رونق باردیگر تلاشهای بسیاری کرده ­اند و شهروندان این کشورها علاقه زیادی برای سفرهای خارجی داشته­ اند.

پتانسیل های گردشگری ایران
این مدرس دانشگاه خاطرنشان ساخت: امروزه گردشگری یکی از پر رونق ترین فعالیت­ های اقتصادی جهان است. ایران هم با عنایت به پتانسیل­ هایی که دارد در این عرصه مهم به حساب می آید. در ایران مناطق بکر و دست نخورده ای وجود دارد که گردشگرها می ­توانند از آن استفاده کنند. متاسفانه تبلیغات سوئی ضد سیستم گردشگری ایران شده است. ایران با داشتن حدود ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی در دریای خزر و ۲ هزار کیلومتر در سواحل خلیج فارس و دریای عمان و همینطور مالکیت جزیره هایی در خلیج فارس دارای چشم اندازها و آب و هوای متفاوت می باشد. به صورتی که در یک منطقه آب و هوا گرم است و در منطقه­ ای دیگر کاملا سرد می شود.
ضرر و زیان تالارهای پذیرایی و تورهای گردشگری از کرونا
فرهود زعفری بیان داشت: امیدواریم با پایین آمدن آمار کرونا و رونق گردشگری و با درایت مدیران کشورمان، بزودی صنعت توریسم که با صنعت غذا هم رابطه مکمل دارد رونق بگیرد. در مورد ضرری که طی ۲ سال انتشار کرونا به صعنت غذا وارد شد باید گفت ۷۰ درصد مشاغل را در این حوزه ناتوان کرده، تعداد بیکارهایی که از این مشاغل کسب درآمد می­کرده اند هم به ۷۰ درصد رسیده است و میتوان اظهار داشت که در این دوران هیچ تالاری مراسمی را برای پذیرایی متقبل نمی گردد نه مراسم ولیمه که پس از بازگشت از حج و کربلا صورت می گرد، انجام می شود و نه مراسم جشن و عروسی در تالارها برپاست. تماس هایی که عموما با این تالارهای پذیرایی انجام می­ شود نشان داده است که آنان از وضعیت فعلی خود بسیار ناراضی ­اند و عموما ابراز می ­دارند بدون این که درآمدی کسب کنند باید حقوق و بیمه کارگران و همینطور تغذیه­ شان را فراهم نمایند. بطوریکه طی تماس هایی که یک تالار در سوییس گرفته شد تمام هزینه ­های این چنین تالارهایی را در آنجا دولت سوییس متقبل شده است در صورتیکه در ایران چنین چیزی وجود ندارد.
مراکز گردشگری آنلاین خدمات خویش را در معرض دید قرار دهند
وی در ادامه اضافه کرد: تورهای گردشگری که در ایران دایر بود و برنامه ­های مسافرتی خویش را پیگیری می­ کردند حدود ۹۵ درصد فعالیتشان کاهش پیدا کرده است. ۷۰۰ هزار شاغل در این عرصه در شرف بیکار شدن هستند. به جهت اینکه مردم از کیفت ارائه خدمات هتل ها و تالارها اطلاع پیدا کنند، این مراکز باید از راه ویدیوهای آنلاین خدمات و کیفیت کار خویش را در معرض دید قرار دهند. تا از این طریق خیال مردم به شکلی راحت شود.
دولت سیزدهم می تواند با درایت، بحران در حوزه گردشگری را کاهش دهد
این فعال صنعت توریسم در مورد نقش دولت سیزدهم در مورد رونق دادن به حوزه گردشگری اظهار داشت: بطور قطع با درایت دولت جدید مردم از این بحران عبور خواهند کرد و هرچه زوتر به رونق خواهیم رسید. چون مردم در دوران کرونا گرفتار رکود اقتصادی و بیکاری محض شده اند و برنامه این است که این مشکلات رفع گردد و با عنایت به به انتها رسیدن کرونا در آینده فعالیت ­های حوزه گردشگری از سر گرفته می شود. دولت باید سازوکارهایی ایجاد نماید تا با استفاده از آن حوزه ­های مختلف گردشگری شناسایی و دسته بندی شود و به بخشی از آن­ها کمک بلاعوض کند و قسمتی دیگر وام کم بهره بدهد. همینطور وضعیت اقتصادی مردم را برای سفر رفتن هم باید در نظر بگیرد و یارانه ­هایی را در این خصوص اختصاص دهد. چون خیلی از خانواده های ایرانی که در قرنیطینه بوده ­اند از نظر اقتصادی متضرر شده­ اند. همگان چه مسافران و چه افرادی که خدمات برای مسافران ارائه می ­دهند و حتی دولت خویش را برای انجام پروتکلهای بهداشتی آماده کنند.
عوامل و راهکارهایی که می تواند گردشگری توام با کرونا را نجات دهد
این مدرس دانشگاه در مورد نجات صنعت توریسم در دوره کرونا توضیح داد: از عوامل و راهکارهایی که می ­تواند صنعت توریسم توام با کرونا را نجات دهد رعایت حقوق و اطمینان درباره امنیت جانی و مالی توریستهای خارجی است که آموزش مردم در زمینه چگونگی برخورد با گردشگران می تواند مفید باشد. بطوریکه ما در کشورهای دیگر مشاهده می­ نماییم که به آنان آموزش داده ­اند که چگونه با مسافران کشورهای دیگر برخورد شود.
جشنواره های بین ­المللی غذا برگزار کنیم
فرهود زعفری در ادامه اضافه کرد: با عنایت به تبلیغات سوئی که نسبت به گردشگری ایران و ملت و دولت ایران وجود دارد در واقع کاملا کاذب است؛ چون ملت ایران از قدیم ­الایام میهمان نواز بوده و رسم میهمان نوازی را به خوبی به جا می­ آورند. دست اندر کاران سینما هم فیلم هایی را تدوین و تهیه کنند که در آن به مردم در زمینه گردشگری آموزش بدهند. ازاین رو چشم اندازهای صنعت توریسم ایران بدون در نظر گرفتن چنین زیرساخت ­هایی امکان­ پذیر نخواهد بود. بنابراین باید برنامه ­های دراز مدت در این حوزه در نظر گرفته شود و توانایی­ های گردشگری ایران باید از راه شبکه­ های مجازی، ماهواره، سینما به گردشگران دیگر کشورها معرفی شوند. همینطور جشنواره های بین ­المللی غذا برگزار گردد.
بخش پایانی این وبینار بزودی منتشر می شود.