استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: صنعت گردشگری اشتغال زا، ثروت آفرین و عامل اصلی برای رشد و توسعه و نیز فرصت ویژه برای به سازی اجتماعی و رشد و رفاه مردم است.
حمید ضرغام بروجنی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، صنعت گردشگری را یکی از با اهمیت ترین بخش های اقتصاد در تجارت بین الملل دانست و گفت: صنعت گردشگری اشتغال زا، ثروت آفرین و عامل اصلی برای رشد و توسعه است و می تواند بعنوان وسیله ای قدرتمند برای تسهیل دسترسی و دستیابی به اهداف برنامه های پنج ساله توسعه ملی کشور در دستور کار دولت ها قرار گیرد.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد: ایجاد و ترغیب روابط قوی تر میان کسب وکارهای گردشگری و ذی نفعان بخش عمومی و خصوصی، دانشگاه و مراکز آموزش عالی و ارائه تصویری شایسته از مشاغل گردشگری از ضرورت های این دوران است که گردشگری به سبب همه گیری کرونا با رکود مواجه گردید، اما چشم اندازی روشن برای احیا و رونق مجدد آن در پساکرونا وجود دارد.
ضرغام با اشاره به تغییرات رفتاری و اجتماعی ناشی از شیوع ویروس کرونا و تاثیرات آن بر همه جوانب زندگی بشری اشاره کرد: حالا زمان مناسبی است که صاحب نظران و پژوهشگران مقالات علمی درباره گردشگری در کرونا و پساکرونا بنویسند و به مدیران این صنعت از سیاست گذاران تا مجریان مشاوره دهند؛ از جانب دیگر با هدف احیای گردشگری با مقتضیات اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی، سیاست های توسعه و طراحی دوره های آموزشی تخصصی ویژه دانشگاه ها باید بازنگری و بازطراحی شود. همین طور می توان برگزاری کلاس های آنلاین با موضوع نوآوری گردشگری با هدف ظرفیت سازی مواجهه با چالش های محلی، ملی و جهانی و ایجاد ابتکار عمل برای راندمان از استعدادهای درخشان در گروههای دانش آموخته بخش گردشگری را در نظر گرفت.
برنامه آموزشی بخش گردشگری و میهمان نوازی کشور باید متناسب با تحولات فناوری، با گرایش های نوین میهمان نوازی و گردشگری جهان تطبیق داده شود؛ همین طور بوسیله تعامل با استادان، دانشجویان و دانشگاه های داخلی و خارجی و ترویج انتقال تجارب و فناوری، توان و تخصص حرفه ای و شخصیتی نیروی کار بخش گردشگری تقویت شود، همین طور باید همه این موارد برای تدوین سیاست ها و تعیین راهبردها و راه کارها، در قالب سمینارها و هم اندیشی های سراسری با حضور همه ذی نفعان صنعت گردشگری مطرح و بررسی شود».

«گردشگری و رشد فراگیر» مستلزم گسترش فرصت های مشارکت است
ضرغام با اشاره به تقارن روز جهانی گردشگری امسال با آیین اربعین حسینی گفت: آیین باشکوه اربعین سالار شهیدان امام حسین(ع) که با راه پیمایی زوار گاهی چند ۱۰ کیلومتری به سمت کربلا در عراق هم راه است نمادی از تجلی آیین های فرهنگی و دینی مشترک میان ملت هاست که موجی از زائر را به سمت خود جذب می کند.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) پس از ۱۰ سال از تصویب اساسنامه تاسیس در سازمان ملل متحد در روز ۲۷ سپتامبر (پنجم مهر) سال ۱۹۸۰ این روز را بعنوان روز جهانی گردشگری نام گذاری کرد. بنابر اطلاعات این سازمان، در ۲۷ سپتامبر، فصل گردشگری در نیم کره شمالی زمین تمام می شود و سفر و گردشگری در نیم کره جنوبی شروع می شود، کشور ایران هم در نیمکره شمالی قرار دارد.
بنیان گذار رشته مدیریت جهانگردی در دانشگاه، اشاره کرد: سازمان ملل متحد با این نگاه که گردشگری یک فعالیت ماهیتاً فرهنگی است روز جهانی گردشگری را با هدف افزایش آگاهی مردم در مورد نقش گردشگری و جلب توجه تصمیم گیران به اثرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و محیط زیستی قابل توجه آن بر همه ابعاد زندگی مردم در تقویم جهانی ثبت کرده است.
روز جهانی گردشگری سال ۲۰۲۱ با شعار «گردشگری برای رشد فراگیر» به بهبود زندگی بدون تبعیض اشاره می کند. رشد فراگیر، مستلزم گسترش فرصت های مشارکت است که می تواند شامل مشارکت در کارهای اقتصادی مولد و نیز بیان جهت گیری روند رشد باشد.
او تصریح کرد: از آنجائیکه صنعت گردشگری فرصت منحصر به فردی برای تقویت گفت و گو جهت به سازی اجتماعی و رشد و رفاه مردم است؛ روز جهانی گردشگری فرصتی است تا طیف گسترده ای از ذی نفعان گردشگری بررسی و کشف کنند که چگونه می توانند با شروع مجدد گردشگری بعد از اختتام همه گیری کرونا فراگیرتر عمل کنند و بهترین شیوه ها و دستاوردها را به اشتراک بگذارند؛ پژوهشگران و اندیشمندان دانشگاهی در کنار فعالان این بخش، سهم برجسته ای از این گفت و گو را دارند و باید به چالش های پیش رو پاسخ دهند و نظرات خودرا به اشتراک گذارند.

گردشگری مبنایی مستحکم برای توسعه، رفاه، صلح و حفظ محیط زیست
ضرغام بیان کرد: سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ برای توسعه پایدار، رفاه، صلح، حفظ محیط زیست و همکاری نسل های آینده جوامع بشری ۱۷ هدف را مصوب کرد و از کشورهای عضو خواست برنامه های ملی خودرا برای تحقق این اهداف تا سال ۲۰۳۰ جهت دهی کنند. گردشگری از ظرفیت لازم برای تسریع دستیابی به اهداف توسعه پایدار هزاره برخودار است. خیلی از صاحب نظران گردشگری را بعنوان ستونی استوار برای این اهداف شناخته اند. علاوه بر این، برمبنای دومین دستور کار توسعه پایدار و اهداف توسعه قرن: «هیچکس را پشت سر نگذارید» جامعه دانشگاهیان وظیفه دارد اطمینان حاصل کند با بازگشت رشد، عملاً زندگی همه انسان ها بهبود می یابد.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: رفع فقر و ناداری، ترویج برابری جنسیتی، اشتغال مناسب، رشد اقتصادی، کاهش نابرابری ها از با اهمیت ترین تاکیدات این اهداف ۱۷ گانه است که با یکدیگر وابسته هستند. موفقیت در یکی سبب می شود مسائل مربوط به دیگری هم سامان پیدا کند. البته هر مقصد گردشگری برای رسیدن به اهداف و موفقیت نیازمند رفتار اجتماعی و مدنی مردم در جامعه محلی مقصد، محیط امن و سالم و رونق و شفافیت اقتصاد است.

هوشمندسازی و رشد رقابتی گردشگری اولویت سازمان جهانی گردشگری
ضرغام با اشاره به پنج اولویتی که سازمان جهانی گردشگری در سند چشم انداز مدیریت خود که به کشورها سفارش کرده است، اضافه کرد: اولویت اول هوشمندسازی گردشگری است که کشورها باید متناسب با دستاوردهای به روز تکنولوژی و جریان سریع و تکاملی تحولات دیجیتالی، نوآوری داشته باشند؛ اولویت دوم رشد رقابتی گرشگری است که دولت ها باید در دستور کار خود قرار دهند و به کمک سرمایه گذاری و کارآفرینی، عملیاتی سازی رقابت پذیری را پیگیری کنند.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: اولویت سوم ایجاد مشاغل بیشتر و بهتر گردشگری است که با توسعه آموزش، مهارت آموزی و خلق مشاغل متناسب با خدمات نوین مورد انتظار مصرف کننده و گردشگران میسر می شود؛ سازمان جهانی گردشگری در اولویت چهارم بر ایجاد انعطاف پذیری و تسهیل گردشگری تاکید کرده است تا امکان سفرهای ایمن و بدون خطر برای اقشار مختلف مردم فراهم شود؛ حفاظت از میراث ملی را اولویت پنجم سفارش کرده است که ضمن ارتقای وفاق ملی، رفاه همگانی، پایداری اجتماعی و محیط زیستی را به همراه خواهد داشت.
ضرغام به نقش دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی در توسعه گردشگری و تحقق شعار روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱ «گردشگری برای رشد فراگیر» اشاره نمود و اظهار داشت: دانشگاهیان برای مشارکت در برنامه ریزی و مدیریت دوران رونق گردشگری پساکرونا باید بسیار فعال عمل کنند، جلسات هم اندیشی و هم فکری بگذارند، برای طراحی دوره های آموزشی مشاوره بدهند درباره موضوعات مختلف با یکدیگر و سایر ذی نفعان صنعت گردشگری تبادل نظر کنند.
در کشور ما نقش گردشگری برای ایجاد شغل اغلب کم ارزش تلقی شده است؛ در صورتیکه گردشگری منبع اصلی اشتغال برای بسیاری کشورهای درحال توسعه بوده است. بعلاوه، مشاغل گردشگری غالباً دارای اثر تکاثری هستند. به استناد آمار سازمان جهانی گردشگری هر یک شغل در این بخش می تواند یک و نیم شغل اضافی یا غیرمستقیم در اقتصادهای در رابطه با گردشگری بوجود آورد. بنابراین، سیاست های جدیدی لازم است تا از این توانایی و ظرفیت گردشگری برای ایجاد مشاغل بیشتر و بهتر، خصوصاً برای زنان و جوانان، بهره گیری از پیشرفت های مداوم در فن آوری، و رفع ناهماهنگی فعلی بین مهارت های مورد نیاز کارفرمایان گردشگری با آنچه آموزش داده می شود، استفاده گردد.

کارکنان آموزش دیده، نخستین و آخرین حلقه موفقیت گردشگری
ضرغام اشاره کرد: باید با همکاری و مشارکت مجامع علمی، پژوهشی و دانشگاهی دوره های مدیریت مقصد پایدار، حاکمیت توسعه محلی، طراحی راهبردهای تبلیغات، گردشگری و تنوع اقتصادی محلی، گردشگری و تحولات دیجیتالی بعنوان دوره های ضروری و مناسب برای دوران پساکرونا طراحی و اجرا شود، البته این دوره ها بنا به مقتصیات محلی مقصد گردشگری می تواند متفاوت و خاص باشد.
به اعتقاد او «جلب توجه نهادهایی که برنامه های آموزشی را سازمان دهی یا مدیریت می کنند به وارد کردن مولفه گردشگری در برنامه های آموزشی و استفاده از فرصت های موجود در مقصدها برای دستیابی به اهداف آموزشی یک ضرورت است، برای اینکه تردیدی نیست که کیفیت کلی در بخش میهمان نوازی و گردشگری بستگی به سطح آگاهی و توسعه حرفه ای، یعنی سطح کلی آموزش کارکنان شاغل دارد. توسعه باکیفیت و پایدار گردشگری مستلزم یک سیاست ملی کارآمد در حوزه آموزش و توسعه حرفه ای است. برای اینکه کارکنان آموزش دیده نخستین و آخرین حلقه در زنجیره رقابت پذیری و موفقیت گردشگریست.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد: برای برنامه ریزی دوران گردشگری پساکرونا، تشخیص و تامین نیازهای فعلی صنعت گردشگری و تعیین چارچوب ها و سیاست های ایجاد اشتغال باید در وزارت گردشکری، کارگروه های فعال و قدرتمند تشکیل شود؛ در این کارگروه ها همه ذی نفعان صنعت گردشگری شامل تصمیم گیران بخش دولتی و خصوصی، شرکت های پیش رو و دانش بنیان و سازمان های مردم نهاد باید حضوری فعال داشته باشند.