به گزارش عصر توریسم مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت کشور اظهار داشت: ایجاد پایگاه جهانی لوت در شهرستان بم با در اختیار قراردادن زمین برای راه اندازی آن و همینطور تخصیص بودجه لازم توسط دستگاههای متولی بطور حتم در آینده رقم خواهد خورد.
مهران مقصودی شامگاه سه شنبه در حاشیه سفر به شهرستان بم به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: پایگاه بیابانی لوت در بم باید پایگاهی شود که نیاز گردشگران را ضمن حفاظت از منطقه تأمین کند.
وی بیان نمود: باید بین پایگاه های جهانی هم افزایی وجود داشته باشد چونکه با همگرایی بین اثرهای تاریخی این شهرستان می توانیم در توسعه گردشگری منطقه هم موثرتر باشیم مثلاً اگر پایگاه ارگ یا لوت و قنات های جهانی هر کدام کار خویش را بتنهایی انجام دهند بطور حتم در توسعه گردشگری موثر نخواهد بود.
به گفته مقصودی بحث اصلی در میراث جهانی یعنی این که یک اثر ارزش جهانی دارد و برای تمامی مردم و نسل های جوان باید حفاظت شود.
مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت کشور توضیح داد: لوت جنوبی کمتر مورد توجه قرار گرفته است و اگر توجهی هم بوده در چندسال اخیر پس از ثبت جهانی شدن بوده است.
وی با اعلان اینکه شهرستان بم با داشتن سه اثر ثبت جهانی از ظرفیت های خوبی برخوردارست اضافه کرد: در ارگ تاریخی بم میتوان اتاقی را بعنوان دفتر پایگاه قرار داد اما در لوت نمی توان جای خاصی را بعنوان دفتر پایگاه در نظر بگیریم.
مقصودی اظهار داشت: نگاه مدیریتی مهم می باشد و ساختمان مهم نیست؛ اگر ساختمان هم می گوییم به سبب بحث توانمندسازی جوامع محلی برای بحث صنایع دستی و مواردی است که با برند میراث جهانی برجسته شوند وگرنه مکان بعنوان پایگاه در بحث میراث طبیعی جهانی با این وسعت زیاد اهمیت خاصی ندارد.
وی بیان نمود: مسیری برای ورود توریست به کویر لوت تعریف شده که هنوز تصویب نشده است اما توریست برای ورود به کویر لوت می تواند از بم وارد شود و از شاهرخ آباد شهرستان فهرج بیرون برود یا برعکس از شاهرخ آباد فهرج وارد و از بم بیرون برود.
بم درگاه ورود به لوت شود
وی افزود: شهرستان بم بیشتر به سبب وجود ارگ تاریخی بم که ثبت جهانی است مورد توجه همگان قرار گرفته نه به سبب وجود کویر لوت که انتظار می رود کویر لوت هم هویتی داشته باشد و در آینده شهرستان بم درگاه ورود به لوت شود.
مقصودی تصریح کرد: در حوزه آثار ثبت جهانی درجه اول بحث حفاظت مهم می باشد و پس از آن بحث توسعه پایدار و آموزش در کنار یکدیگر قرار می گیرند.
وی خاطرنشان کرد: پایگاه جهانی لوت باید جایی باشد که مرکز تولید و فروش صنایع دستی، موزه میراث تاریخ طبیعی، ماکتی از لوت و نمایش فیلم در آن جا وجود داشته باشد و هرزمان شخصی به پایگاه رجوع می کند با یک ربع زمان حضور در آنجا با لوت آشنا شود.
کویر لوت جهانی است
وی اشاره کرد: کویر لوت مخصوص یک شهرستان یا استان خاص نیست بلکه لوت ایران و جهان است و باید نگاه کلان به این قضیه داشته باشیم.
مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت کشور درباره ورود تورهای غیر مجاز از استانهای دیگر به کویر لوت هم اظهار داشت: محیط این اثر طبیعی بسیار وسیع است و نمی توانیم برای این اثر مانند آثار تاریخی، در بگذاریم اما با بهره گیری از نصب جی پی اس و اطلاع رسانی از راه مردم محلی میتوان از ورود این افراد جلوگیری به عمل آورد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از خبرگزاری ایرنا بیابان لوت سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را دربرمی گیرد و بخشی از از این کویر هم در محدوده جغرافیایی شهرستان بم و شهداد است.
بیابان لوت ایران در ۲۷ تیرماه ۱۳۹۵ در لیست جهانی به ثبت رسید.
استان کرمان با هشت اثر ثبت جهانی دارای بیشترین اثر ثبت جهانی در میان استانهای کشور است.
ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست کند میمند با چندهزارسال قدمت، باغ زیبای شازده با خصوصیت های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت در منطقه شهداد کرمان که قدیمی ترین درفش جهان از آنجا به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم به ثبت جهانی رسیده است. همینطور روستای دارستان سیرجان و این شهرستان بعنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی پیچ و دهکده جهانی گلیم به ثبت جهانی رسیده است.
منبع: