اصفهان سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز اظهار داشت: مرمت و بازسازی اساسی گنبد 600 ساله امامزاده سید فاضل در روستای طامه از توابع شهرستان نطنز به انتها رسید.

حسین یزدان مهر در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: مرمت و بازسازی گنبد ۶۰۰ ساله، متعلق به دوران تیموریان که بصورت هرمی شکل است به انتها رسید.

وی اضافه کرد: مدتی پیش با گزارش یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی، مشخص شد که گنبد گرفتار لطمه های جدی شده است از همین رو اقدامات لازم برای بازسازی شروع شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز اظهار داشت: با همکاری خانواده مرحوم حاج حسن آقا مؤمنی طامه که از دوستداران میراث فرهنگی شهرستان نطنز بود، اقدام برای بازسازی سریع در مرداد ماه سال جاری شروع شد.

یزدان مهر اشاره کرد: باتوجه به حساسیت بالای بنا برای بازسازی، این پروژه زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی انجام شد که شامل لطمه شناسی، تخریب قسمت های فرسوده و لطمه دیده، جمع آوری آوار و سپس استواری بخشی و مرمت گنبد و کاشی کاری های آن بود که به پایان رسید.

وی اشاره کرد: قسمتی از شبستان زیبای این مجموعه نیز هم زمان با مرمت گنبد با کمک هیئت امنا و تعدادی از خیران روستا بازسازی شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز، اظهار داشت: بنای تاریخی امامزاده سید فاضل فرزند امام موسی کاظم (ع) مشهور به شاه سید در دامنه تپه های شمالی روستا و در بین انبوهی از درختان با گنبدی هرمی شکل ۱۶ ترک فیروزه ای قرار دارد.

یزدانمهر اشاره کرد: باتوجه به ارزش های فرهنگی، تاریخی و مذهبی شهرستان نطنز، می توان با مشارکت های مردمی، خصوصاً خیران در بحث حفظ و صیانت از آثار فاخر گام های مؤثری برای مقابله با لطمه ها و تخریب های احتمالی و از میان رفتن تدریجی بناها برداشت.