باستان شناسان از کشف بقایای آن چه گمان می رود یکی از معبدهای گم شده خورشید مصر باستان باشد، آگاهی داده اند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا و به نقل از سی ان ان، باستان شناسان اعلام نمودند بقایای مکانی را پیدا کرده اند که گمان می رود یکی از معبدهای خورشید در مصر باشد که به اواسط قرن بیست و پنجم قبل از میلاد متعلق می باشد.
یک گروه دیرینه شناسی بقایای این معبد را در حالی کشف کردند که زیر معبدی دیگر واقع در «ابوغراب» در ۱۲ کیلومتری جنوب قاهره دفن شده بود.
در سال ۱۸۹۸، باستان شناسانی که در این مکان مشغول فعالیت بودند، معبد خورشید «نیوسررع»، ششمین فرعون از دودمان پنجم مصر باستان را که در مصر بین سالهای ۲۴۰۰ تا ۲۳۷۰ قبل از میلاد حکومت می کرد پیدا کردند.
اکتشافات جدید اما نشان میدهد معبد خورشید «نیوسررع» بر روی بقایای یک معبد خورشید دیگر تولید شده بود.
بگفته سرپرست پروژه دیرینه شناسی اخیر، باستان شناسان در قرن نوزدهم فقط بخش کوچکی از ساختمان زیر معبد را کشف و گمان کردند این فقط قسمتی از ساختمان های قدیمی تر متعلق به همان معبد «نیوسررع» است. اما اکتشافات جدید نشان میدهد ساختمانی کاملا متفاوت از معبد «نیوسررع» قبل از آن در همان محل تولید شده است.
در جریان این پروژه اکتشافی اخیر، مُهرهایی که نام فرمانروایان قبل از «نیوسررع» روی آنها حک شده به همراه بقایای ستون های سنگی کشف شده است.
معبد خورشید اولیه، وسعت زیادی داشته اما «نیوسررع» بمنظور ساخت معبد خورشید جدیدی این بنای اولیه را از بین برده است.

بگفته باستان شناسان، اگرچه این معبدها برای «رع» خدای خورشید ساخته می شدند اما فرمانرواها بوسیله این معبدها برای مشروعیت بخشیدن به قدرت شان و معرفی خودشان بعنوان تنها پسر خدای آفتاب در زمین استفاده می کردند.
شواهد تاریخی نشان می دهند در مجموع شش معبد خورشید تولید شده اما تا حالا فقط دو مورد از این معبدها کشف شده است. باتوجه به همین شواهد می توان دریافت تمامی این معبدهای خورشید در اطراف «ابوغراب» تولید شده اند.
در مقایسه معبد خورشید «نیوسررع» و معبد خورشیدی که زیر آن کشف شده است می توان دریافت معبد «نیوسررع» برخلاف معبد قدیمی تر که از آجر تولید شده، با سنگ تولید شده و وسعت بیشتری نیز دارد.
باستان شناسان امیدوارند با انجام تحقیقات بیشتر بتوانند هویت فرومانروایی را که معبد خورشید آجری را ساخته پیدا کنند.

دسته‌ها: توریسم