نقش و اثرگذاری هنرمندان مازندران در برگزاری فعالیتهای هنری رویداد ساری ۲۰۲۲ با حضور برخی از هنرمندان تئاتر، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر این رویداد بین المللی بررسی و تبیین شد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از خبرگزاری ایرنا، نشست هم اندیشی برخی از هنرمندان شاخص تئاتر مازندران با مبحث برگزاری رویداد فرهنگی ساری۲۰۲۲ و سهم هنرمندان تئاتر در این بهتر برگزار شدن این رویداد به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.
این نشست به بهانه برگزار شدن سی وسومین جشنواره تئاتر استان در ایام اخیر و استقبال چشم گیر مردم از نمایش ها در ساری برپا شد و در آن برخی از کارگردان های تئاتر استان همراه با معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و دبیر رویداد ساری۲۰۲۲ درباره چگونگی سهیم شدن هنرمندان تئاتر در شهرستان های مختلف مازندران برای برگزاری رویداد ساری۲۰۲۲ بحث و تبادل نظر کردند.
دبیر و طراح رویداد بین المللی ساری۲۰۲۲ در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هدف از برگزاری این نشست به بهانه برپا شدن سی وسومین جشنواره تئاتر مازندران و استقبال مخاطبان از این رویداد، رسیدن به فهم مشترک از گردشگری فرهنگی و هنری برای اضافه کردن جاذبه از ظرفیت های فرهنگی استان به گردشگری مازندران بود که خوشبختانه نکات قابل توجهی هم در نشست عنوان شد.
دکتر علی ماهفروزی اظهار نمود: مقرر است این نشست ها با هنرمندان بخش های مختلف را به صورت ماهانه برگزار نماییم تا هنرمندان به ما بگویند چگونه می شود مازندران را در عرصه هنر معرفی نمود و برای این معرفی هم برنامه بیرون و ساختار درست نماییم.
وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت های هنری و ایده ها و تولیدات هنرمندان بخصوص در شاخه های نمایشی یکی از موضوعات اصلی رویدادهای در رابطه با فرهنگ و گردشگری در هر جامعه است و مازندران هم با عنایت به فرهنگی غنی بومی می تواند به کمک هنرمندان بخش های مختلف همچون موسیقی، نمایش و تجسمی از این ظرفیت فرهنگی بهره مناسبی بگیرد. کاری که در خیلی از استان ها مانند استانهای جنوبی یا حتی استان همسایه ما گیلان انجام شده و مازندران از آن هنوز بهره چندانی نگرفته است.
دبیر رویداد بین المللی ساری۲۰۲۲ تصریح کرد: باید در طول سال میزبانی از این رویداد با برنامه های مختلف شبهای فرهنگی و بخصوص در ۱۰ روز اصلی رویداد که مهر ۱۴۰۱ برگزار می گردد به استانداردی در فعالیتهای گردشگری برسیم که هم ظرفیت های فرهنگی در آن باشد و هم جذابیت های بصری برای گردشگران ایجاد نماید.
بازدید رئیس مؤسسه فرهنگی اکو از ساری در آستانه رویداد ساری ۲۰۲۲ – عکس: خزرنماماهفروزی خاطرنشان کرد: بدون تعارف باید بگوییم که هم اکنون اگر دریا و جنگل را از مازندران حذف نماییم حدودا هیچ چیزی برای نمایش در عرصه گردشگری نداریم. در حالیکه ظرفیت های فرهنگی ما بیشمار است. بنابراین استان باید درگیر فعالیتهای هنری شود. بخش های مختلف هنری شامل ظرفیت های تئاتری، موسیقایی، سینمایی و گالری های ما باید درگیر این رویداد شوند و ایده پردازی کنند. این بخش مهم از گردشگری در مازندران کاملا مغفول مانده است.
وی با تاکید بر اینکه رویداد بین المللی ساری۲۰۲۲ بهانه ای برای برجسته کردن همین ظرفیت ها به حساب می آید، اظهار داشت: هدف همین است که ظرفیت های جذاب و مهم فراموش شده را به بهانه این رویداد پررنگ نماییم تا مازندران در زمان های پیک سفر و بخصوص در نیمه دوم سال که بهترین زمان برای عرضه جذابیت های فرهنگی این استان است از این موقعیت های فرهنگی که عموما ریشه در باورها و اسطوره ها دارند بهره بگیرد.
ماهفروزی اضافه کرد: موسیقی جنوب ایران بعنوان یکی از ظرفیت های فرهنگی و جاذبه برای گردشگران جا افتاده است و بخشی از فرهنگ صیادی مردم این منطقه به واسطه تلفیق هنر نمایش و موسیقی توسط هنرمندان به مردم معرفی شده و الان هم به تنهایی یک جاذبه گردشگری می باشد. اما فرهنگ جذاب و غنی مازندران تحت پوشش دریا و جنگل پنهان ماند. در حالیکه فرهنگ باید در گردشگری نسل سوم یکی از موضوعات محوری باشد که در این رویداد به آن می پردازیم. نشست با هنرمندان هم برای همین منظور بود که ببینیم کمبودها و ظرفیت ها و راهکارهای ما چیست.
در این نشست معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران هم محور فعالیتهای هنری رویداد فرهنگی ساری ۲۰۲۲ بخصوص هنرهای نمایشی را برای مشارکت و حضور فعال و اثرگذار در این رویداد بزرگ تبیین کرد.
هر یک از هنرمندان حاضر در جلسه هم انتظارات و دیدگاه های خویش را برای همکاری و مشارکت در برگزاری این برنامه فرهنگی شرح دادند و با استقبال از این طرح، آمادگی خویش را برای مشارکت دراین رویداد مهم بین المللی اعلام نمودند.
پیشنهاد میزبانی مرکز مازندران بعنوان پایتخت گردشگری اکو با عنوان رویداد ساری ۲۰۲۲ اوایل سال ۱۳۹۸ از جانب میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ هم به تصویب هیئت وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.
فعالیت اجرایی این رویداد از آذر ماه ۱۳۹۸ با استقرار دبیرخانه در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سپس اقدامات تبلیغاتی همچون رونمایی از لوگو شروع شد.
اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه های ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعت گردی، گردشگری مذهبی، سلامت و فرهنگی در بین کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به منظور رشد گردشگری می باشد.

منبع: