تیم سوم راهنمایان گردشگری ایران بمنظور معرفی هرچه بهتر ظرفیت ها و توانمندی های کشور در عرصه های مختلف به بازدیدکنندگان غرفه جمهوری اسلامی در نمایشگاه اکسپو 2020 دبی، به این کشور اعزام شدند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایرنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بمنظور استفاده حداکثری از ظرفیت رویداد بین المللی اکسپو که بیش از ۱۹۲ کشور جهان در آن حضوری فعال دارند، همین طور معرفی ظرفیت های گردشگری، تاریخی و فرهنگی کشور، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعزام متناوب راهنمایان گردشگری را در دستور کار قرار داد.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر طبق بانک اطلاعاتی راهنمایان فعال دارای مجوز مسلط به زبان انگلیسی و عربی، انجام مصاحبه تخصصی همین طور تایید مراجع ذی صلاح مبادرت به اعزام راهنمایان منتخب کرد که تا کنون ۱۱ نفر در قالب ۳ گروه، راهی این رویداد جهانی شده اند. تمام راهنمایان اعزامی با بیش از ۱۰ سال تجربه برگزارکننده تورهای داخلی و خارجی را دارند.
امین عدیلی از استان اصفهان، داوود دهقان از یزد و هادی حرم شاهی از خوزستان سه نفری بودند که در تاریخ اول دی ماه اعزام شدند و به مدت ۱۲ روز در دبی اقامت داشتند.
بانوان راهنمای گردشگری، دومین گروهی بودند که راهی این رویداد بین المللی شدند. لیلا حمزه زاده، نرجس فقیه، نادیا بدیعی، مستانه توفیقی به ترتیب از استانهای اردبیل، قم، فارس و خراسان رضوی در مدت اقامت ۱۵ روزه خود با برگزاری تورهای گروهی برای بازدیدکنندگان و اجرای مراسم شب یلدا به هرچه بهتر دیده شدن پاویون ایران کمک کردند.
بامداد امروز نیز سومین گروه، وارد امارات شد. حوریه کمال غریبی و هانیه باقرزاده از استانهای گلستان و تهران همین طور فرید روشنایی و حسن محیط ابرهیم سرایی از استانهای البرز و گیلان چهار نفری هستند که تا ۲۰ دی ماه مسئولیت راهنمایی بازدیدکنندگان از پاویون ایران را برعهده دارند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، اکسپو ۲۰۲۰ دبی با عنوان پیوند اذهان و خلق آینده با حضور بیش از ۱۹۲ کشور جهان از ۹ مهر ۱۴۰۰ در حالی در دبی شروع به کار کرده است که کرونا همچنان چالش اول جهان در بخش های مختلف خصوصاً اقتصاد و تجارت و صنعت گردشگریست. بااینکه این رویداد به سبب همه گیری با یکسال تاخیر برگزار و به سنت همیشگی ۶ ماهه تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت، بنظر می رسد با شتاب واکسیناسیون عمومی، جهان آرام آرام از خواب سنگین کرونائی بیدار و برای گردهمایی ها و رویدادهای جهانی در ماه های آتی آماده می شود.
اگرچه اکسپوها بنا به فلسفه ذاتی اقتصادی و تجاری هستند، مطابق همه رویدادهای جهانی از ورزشی و هنری تا علمی و صنعتی، آثار فرهنگی و هنری ویترین چشم نواز نمایشگاهی وسیع و معرفی و شروع تعاملات بین المللی است حتی اگر این روابط بستر توسعه و همکاریهای اقتصادی یا سیاسی کشورها باشد.
رویداد اکسپو همیشه جشنواره ای از زیبایی های فرهنگی و تمدنی را در خود دارد و کشورها در ۶ ماه فرصت دارند علاوه بر ارائه همه توانمندی ها و دستاوردهای اقتصادی و صنعتی و چشم اندازهای آتی و ظرفیت ها و جاذبه ها فرهنگی و تمدنی خودرا به وضوح به نمایش گذارند.
مدت زمان ۶ ماه برای اکسپو در مقایسه با سایر رویدادهایی که حداکثر ۱۰ روز هستند، فرصت ارزشمندی است که کشورها علاوه بر حضور در لایه های مختلف اقتصادی، علمی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی بصورت حقیقی و حقوقی، می توانند تعاملات بین المللی خودرا بالا برند و با شناخت بیشتر از فضای ارتباطات بین الملل و حوزه های پیش رو، ظرفیت های ملی خودرا معرفی کنند.
منبع: