به گزارش عصر توریسم رئیس سازمان حج و زیارت با تکیه بر اینکه اعزام زائرین ایرانی به سوریه با عنایت به محدودیت های امنیتی، فقط هوایی انجام می شود، از احتمال اعزام زمینی زائرین ایرانی به عتبات عالیات عراق از ماه رجب (حدود یک ماه دیگر) طبق قول شفاهی طرف عراقی اطلاع داد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، مرزهای زمینی ایران و عراق برای پیشگیری از سرایت بیشتر سویه “اُمیکرون” در حال حاضر بسته است، اما مرز هوایی بین ایران و عراق و سوریه باز است و زائرین ایرانی بدون ویزا به این دو کشور می توانند سفر کنند.
اعزام زائرین ایرانی به عراق بعد از وقفه حدود یک ساله، از اواخر آبان ماه ۱۴۰۰ شروع شد که با عنایت به لغو ویزای سفرهای هوایی بین دو کشور، بیشتر اعزام های کاروانی متمرکز بر سفر هوایی است و سفرهای زمینی بین ایران و عراق تا زمان اجرای محدودیت های امیکرون با ویزا انجام می شد که در حال حاضر با بسته شدن مرزهای زمینی، این امکان وجود ندارد. هرچند پیش از این نیز، اعزام کاروان های زیارتی از مرزهای زمینی به عراق تاییدیه رسمی ستاد کرونا را نداشت و به قول مسؤولان حج و زیارت سفرهای زیارتی عراق به صورت زمینی انجام نمی شد.
همزمان با آغاز اعزام هوایی کاروان های زیارتی به عراق، ایران برای ازسرگیری اعزام محدود زائرین به سوریه هم توافق کرد. کاروان هایی که تا کنون به سوریه اعزام شده اند ۲۵ نفره بوده و تمام اعزام ها فعلاً از فرودگاه بین المللی تهران انجام می شود. سازمان حج و زیارت اخیرا شرایط سفر سوریه را برای عموم اعلام نموده است.
هزینه سفر هوایی از ایران به عراق طبق اعلام سازمان حج و زیارت حدود ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و این هزینه برای سفر هوایی به سوریه هم در حدود ۹ تا ۱۰ میلیون تومان ارزیابی شده است. بالا بودن هزینه سفر هوایی به این دو کشور، میل و تقاضا برای سفر زمینی به این دو کشور را بیشتر کرده است.
علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در جریان بازدید از واحدهای مختلف حج و زیارت خراسان رضوی، درباره ازسرگیری سفرهای زمینی به عراق و سوریه، اظهارکرد: اعزام زائرین به سوریه در شرایط فعلی با عنایت به محدودیت های امنیتی فقط به صورت هوایی انجام می شود. اعزام زمینی زائرین به عتبات عالیات عراق هم با عنایت به تقاضای بسیار مردم در دست پیگیری است و امیدواریم در ماه های آتی امکان اعزام زمینی کاروان های زائرین البته بر مبنای قول شفاهی طرف عراقی، آن هم به صورت محدود مهیا شود.
او اضافه کرد: بر مبنای پی گیری دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت و سفارت کشورمان در عراق درباره اعزام زمینی زائرین، مسؤولان ذی ربط عراقی شفاهی قول دادند تا در “ماه رجب” این امکان فراهم گردد، اما هنوز مکتوب و قطعی نشده و درحال پیگیری هستیم.
رئیس سازمان حج و زیارت همینطور درباره سفر حج و عمره اظهار نمود: با عنایت به تصمیمات وزیر حج و عمره عربستان، اقدامات آنها در رفع موانع زیارت و جهت گیری جهت راه اندازی سفرهای حج و عمره مشهود است، لیکن نمی توان به صورت قطعی در این مورد اظهار نظر کرد.
رشیدیان اضافه کرد: سازمان حج و زیارت آمادگی کامل اعزام زائرین به حج و عمره را با عنایت به در نظر گرفتن احتمالات مختلف و چگونگی توافق با کشور عربستان دارد.

منبع:

دسته‌ها: توریسم