عصر توریسم: برای اولین بار مقرر است از هفته آتی پرواز مستقیم تهران به «وان» ترکیه انجام می شود؛ تا قبل از این علاقه مندان تنها از مسیر زمینی امکان این سفر را داشتند، حالا باید منتظر شد و دید گردشگران از این پرواز استقبال می کنند؟
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، اخبار شنیده از آن حکایت می کند که مسیر پروازی تهران به وان ترکیه از هفته آینده برقرار خواهد شود؛ تا پیش از این برای سفر زمینی ایرانیان و البته شهروندان وان ترکیه ابتدا مرز بازرگان و در سالهای اخیر مرز رازی خوی ممکن بود؛ حالا علاقه مندان سفر می توانند هفته ای دوبار با پرواز به وان ترکیه بروند.
این پرواز که مقرر است برای اولین بار یازدهم بهمن ماه جاری از تهران عازم وان ترکیه شود و هفته ای دو پرواز دارد؛ طرفداران و منتقدانی دارد؛ طرفداران می گویند تنها در جمعه سیاه سال جاری حدود ۱۷ هزار ایرانی از مسیر زمینی به وان رفتند و همواره این مسیر علاقه مندان زیادی دارد و بهتر است که به جز مسیر زمینی مسیر پروازی هم برای این مقصد راه اندازی شود. آنها همینطور می گویند قیمت تور و دیگر هزینه ها وان به نسبت دیگر شهرهای ترکیه ارزان تر است.
همچنین نزدیکی فرهنگی بین مردم وان با ایرانیان یکی دیگر از مزیت های این تور می دانند؛ اما مخالفان این مسیر هم دلایلی برای منطقی نبودن این مسیر دارند؛ آنها می گویند وان یک شهر کوچک در ترکیه است و نباید پرواز مستقیم از پایتخت به آنجا برقرار شود؛ همینطور منتقدان این مسیر پروازی می گویند علاقمندان می توانند با حدود ۲ میلیون تومان از راه زمینی به این سفر روند و ترجیح می دهند با خودرو به این شهر مرزی سفر روند. و اگر مقرر است با حدود ۵، ۶ میلیون تومان به این مقصد بروند با مقداری هزینه بیشتر به استانبول می روند.
آنها همینطور می گویند هتل های وان ظرفیت پذیرش محدودی ندارد؛ و شهر تنها به درد خرید کردن می خورد دیگر جاذبه ای ندارد.
مرتضی قربانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد راه اندازی این مسیر، اظهار داشت: توسعه هر کشوری نیازمند ایجاد مسیرهای هوایی و زمینی با دیگر نقاط جهان است؛ شریان های ارتباطی عاملی برای توسعه و پیشرفته کشور محسوب می شوند اگر کشوری با هزار نقطه پرواز داشته باشد اگر آن به ۱۰۰۱ افزایش یابد برای توسعه آن کشور بهتر است.
قربانی ضمن اشاره به جمعیت یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفری استان وان ترکیه اظهار داشت: در حالی بعضی می گویند وان شهر کوچکی است که تقاضای مسیر هوایی با قبرس اروپایی با جمعیت ۷۰۰ هزار نفر را دارند.
وی اضافه کرد: الان از تهران تا مرز زمینی رازی خوی، حدود ۹ ساعت با خودرو زمان می برد، همینطور از خوی تا مرز رازی هم حدود ۲ ساعت رانندگی نیاز دارد. در خیلی اوقات مرز شلوغ است و مسافران معطلی برای ورود به خاک ترکیه دارند، همینطور از مرز ترکیه تا شهر وان هم حدود ۲ ساعت زمینی زمان طول می کشد و در مجموع اگر فردی بخواهد از تهران به وان ترکیه برود زمانی حدود ۱۵ تا ۱۶ ساعت در راه زمینی زمان می برد، در حالیکه از هفته آینده مسافران می توانند با پروازی که حدود یک ساعت و ۲۰ دقیقه زمان می برد به شهر وان ترکیه سفر کنند.
این مدیر آژانس هواپیمایی قیمت پرواز برای مسیر تهران تا وان حدود ۲ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان اعلام نمود و اظهار داشت: قیمت برگشت هم همین حدود محاسبه می شود. برقراری دو پرواز از تهران به وان در طول هفته علاقمندان زیادی دارد و بزودی تعداد پروازها افزوده می شود. از طرفی قیمت هتل های وان نسبت به استانبول و دیگر شهرهای ترکیه مقرون به صرفه است، خیلی از هزینه ها در وان ترکیه مانند هزینه تاکسی و اتوبوس هم بسیار کمتر از این هزینه ها در استانبول است.
وی یکی دیگر از برنامه ها را عرضه بسته های سفری به شهروندان وان برای سفر به ایران اعلام نمود و اظهار داشت: درحال برنامه ریزی برای آوردن تورهای شهروندان ساکن وان برای بازدید از شهرهای اصفهان و کاشان هستیم. مدیران آژانس های مسافرتی وان هم از این تورها استقبال کردند.

نسرین خورابه مدیر یک آژانس مسافرتی با استقبال از مسیر هوایی تهران – وان اظهار داشت: امیدوارم مسؤلان برگزارکننده این مسیر بتوانند قیمت پایینی برای پرواز بگیرند تا مسافران امکان استفاده از این مسیر هوایی را داشته باشند، با وجود این که مسیر زمینی ایران به وان خیلی مسیر سخت نیست، اما دشواری ها و معطلی هایی در مرز دارد و اگر مسیر پروازی قیمت مناسبی داشته باشد، اساسا علاقه مندان زیادی خواهد داشت.
وی اضافه کرد: ایران به علت تحریم ها با مشکل تأمین سوخت هواپیما مواجه می باشد و شرکتهای تأمین کننده سوخت به سادگی سوخت را در اختیار هواپیماهای ایرانی قرار نمی دهند، ازاین رو مشکل سوخت در این راه وجود دارد که البته برگزارکنندگان این مسیر اساسا این مشکل را رفع کرده اند.
خورابه ضمن اشاره به این که سفر به وان ترکیه علاقه مندان زیادی در اصفهان، شیراز و مشهد دارد، اظهار داشت: شاید بهتر بود به جز تهران از دیگر استانهای شرقی و مرکزی کشور هم پرواز به مقصد وان ایجاد شود تا شهروندان ما در این استانهای هم که علاقمند به سفر به وان ترکیه هستند، به سادگی بتوانند به این منطقه سفر کنند.

منبع:

دسته‌ها: توریسم