یک واکسن جدید که مبتنی بر نانوذرات است و از راه بینی تزریق می شود، اثر محافظتی قابل توجهی را در مقابل آنفلوانزا نشان داده است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی “دانشگاه ایالتی جورجیا”(GSU)، یک واکسن آنفلوانزا که از راه بینی تزریق می شود و با نانوذراتی تولید شده است که واکنش ایمنی را تقویت می کنند، محافظتی قوی را در مقابل گونه های مختلف ویروس آنفلوانزا ارائه می دهد.
این واکسن طی آزمایش ها، به ایجاد واکنش ایمنی چند وجهی کمک کرد و به محافظت قوی در مقابل آنفلوانزا در موش ها انجامید. این واکسن از نانوذرات “PEI-HA/CpG” تشکیل شده است. “پلی اتیلن ایمین”(PEI)، یک سیستم انتقال قوی و همه کاره است که می تواند “هماگلوتینین”(HA) را که به ایجاد واکنش ایمنی در بدن منجر می شود و ادجوانت موسوم به “CpG” که واکنش ایمنی بدن نسبت به آنتی ژن را برای تقویت ایمنی می افزایند، بطور همزمان حمل کند.
این واکنش های ایمنی، جامع بودند و محافظت متقابل را در بلندمدت و بیش از شش ماه بعد از ایمن سازی، در مقابل ویروس آنفلوانزا نشان دادند.
واکسیناسیون از راه بینی، یک روش ایده آل برای پیش گیری از بیماریهای عفونی تنفسی مانند آنفلوانزا است. واکسن های آنفلوانزای فصلی بطور معمول واکنش های ایمنی محدودی را ایجاد می کنند که به سرعت کاهش می یابند. این مساله به لطمه پذیری در مقابل سویه های جدید آنفلوانزا منجر می شود. پیشرفت در ابداع واکسن آنفلوانزا برای محافظت در مقابل طیف گسترده ای از ویروس های آنفلوانزا مورد نیاز است. واکسیناسیون از راه بینی می تواند با جلوگیری از عفونت آنفلوانزا در درگاه ورود ویروس، واکنش های ایمنی مخاطی را بهبود ببخشد.
هماگلوتینین، پروتئینی است که نقش مهمی را در مراحل ابتدایی مبتلاشدن به ویروس آنفلوانزا ایفا می کند. هماگلوتینین آنفلوانزا دارای ناحیه سر و ناحیه ساقه است. واکسن های فعلی آنفلوانزا، واکنش های ایمنی را مقابل ناحیه سر هماگلوتینین ایجاد می کنند اما ناحیه سر، بسیار متغیر است و به کاهش کارآیی واکسن در مقابل سویه های مختلف منجر می شود. ناحیه ساقه هماگلوتینین، در مورد گونه های مختلف ویروس آنفلوانزا، محافظه کارتر است.
آنتی ژن های پروتئینی که جهت استفاده از راه بینی تجویز می شوند، بطور معمول کمتر قادر به تحریک پاسخ ایمنی هستند. بدین سبب برای داشتن واکسن های بسیار کارآمد، به ادجوانت ها نیاز است. ادجوانت هایی مانند CpG می توانند واکنش های ایمنی را تقویت نمایند و به دستکاری آن بپردازند. بدین سبب قدرت و وسعت حفاظت را بهبود می بخشند.
“بائوژونگ وانگ”(Baozhong Wang)، استاد دانشگاه ایالتی جورجیا و از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: نانوذرات PEI-HA/CpG، پتانسیل خوبی را جهت استفاده در واکسن آنفلوانزای محافظ نشان می دهند. ترکیب PEI و CpG در گروه نانوذرات PEI-HA/CpG، به ایجاد واکنش های ایمنی چندوجهی کمک کرد که به محافظت متقابل انجامید. ادغام CpG و آنتی ژن ها در نانوذره یکسان، واکنش های ایمنی سلولی را افزایش داد.
وی ادامه داد: نتایج پژوهش ما نشان داد که نانوذرات، ایمنی زایی هماگلوتینین یا توانایی برانگیختن واکنش ایمنی را بطور قابل توجهی می افزایند و محافظت در مقابل گونه های مختلف ویروس آنفلوانزا را فراهم می کنند. ناحیه ساقه هماگلوتینین، حفاظت قابل توجهی را در گروههای نانوذرات القا کرد.
“چونهونگ دونگ”(Chunhong Dong)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: پلت فرم های مبتنی بر نانوذرات، خاصیت های جذاب و پتانسیل قابل توجهی را در توسعه نسل بعدی واکسن های آنفلوانزا نشان داده اند. با این وجود، چالش هایی بر سر راه پژوهش و توسعه موفق واکسن های مبتنی بر نانوذرات وجود دارد. بااینکه هیچ عارضه جانبی آشکاری در این پژوهش مشاهده نشد اما قبل از آزمایش های بالینی، ارزیابی ایمنی جامع تری درباره سیستم کمکی نانوذرات مورد نیاز است.
این پژوهش، در مجله “ACS Applied Materials & Interfaces” به چاپ رسید.

دسته‌ها: توریسم