درحالی که مسافران ورودی به استان سیستان و بلوچستان معمولاً با چالش سوخت گیری مواجهند، استاندار این استان در ستاد اجرایی خدمات سفر بعنوان چاره این مشکل به این نکته بسنده کرد که از ۲۵ اسفندماه جلو خروج سوخت از تمام گذرگاه های استان گرفته می شود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، سوخت همچون مهم ترین چالش های مسافران ورودی به استان سیستان و بلوچستان است. افرادی که قصد مسافرت به استان سیستان و بلوچستان را دارند برای سوخت گیری در این استان حتما باید کارت سوخت به همراه داشته باشند، وگرنه امکان سوختگیری وجود ندارد. چندی قبل هم رئیس اداره سازمان منطقه آزاد چابهار در ستاد خدمات سفر این منطقه از کمبود جایگاه های سوخت گله کرده و اظهار داشته بود: شرکت فرآورده های نفتی در حوزه توزیع سوخت چابهار در بحث صدور مجوز برای راه اندازی جایگاه های سوخت جدی عمل نکرده و دو جایگاه توزیع سوخت شهری پاسخگوی نیاز مردم نیست.
چالش سوخت برای مسافران ورودی درحالی سال هاست مسئله ساز شده که ستاد خدمات سفر استان سیستان و بلوچستان بدون عرضه چاره و راه کار برای آن، آنچنان که روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گزارش کرده، فقط درباره کنترل خروج سوخت از گذرگاه های این استان که با مشکل قاچاق سوخت مواجه می باشد، صحبت کرده است.
حسین مدرس خیابانی ـ استاندار سیستان و بلوچستان ـ در ستاد اجرایی خدمات سفر استان سیستان و بلوچستان همینطور اظهار داشت: در بحث نان، ارزاق و کالاهای اساسی در تعطیلات عید سهمیه ها افزایش یابد و حتما گشت ویژه فعال باشد.
او تصریح کرد: سرویسهای بهداشتی بین راهی ملاک کارآمدی مدیریت استان است و باید جدی گرفته شود.
رئیس ستاد خدمات سفر استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: در مبحث امداد جاده ای، امداد خودرو و مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی هم در نوروز تمام اعضای مربوطه باید در کنار هم مستقر شوند.
وی همینطور تصریح کرد: استقبال از نوروز بخصوص در شهرهای گردشگرپذیر باید در دستور کار شهرداران قرار گیرد.
مدرس خیابانی اظهار نمود: امنیت مبحث بسیار مهمی است و استقرار نیروی های انتظامی و امنیتی در جاده ها و راه ها به مسافران امنیت خاطر می دهد.
استاندار سیستان و بلوچستان همینطور اظهار داشت: از ۲۵ اسفندماه به هیچ وجه خروج سوخت از گذرگاه های استان انجام نشود و جلو ورود و خروج از تمام گذرگاه های استان گرفته شود.
او با تکیه بر اینکه جلو هیچ دستفروشی گرفته نشود، اظهار نمود: هیچ شغلی در شب عید تعطیل نشود و نان بری انجام نشود؛ چون که دستفروشان کسب روزی حلال می کنند.
مدرس خیابانی با بیان اینکه پروازهای شبانه چابهار به راه افتاده است، اضافه کرد: فرصت ۲۵ اسفند سال جاری تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ غنیمت است و باید قدر بدانیم. گردشگری در تعطیلات عید فرصت بزرگی است تا با عرضه خدمات مطلوب به مسافران، حضور باردیگر آنها را در طول سال داشته باشیم.
او خاطرنشان کرد: اقتصاد گردشگری خیلی مهم می باشد و این رفت و آمدها باید برای مردم محلی درآمد داشته باشد.

تصویر منفی از سیستان و بلوچستان اصلاح شده است
علی اصغر شالبافیان، رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور و معاون گردشگری این وزارت خانه هم که به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده بود با حضور در ستاد اجرایی خدمات سفر استان، اظهار داشت: تصویر منفی که در گذشته از سیستان و بلوچستان نشان داده شده بود، اصلاح شده است. بعضی اقدامات تاثیر ماندگاری در ذهن گردشگران دارد. ازاین رو امیدآفرینی و ایجاد انگیزه توسط اعضای ستاد سفر یک خدمت بزرگ و پرارزش است.
او افزود: کرونا در دو سال قبل مانع سفر شده بود، اما اهمیت برنامه های سال جاری آنقدر زیاد بود که معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، معاونان وزیر کشور و غیره جلسات گوناگونی در این حوزه داشتند؛ چون که اگر خدمات خوبی عرضه نشود امکان دارد باعث ناخرسندی مردم شود.
معاون گردشگری کشور سفارش هایی درباره فعال سازی کمیته اطلاع رسانی به مسؤولان استان سیستان و بلوچستان داشت و اضافه کرد: به عموم مردم برای آگاهی از میزبانی استان و افزایش حضور مسافران در سال جدید اطلاع رسانی شود تا آمادگی لازم برای آنها ایجاد شود.
شالبافیان همینطور اظهار داشت: حضور و استقرار قضات کشیک در شورای تأمین بررسی شود؛ چون که وقتی اتفاقی برای مسافری پیش بیاید نباید سرگردان شود.
شالبافیان همینطور اظهار داشت: یکی از طریق های کاهش اتفاقات جاده ای توقف خودرو ها است و هرچه توقف بیشتر باشد، حادثه کمتر است. ازاین رو برگزاری رویدادهای محلی در روستاها سبب توقف مسافران و خودرو ها و در نتیجه کاهش حوادث جاده ای می شود.
علیرضا جلالزایی ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان ـ هم اظهار داشت: درحال پیگیری برای تخصیص زمین در جهت ایجاد کمپ موقت استراحت در مبادی ورودی شهر هستیم.
به قول او، مقرر است مهمانسراهای تمام دستگاه ها با هماهنگی با دبیرخانه ستاد در اختیار میهمانان نوروزی قرار گیرند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: مقرر است فرمانداران سطح استان با ابلاغ به دهیاران و بخشداران تمهیداتی ایجاد کنند تا در هر روستا و بخش حداقل یک اقامتگاه بومگردی راه اندازی شود.

منبع:

دسته‌ها: توریسم