عصر توریسم: فاز دوم طرح توسعه حرم امام حسین (ع) از جانب ستاد بازسازی عتبات عالیات با همکاری تولیت آستان قدس حسینی در آستانه نیمه شعبان شروع شد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از روابط عمومی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، به دنبال موفقیت مهندسان، کارگران و استادکاران ایرانی در اجرا و پیشرفت فاز نخستِ طرح جامع توسعه حرم امام حسین (ع) که به نام صحن حضرت زینب (س) بود، تولیت آستان قدس حسینی، تصمیم گرفت عملیات اجرایی فاز دوم این طرح را هم به ایران واگذار کند.
فاز دوم طرح توسعه حرم به نام صحن امام حسن (ع) شامل فضای زیارتی، خدماتی و اداری است که در ضلع جنوب غربی باب القبله حرم قرار دارد. ۷۰ درصد از مساحت صحن امام حسن (ع) به فضای زیارتی و عبادی اختصاص یافته و مابقی در ارتباط با بخش مهمانسرا و ساختمان جدید اداری حرم است.
پیشبینی و راه اندازی ۶۰۰ چشمه سرویس بهداشتی، مسیر ویژه تردد دسته های عزاداری بخصوص دسته عزاداری «طویریج»، بخش ویژه گمشدگان و ارتباط و اتصال صحن امام حسن با صحن حضرت زینب (س) از دیگر خصوصیت های این طرح است.
بر طبق این خبر، با عنایت به اینکه زمین ها و املاک محل اجرای طرح از گرانقیمت ترین اراضی شهر کربلا است، منابع مالی تملک این اراضی با همت تولیت آستان قدس حسینی و خیران عراقی تأمین شده است.

محمد جلال مآب ـ رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات ـ در مراسم تجلیل از عوامل اجرایی فاز نخست طرح و آغاز فاز دوم توسعه این حرم، از اجرای بیشتر از ۲۰۰ پروژه کوچک و بزرگ مرمت، بازسازی و بهسازی و توسعه ای در عتبات با همکاری دو ملت ایران و عراق اطلاع داد.
وی بیان نمود: حضور مشتاقان و زائرین عتبات از یک سو و جمعیت عظیم داوطلبان خدمت از طرفی در کنار نیاز فوری حرم ها به بازسازی و توسعه، فرصتی فراهم آورد تا بار دیگر دو ملت مسلمان عراق و ایران دوشادوش یکدیگر خدماتی بزرگ را به آستان مقدس تقدیم کنند.
رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات اضافه کرد: طرح توسعه حرم امام علی (ع) به نام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) در نجف نخستین طرح توسعه بزرگ ستاد توسعه و بازسازی عتبات در عراق بود که با همکاری دیوان وقف شیعی عراق و زیر نظر تولیت این حرم به مراحل پایانی نزدیک شده است.
وی به طرح های اجرا شده در کربلا اشاره نمود و اظهار داشت: ساخت بیمارستان زین العابدین امام سجاد (ع)، تکمیل مجمع سیدالشهدا (ع)، طرح های مرمت و بهسازی حرم به نام طرح یا حسین (ع)، لاغرسازی ستون های اطراف ضریح، طرح ترفیع گنبد حرم امام حسین(ع)، اجرای صحن حضرت زینب (س) و آغاز عملیات ساخت صحن امام حسن (ع) نتیجه بارز کنار هم بودن دو ملت است.

جلال مآب با بیان اینکه امروز آخر عملیات اجرای سازه صحن حضرت زینب (س) و ورود به مرحله نازک کاری را به جشن نشسته ایم، اضافه کرد: این سازه در زمینی به مساحت بیشتر از ۵ هکتار و با زیر بنای ۱۳۵ هزارمتر مربع درحال تکمیل است که بدون شک در آینده یکی از مهم ترین طرح های معماری جهان اسلام به شمار خواهد آمد.
تولیت آستان قدس حسینی هم در آئین آغاز عملیات اجرایی فاز دوم طرح توسعه حرم حسینی مزین به نام صحن امام حسن (ع) از مشارکت ایرانی ها بخصوص تلاش عوامل اجرایی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات تجلیل نمود.
شیخ عبدالمهدی کربلایی با بیان اینکه زمینه همکاری با تمام شیعیان از سراسر جهان فراهم است، اضافه کرد: باب همکاری را با تمام دوستداران خاندان (ع) باز کردیم تا همگی در کنار برادران عراقی مشارکت داشته و این پروژه های توسعه و بازسازی را تکمیل کنند.
تولیت آستان قدس حسینی اظهار داشت: در این ماه خجسته برادران بخش مهندسی حرم امام حسین (ع) با همکاری ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، اجرای پروژه صحن امام حسن (ع) با زیربنای ۱۰۰هزارمترمربع را آغاز می کنند.
وی درباره طرح جامع توسعه حرم حسینی اظهار داشت: برپایه این طرح که در چهار فاز اجرا می شود، صحن های حضرت زینب (س)، صحن امام حسن (ع)، صحن حبیب بن مظاهر اسدی و صحن صاحب الزمان (ع) پیرامون حرم مطهر ساخته خواهد شد.

فاز نخست طرح توسعه حرم حسینی مزین به نام صحن حضرت زینب (س) الان با همت خیران و عوامل اجرایی در مرحله اجرای تاسیسات و نازک کاری قرار دارد.

منبع:

دسته‌ها: توریسم