به گزارش عصر توریسم گورهای تاریخی قبرستان «دارالسلام» شیراز در جریان طرح هم سطح سازی این گورستان تاریخی زیر و رو شد. رئیس انجمن دوست داران میراث فرهنگی استان فارس می گوید: میراث فرهنگی شیراز از ماجرا غافل بوده است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، در واپسین روزهای سال ۱۴۰۰ که خیلی از شهرها درگیر سفرهای نوروزی شده اند، در گورستان تاریخی شهر شیراز، کارگران مشغول طرح «هم سطح سازی» قبور هستند. برخی کنشگران و دوست داران میراث فرهنگی بعنوان شاهدان عینی تصاویری را از شکل کار کارگران منتشر نموده و گفته اند کارگرانی که سنگ قبرها را از دل خاک بیرون می آوردند درباره هویت تاریخی این قبرستان اصلا توجیه نشده اند، برای همین برخی سنگ قبرها شکسته، مخدوش و یا جابه جا شده اند.
امیرحسن محمدیان، مدرس دانشگاه، بعنوان مرمت گر مجموعه “دارالسلام” اما در توضیحاتی که در فضای مجازی به نقل از او پخش شده، با اشاره به اینکه کارفرمای این پروژه، سازمان آرامستان و شهرداری شیراز است، گفته: «برای بهسازی آرامستان دارالسلام، طرح “تسطیح قبور” در حال اجرا است. تسطیح به این معنا نیست که ما قبرها را جابه جا کرده و آنها را در یک سطح مشترک قرار داده و ترازبندی نماییم، بلکه در تسطیح، هر قبر دقیقا سرجای خود باقی مانده و کُد مخصوص روی آن درج شده است. اگر بخواهم روشن تر بیان کنم باید بگویم هر قبر در همان نقطه ای که قرار دارد، پاک سازی می شود، به این معنا که تمام خاک هایی که در طول زمان روی آن نشسته است، برداشته می شود تا قبر کاملا از زیرخاک بیرون آید و در مرحله بعد با بهره گیری از ملات ساروج، اطراف و زیر قبر کاملا پوشیده و مسطح می شود، به نحوی که قبر در سطح صافی قرار گیرد و ضمن زیباتر و مرتب شدن شکل آرامستان، رفت و آمد مردم از بین قبور آسان تر و تا حدی از پا گذاشتن روی قبرها جلوگیری شود. (به خاطر دیده شدن قبرها و از زیر خاک بیرون آمدن آن ها)
نکته مهم مرمت قبرها به وسیله ملات ساروج است که این نوع ملات استواری بسیار بالایی دارد و همین طور به خاطر طبیعی بودن به سنگ ها لطمه نمی زند و باتوجه به جلوگیری از نفوذ آب به زیر قبرها، مانع از لطمه بیشتر این آثار باارزش می شود.»

دارالسلام شیراز یکی از گورستان های کهن ایران است که بنا بر برخی روایت ها قدمت آن به بالای ۱۲۰۰ سال می رسد. گفته شده که وسعت این قبرستان در حدود ۱۰ هکتار بوده و حدود ۱۰ هزار سنگ قبر در آن وجود داشته و تا سال ۱۳۵۷ در آن مرده دفن می شده است. برخی عالمان، ادیبان و اندیشمندان شیراز در این قبرستان دفن شده اند. همین طور قبرهایی از دوره اسلامی در این گورستان شناسایی شده است.
با این وجود، وضعیت نگهداریِ این قبرستان در سالهای اخیر بسیار بحث برانگیز بوده است. خیلی از مقبره های آن در چند سال قبل شکسته و تخریب شده اند. کتیبه سقاخانه گورستان مربوط به سال ۱۲۸۴ هجری قمری نیز در سال ۱۳۹۸ غیب شد. تخریب این گورستان تاریخی تا امروز به شیوه های مختلف ادامه داشته است. چند سال پیش نیز در جریان هم سطح سازی قسمتی از این گورستان، منظر تاریخی آن مخدوش شد. حالا تصاویر تازه ای از این قبرستان انتشار یافته که نشان میدهد هم سطح سازی در بخش دیگری از این قبرستان، به روشی که واکنش برانگیز شده، ادامه دارد.

منبع:

دسته‌ها: توریسم