به گزارش عصر توریسم رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گزارشی از تبادل ۲ میلیارد تراکنش از گذرگاه دولت در سال ۱۴۰۰ اطلاع داد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، سامانه دولت همراه بعنوان مسیر مکمل عرضه خدمات دولت الکترونیکی است که از آغاز سال ۱۳۹۹ تا کنون ۳۱ دستگاه اجرایی به سکوی دولت همراه متصل شده اند، بیشتر از ۵۹ میلیون استعلام سرویس صورت گرفته و ۶۹ خدمت الکترونیکی پیاده سازی شده است. کارپوشه ملی ایرانیان، واریزی مستمری بگیران بهزیستی و آخرین سابقه بیمه تأمین اجتماعی در لیست خدمات پرکاربرد سکوی دولت همراه قرار دارد و در این حوزه سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان بهزیستی و سازمان تأمین اجتماعی بعنوان برترین سرویس دهنده ها بر بستر سکوی دولت همراه بودند.
نکته قابل توجه این است که هم اکنون حدود ۷۰۰ خدمت الکترونیکی بر بستر این گذرگاه عرضه می شود که در این بین ۶۶ دستگاه دولتی سرویس دهنده و ۲۹۰ دستگاه سرویس گیرنده هستند و در زمینه تعداد تراکنش های انجام شده به ترتیب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ثبت احوال کشور و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه جزو سرویس دهنده های برتر و وزارت کشور، سازمان تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم بیشترین دریافت کننده خدمات بودند.
در گزارشی که محمد خوانساری – رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران عرضه کرده به رشد و توسعه دولت الکترونیک در کشور بعنوان تحول بزرگی در ارائه خدمات دستگاههای دولتی اشاره کرده بطوری که این خدمات در تمام ایام سال، در کلیه ساعات شبانه روز و بدون تعطیلی دردسترس مردم قرار گرفت و در خیلی از موارد احراز هویت متقاضیان این خدمات هم غیرحضوری شد.
وی در این گزارش ضرورت تحول آفرین بودن این خدمات را بی نیازی به کاغذ، بدون رد و بل شدن پول نقد، غیرحضوری، یکپارچه و مبتنی بر رضایت مردم عنوان کرده که برای عرضه چنین خدماتی باید قابلیت های خاصی توسعه پیدا می کرد.

تبادل بیشتر از دو میلیارد تراکنش بین دستگاهی از راه گذرگاه خدمات دولت
رئیس سازمان فناوری اطلاعات به ﮔﺬرﮔﺎه ﺧﺪﻣﺎت دولت (GSB ) بعنوان یکی از ارکان اصلی توسعه زیرساخت دولت الکترونیک اشاره کرده که وظیفه بسترسازی به استعلامات بین دستگاهی را بر بستر شبکه ملی اطلاعات بر عهده دارد و در سال ۱۴۰۰ تبادل اطلاعات بیشتر از دو میلیارد و دویست میلیون استعلام الکترونیکی بین دستگاهی از این طریق ثبت شده که این به معنای آن است که به صورت متوسط ماهیانه ۲۰۰ میلیون تراکنش رخ داده است.

اتصال ۳۱ دستگاه اجرایی به سامانه دولت همراه
خوانساری در بخش دیگری از این گزارش به سامانه دولت همراه بعنوان بستری برای عرضه خدمات الکترونیکی پرکاربرد سازمان های دولتی جهت استفاده اقشار مختلف جامعه اشاره کرده و این را سامانه ای یک تحول در سطح کلان دانسته است.
تبادل ۱۲۵ میلیون نامه در سامانه‌ی پیام ایران
در بخش دیگری از این گزارش با سامانه پیام ایران برای ارتباط دوسویه میان دولت با شهروندان و از طرفی کسب و کارها و افراد حقوقی اشاره شده که حاصل مجموعه ای از سامانه هاست. این سامانه به شکلی تکمیل زنجیره خدمات دولت الکترونیکی برای تحویل خروجی خدمات دولت و نهادهای عمومی به مردم است. سامانه پیام ایران شامل کارپوشه پیام ایران، کد دستوری۴*، سرشماره پیامکی ۴۰۴۰ و ایمیل ملی احراز هویت شده توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران جهت ارسال و دریافت الکترونیکی بدون واسطه اعلان ها و مکاتبات بین دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی کشور از یک سو و آحاد مردم و موسسات حقوقی از طرفی بوجود آمده است.
تابحال ۱۰۹ دستگاه اجرایی به این سامانه متصل شده اند و تعداد تراکنش ها پارسال بالغ بر ۷۰ میلیون استعلام بوده است. از میان ۱۰۳ دستگاههای متصل سازمان تأمین اجتماعی، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بیمه سلامت ایران بیش ترین تراکنش ها را به شهروندان داشته اند.

ماسک؛ کاربردی ترین خدمت گذرگاه خدمات عمومی دولت(PGSB)
رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این گزارش به گذرگاه عمومی خدمات دولت هم اشاره کرده و کاربرد آنرا برای عرضه خدمات سازمان های دولتی و بخش های خصوصی به یکدیگر در بستر اینترنت عنوان می کند. سامانه های اینترنتی دستگاههای اجرایی که به کسب و کارها و یا عموم مردم خدماتی ارائه می کنند، خدمت مورد نیاز خود مانند استعلام کد ملی و یا استعلام کدپستی را از راه این گذرگاه که اصطلاحاً PGSB نامیده می شود تبادل می کنند.
بر طبق این گزارش، مجموع تراکنش های گذرگاه عمومی خدمات دولت مرکز ملی تبادل اطلاعات تا آخر اسفند سال ۱۴۰۰، بیشتر از ۳۳۶ میلیون تراکنش بوده است. همینطور بیش ترین تعداد تراکنش استفاده از خدمات الکترونیکی از میان ۶۰۸ کسب و کار و دستگاه اجرایی متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات از آغاز سالجاری به ترتیب به یکی از پلت فرم های حوزه حمل و نقل، وزارت آموزش و پرورش و سازمان فناوری اطلاعات ایران متعلق می باشد.
در سال گذشته، سرویس ماسک، که در زمینه حفظ سلامت مردم و پیشگیری از شیوع هر چه بیشتر کرونا از راه آگاهی افزایی فعالیت می کرد، در گذرگاه خدمات عمومی دولت عنوان پرکاربردترین خدمت را به خود اختصاص داد. بعد از ماسک، پاسخگویی به استعلامات هویتی کاربران سرویسهای پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات (شاهکار)، استعلام مجوز سفر و استعلام اعتبار دفترچه سازمان تأمین اجتماعی، رتبه های بعدی خدمات پرکاربرد را به خود اختصاص دادند.

سماوا؛ نیازمند همکاری بیشتر سازمان ثبت احوال کشور
خوانساری در انتها این گزارش به سامانه سماوا اشاره کرده که امکان احراز هویت با استفاده از خدمات هویتی ارائه شده دستگاههای متولی را ارائه می کند.
این سامانه استعلام هویت بر پایه کد ملی از راه سامانه شاهکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بر پایه اطلاعات سجلی سازمان ثبت احوال و بر پایه اطلاعات اتباع خارجی از راه وزارت کشور را فراهم می آورد. اکوسیستم سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی شامل زنجیره ای از شناسه های معتبر شامل تطبیق شماره تلفن همراه با کدملی، اطلاعات هویتی اتباع ایرانی، تطبیق عکس و زنده بودن، اطلاعات هویتی اتباع خارجی، اطلاعات افراد حقوقی، اطلاعات مکانی و نشانی و هم امضای دیجیتال است. عدم همکاری مناسب سازمان ثبت احوال کشور، به رغم آن که طبق مصوبه کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی در سال 1399 بعنوان تأمین کننده شناسه در ارتباط با اشخاص حقیقی ایرانی تعیین شده است؛ مانع از توسعه و تکمیل سماوا شده است. اما با این حال، تا کنون ۷۸ دستگاه به این سامانه متصل شده اند، بیشتر از نه میلیون تراکنش به ثبت رسیده است و سه خدمت احراز هویت مورد پیاده سازی قرار گرفته اند.
بر طبق این گزارش، از آغاز راه اندازی سامانه سماوا از میان ۷۸ نهادهای متکی متصل به سماوا، بیشترین تراکنش ها به وزارت راه و شهرسازی بابت سامانه املاک و اسکان، شرکت سایپا بابت سامانه سامانه ثبت نام خودرو و سامانه مدیریت انرژی به شرکت توانیر تعلق داشته است. کاهش مخاطرات ناشی از جمع آوری و افشای اطلاعات هویتی در فضای مجازی و ایجاد امکان نظارت و پایش متمرکز و فراهم نمودن اطلاعات استنادپذیر برای مراجع ذی صلاح از اهداف اصلی ایجاد و راه اندازی سماواست.