عصر توریسم: 18 ماه می میلادی برابر با 28 اردیبهشت ماه روز جهانی موزه و میراث فرهنگی است و استقبال نزدیک به 2 میلیون توریست در 45 روز از موزه ها و بناهای تاریخی گیلان نشان داد موزه به عنوان گنجینه های هویت می تواند جاذبه ای گیرا برای گردشگری باشند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایرنا، چند ماهیست که چرخ آسیاب ماسوله برای موزه می چرخد و اولین موزه صنایع دستی با محوریت رشتی دوزی در بنای تاریخی عمارت کلاه فرهنگی رشت جاذبه ای نو برای گردشگران را رقم زد و چراغ گنجینه بیستون رشت به قوت تابلوهای دو هنرمند معاصر آوانگارد بهمن محصص و حبیب محمدی فروزان تر شد.
با شروع نوروز و تعطیلات جشن فطر گیلان مقصد گردشگری بیش از ۱۰ میلیون توریست شد که نزدیک به دومیلیون نفر از این تعداد از موزه ها و بناهای تاریخی بازدید کردند.

موزه در ذهن مردمان بومی
به مناسبت روز جهانی موزه، سه قطعه شی تاریخی شامل یک صندوقچه از جنس چوب جنگلی کهن که در گذشته بعنوان محل ذخیره مواد غذایی استفاده می شد و ۲ ستون قدیمی چوبی دارای تزئینات منبت کاری مربوط به مسجد قدیمی روستای چروده توسط خانواده کلانتری به موزه مردم شناسی اهدا شد.
بهمن جلیلی یکی از مجموعه داران عشایری استان در جریان ایجاد موزه سوباتان (در ارتفاع ۲ هزار متری از سطح دریا ) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می اظهار داشت: فراموش نمی کنم اشک های حاج نبی الله باقری بزرگ خاندان قوم تخت لویی سوباتان(جاذبه گردشگری و از مناطق ییلاقی در غرب گیلان) را آن گاه که در تایید ایجاد موزه سوباتان، عزیزترین ادوات این قوم همچون نحره (کوزه سفالین کره گیری) ای کهن به یادگار از قوم و همسرش را به من سپرد.
وی افزود: حاج نبی الله ۱۳ قلم از ۲۰۰ قلم شیء کهن موجود در موزه سوباتان را به من اهدا کرد و برای همیشه در فرهنگ مردم شناسی این سرزمین جاودان شد.
نشان از نهادینه شدن فرهنگِ موزه به عنوان نگاه دارنده هویت و انتقال اصالت به نسل نو ملی و جهانی دارد.

تلفیق موزه و هنر جذابیتی نو در گردشگری
نسرین قوامی رییس موزه دیرینه شناسی رشت اظهار داشت: موزه رشت پس از یک وقفه چندماهه به جهت تعمیرات و بازسازی اصولی راه اندازی مخازن استاندارد، ایجاد فضاهای مناسب برای نمایش آثار بر طبق سیاستگذاری های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و بمنظور رضایت مندی گردشگران و مردم فرهنگ دوست گیلان با نزدیکی به ایام نوروز، فعالیت خودرا از سر گرفت.
وی افزود: با اتمام فاز نخست پروژه بازسازی، ۲۵ اثر باارزش از استاد سیدمحمد حبیب محمدی و سه اثر از شاگرد ایشان استاد بهمن محصص به نمایش درآمد که در سال ۱۳۷۶ با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی وقت کشور به موزه رشت اهدا شد و توسط مرمتگران ممتاز بومی و کشور مرمت شد. این مسئله یک رویداد فرهنگی پر استقبال را برای استان رقم زد که تمدید این رویداد فرهنگی را به دنبال داشت.
رئیس موزه دیرینه شناسی رشت افزود: این مجموعه نقاشی در لیست اموال فرهنگی تاریخی میراث کشور و اموال دارایی استان به ثبت رسید و انتظار می رود با جذب اعتبارات استانی و کشوری و حمایت دوستداران هنر مابقی آثار احیا و قاب بندی و معرفی گردد.

بناهای تاریخی گیلان در قامت موزه
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان راه اندازی موزه های تخصصی در سطح شهرستان های مختلف استان گیلان را یکی از اولویت های اصلی این اداره کل بمنظور انتقال فرهنگ و تمدن غنی مردمان گیلان به نسل های آینده و همین طور معرفی این ظرفیت ها به توریستهای داخلی و خارجی عنوان نمود.
ولی جهانی با اشاره به مزیت راه اندازی موزه های تخصصی در ایجاد مقاصد جدید سفر برای گردشگران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به بهره برداری از بناهای تاریخی در امتداد توریست پذیری و درآمد و اشتغالزایی اشاره نمود و اظهار داشت: تغییر کاربری بناهای تاریخی استان بمنظور جذب سرمایه گذار برای جذب توریست در دستور کار قرار گرفته است و در همین راستا مقرر شد۱۰ بنای تاریخی استان تبدیل به موزه شود.
وی گفت: ۲۲ موزه فعال در استان داریم که ۱۲ موزه در دوسال گذشته بهره برداری شده و ۱۰ موزه دیگر در دست مرمت است که ۴۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات سفر رییس جمهوری برای این اقدام در نظر گرفته شده که در صورت تخصیص اعتبار و تکمیل، این طرح به قطع به جذابیت مقاصد گردشگری نو می افزاید.
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان اظهار داشت: همراه با روز جهانی موزه ۱۵۷ برنامه اجرا خواهد شد که شامل برگزاری جشنواره های بومی مانند جشنواره چای املش، گلابگیری گیلده شفت، افتتاحیه اقامتگاه بومگردی، مسابقات عکس از موزه ها و بناهای تاریخی و برگزاری نمایشگاه های گوناگون میراث فرهنگی است.
به گفته جهانی، نشست های تخصصی، کارگاه های آموزشی و تجلیل از فعالان میراث فرهنگی و بناهای تاریخی بمنظور نهادینه سازی موزه به عنوان جاذبه گردشگری و همین طور تشویق مردم به صیانت از میراث فرهنگی از دیگر برنامه های روز جهانی موزه خواهد بود.

امروز بهترین موزه های دنیا تلفیقی از اطلاعات جذاب و آثار هنری را همزمان در معرض دید گردشگران قرار می دهد که می توان در این جهت به موزه های آرمیتاژ سن پترزبورگ، متروپلیشن آمریکا، موزه قاهره، گالری اوفیتزی فلورانس و لوور فرانسه اشاره نمود.
اما هنوز چه بسیارند کسانی که از دیدن موزه ها لذت چندانی نمی برند و اینان تاریخ را فراموشی معنا می کنند اما برای افرادی با تصورات تاریخی بهترین موزه های دنیا مانند گنجینه ای گرانقدر و غنی از تاریخ است و بی شک موزه های گیلان قاب هایی مملو سخن از پیشینه این سرزمین و تجربه ای گرانقدر برای لذت بردن از سفر در اختیار هر توریست قرار می دهند.

منبع: